Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Wat als kunst en cultuur het antwoord zijn op de grote, maatschappelijke opgaven van onze tijd? Wat wordt er mogelijk als we nieuwe vormen van samenwerken ontdekken en leren hoe we ruimte kunnen creëren voor de culturele ontwikkeling van iedere leerling?

Belangrijke en grote vragen, waar we allemaal – direct of indirect – mee bezig zijn. Constant zoekend naar antwoorden en oplossingen. Misschien hoop je nu op een uitnodiging voor een inspirerende conferentie, met weldoordacht geprogrammeerde sprekers en workshops, waarbij je aan het eind de dag met een mooie goodiebag met daarin Het Antwoord naar huis gaat. Om vervolgens wonderen te verrichten voor de scholen in jouw gemeente.  

Werkt dat zo in de praktijk? Nee, natuurlijk niet. Vooral niet in een samenleving die voor steeds complexere uitdagingen staat waarbij we juist elkáár – en elkaars perspectieven – nodig hebben. En zelfs dan is het simpelweg bij elkaar brengen van mensen nog geen garantie voor succes. Antwoorden komen slechts voort uit een gezamenlijke zoektocht. Waar we gaan uitkomen, weten we vooraf niet.

Maar hoe ontwerp en begeleid je bijeenkomsten waarin de uitkomst van te voren niet vast staat en je samen met de deelnemers bouwt aan resultaten? Hoe creëer je ruimte voor de kracht van het collectief, waarin ieders perspectief en creativiteit van belang is? “The Art of Hosting Conversations that Matter” kan ons hierin helpen. 
 

Wat is Art of Hosting?Foto: K&C Jeffrey Deelman
Meer lezen over Art of Hosting

Wat is Art of Hosting?

Art of Hosting is een benadering van leiderschap en samenwerking die participatie, welzijn en co-creatie ondersteunt. Het gaat over het inrichten van bijeenkomsten waarin volop ruimte gemaakt wordt voor het ontstaan van betekenisvolle groepsgesprekken en -processen. Deze processen zijn essentieel om de vraagstukken rondom cultuureducatie in Brabant aan te pakken. Art of Hosting sluit daarom naadloos aan op de manier waarop we de komende CmK-periode met elkaar willen samenwerken. 
 

Over de training

We gaan ‘the Art of Hosting’ leren door het zelf te ervaren en te doen! De vraag die daarbij centraal staat, is: Wat als kunst en cultuur het antwoord zijn op de grote, maatschappelijke opgaven van onze tijd? Wat wordt er mogelijk als we nieuwe vormen van samenwerken ontdekken en daarmee de ruimte creëren voor de culturele ontwikkeling van iedere leerling? Samen gaan we deze complexe vraag onderzoeken, terwijl we tegelijkertijd inzicht krijgen in de manier waarop je dit soort co-creatieve en participatieve processen vorm kunt geven. 

In deze driedaagse training vergroot je je toolbox met inzichten, methodieken en principes voor het ontwerpen en hosten van effectieve samenwerking. Je leert betekenisvolle (groeps)gesprekken te voeren en bruikbare inzichten te oogsten. Je leert bewust om te gaan met je eigen rol tijdens het ontwerpen en begeleiden van processen. Wat betekent het om te ‘hosten’? Hoe begeleid je leergemeenschappen? Welke vormen van gespreksvoering dragen bij aan het doel van het gesprek? Welke plek neem je in en hoezo?

Doel van de training

Het doel van deze intensieve training is om in drie dagen een breed scala aan werkvormen (o.a. World Cafe, Open Space, Appreciative Inquiry) te ervaren en faciliteren ('hosten'). Daarnaast leer je de achterliggende (ontwerp-) principes van methodieken die samen werken, samen leren en samen organiseren stimuleren. Omdat we vanuit een relevante centrale vraag werken, zul je zowel op inhoud, op vorm als op reflectie een ontwikkeling doormaken. 

Wat neem je zoal mee uit de training?

  • Meer inzicht in de uitgangspunten en randvoorwaarden van effectieve samenwerking
  • Kennis over, en ervaring met het faciliteren van samenwerkingsprocessen met werkvormen die co-creatie bevorderen
  • Beter bewust zijn van je eigen positie en handelen tijdens het faciliteren van gesprekken
  • Toepassing van deze inzichten op jouw werkpraktijk
  • Een hechter netwerk van samenwerkingspartners met dezelfde drive voor samenwerking in het onderwijs en culturele veld
  • Kennis en tools om ook in je eigen omgeving netwerken te creëren die vanuit dezelfde drive effectief samenwerken
  • Een verzameling van alle methodieken en modellen.
     

Voor wie is deze training bedoeld?

Voor intermediairs, cultuurprofessionals of onderwijsprofessionals (werkzaam of woonachtig in Brabant) die zich bezig houden met cultuureducatie en willen leren hoe zij vanuit participatief leiderschap betekenisvolle gesprekken kunnen faciliteren.

Ben je niet werkzaam in Brabant maar wel geïnteresseerd in de training? Neem dan even contact met ons op; er is een beperkt aantal plekken beschikbaar voor deelnemers van buiten Brabant. Voor deelnemers van buiten Brabant bedragen de kosten voor deze training 1000 euro (incl. btw).
 

Foto: K&C Jeffrey Deelman
“De inhoud heeft ons als professional maar zeker ook als mens gesterkt. De combinatie van reflectie/bewustwording van eigen handelen en het aanleren van nieuwe methodieken om betekenisvolle gesprekken te hosten heeft er voor gezorgd dat wij alleen maar enthousiast kunnen zijn over deze training” Robin Brugman (Cultlab), oud-deelnemer training Art of Hosting

Praktische informatie

Data: 

  • Woensdag 11 september, 09:30 tot 16:30 uur
  • Donderdag 12 september, 09:30 tot 17:00 uur (aansluitend gezamenlijk diner op de trainingslocatie)
  • Vrijdag 13 september, 09:30 tot 16:00 uur (aansluitend borrel)

Locatie: Theater De Nieuwe Schuur in Heusden (Burgemeester Buijsstraat 33, 5255 AB Heusden)

Kosten: 400,- per persoon (incl. 3x lunch, 1x diner en 1x borrel) inclusief btw 

Aanmelden: Deze training is vol; je kunt je hier niet meer voor aanmelden. Wil je op de wachtlijst geplaatst worden? Stuur dan even een mail naar Anke Koenraadt.

Annulering: Annulering van de inschrijving kan kosteloos tot drie weken voor de start van de training. Bij annuleren tot 1 week van te voren brengen wij 50% van het totaalbedrag in rekening. Bij annuleren binnen een week voor start van de training is geen restitutie mogelijk. 

Financiering: De kosten kunnen gefinancierd worden uit het persoonlijk scholingsbudget vanuit je instelling. Mogelijk kun je gebruik maken van co-financiering vanuit Werktuig PPO. Kijk op werktuigppo.nl voor de mogelijkheden. 

Goed om te weten:

Diner en borrel: Op donderdag nodigen we alle deelnemers uit voor een gezamenlijk diner op de trainingslocatie. Op vrijdag sluiten we om 16:00 uur af met een gezamenlijke borrel.

Zelf hosten van gesprekken: Een aantal deelnemers zal ook zelf gesprekken gaan hosten tijdens de training. Voorbereiding daarvoor vindt plaats op woensdag en donderdag na afloop van de training.

Overnachten: Bij De Nieuwe Schuur is beperkt mogelijkheid om te overnachten (op eigen kosten en initiatief).

Deze training is een initiatief van Kunstloc Brabant als onderdeel van Cultuureducatie met Kwaliteit. De training wordt gegeven door Yannick Wassmer en Maaike Bouman.

Meer over de trainers

Yannick Wassmer

De afgelopen 10+ jaar heeft Yannick zich gespecialiseerd in de kunst en de wetenschap van rechtvaardige systeemverandering. Hij houdt ervan om transformatieve leerervaringen te ontwerpen en te faciliteren. In al zijn werk brengt Yannick een intersectionele en intergenerationele lens mee en streeft hij ernaar om gemarginaliseerde ervaringen centraal te stellen.

Yannick werkt vanuit de overtuiging dat de uitdagingen waar we als samenleving voor staan veel te complex zijn voor één individu, organisatie of sector om alleen op te lossen en daarom radicaal verschillende manieren van samen werken en samen zijn vereisen.
 

 

In de afgelopen jaren heeft Yannick grootschalige samenwerkingsprocessen georganiseerd, ontworpen en gefaciliteerd, onder andere rondom thema’s als: racisme, klimaatcrisis, drugscriminaliteit, en (mentale) gezondheid. Hij werkt op dit moment veel in de Zwarte gemeenschappen van Londen en is vader van 2 (jonge) kinderen. 

Maaike Bouman

Meer informatie over deze trainer volgt binnenkort

Aanmelden

Deze training is vol; je kunt je hier niet meer voor aanmelden.

Wil je op de wachtlijst geplaatst worden? Stuur dan even een mail naar Anke Koenraadt.