Hoe overtuigen we anderen van het belang van cultuureducatie? Hoe bevorderen we kansengelijkheid in het onderwijs? Hoe breng je zoiets abstracts als culturele ontwikkeling in beeld? En wat als we het schoolsysteem helemaal opnieuw konden inrichten?
Zomaar een greep uit de complexe vragen die je kunt tegenkomen in het werkveld van kunst- en cultuureducatie. Ingewikkeld dus, maar wél essentieel. Vragen waarop we een antwoord hopen te vinden – al is het maar voorlopig.
Dat is een hele uitdaging in een samenleving die steeds complexer wordt en waarbij we juist elkáár – en elkaars perspectieven – hard nodig hebben. En zelfs dan is het simpelweg samenbrengen van mensen geen garantie voor succes. Antwoorden ontstaan alleen door een gezamenlijke zoektocht. Waar we gaan uitkomen, weten we vooraf niet.
Maar hoe ontwerp en begeleid je bijeenkomsten waarin de uitkomst van te voren niet vast staat en je samen met de deelnemers bouwt aan resultaten? Hoe creëer je ruimte voor de kracht van het collectief, waarin ieders perspectief en creativiteit van belang is? “The Art of Hosting and Harvesting Conversations that Matter” kan ons hierin helpen.
Na het succes van de eerste Art of Hosting training in het najaar van 2024, bieden we deze driedaagse training in 2025 nogmaals aan!
Wat is Art of Hosting?
Art of Hosting is een benadering van leiderschap en samenwerking die participatie, welzijn en co-creatie ondersteunt. Het gaat over het inrichten van bijeenkomsten waarin volop ruimte gemaakt wordt voor het ontstaan van betekenisvolle groepsgesprekken en -processen. Deze processen zijn essentieel om de vraagstukken rondom cultuureducatie in Brabant aan te pakken. Art of Hosting sluit daarom naadloos aan op de manier waarop we de komende CmK-periode met elkaar willen samenwerken.
Over de training
We gaan ‘the Art of Hosting’ leren door het zelf te ervaren en te doen! Vanuit complexe vragen uit de praktijk gaan we samen onderzoeken, terwijl we tegelijkertijd inzicht krijgen in de manier waarop je dit soort co-creatieve en participatieve processen vorm kunt geven.
In deze driedaagse training vergroot je je toolbox met inzichten, methodieken en principes voor het ontwerpen en hosten van effectieve samenwerking. Je leert betekenisvolle (groeps)gesprekken te voeren en bruikbare inzichten te oogsten. Je leert bewust om te gaan met je eigen rol tijdens het ontwerpen en begeleiden van processen. Wat betekent het om te ‘hosten’? Hoe begeleid je leergemeenschappen? Welke vormen van gespreksvoering dragen bij aan het doel van het gesprek? Welke plek neem je in en hoezo?
Doel van de training
Het doel van deze intensieve training is om in drie dagen een breed scala aan werkvormen (o.a. World Cafe, Open Space, Appreciative Inquiry) te ervaren en faciliteren ('hosten'). Daarnaast leer je de achterliggende (ontwerp-) principes van methodieken die samen werken, samen leren en samen organiseren stimuleren. Omdat we vanuit een relevante centrale vraag werken, zul je zowel op inhoud, op vorm als op reflectie een ontwikkeling doormaken.
Wat neem je zoal mee uit de training?
- Meer inzicht in de uitgangspunten en randvoorwaarden van effectieve samenwerking
- Kennis over, en ervaring met het faciliteren van samenwerkingsprocessen met werkvormen die co-creatie bevorderen
- Beter bewust zijn van je eigen positie en handelen tijdens het faciliteren van gesprekken
- Toepassing van deze inzichten op jouw werkpraktijk
- Een hechter netwerk van samenwerkingspartners met dezelfde drive voor samenwerking in het onderwijs en culturele veld
- Kennis en tools om ook in je eigen omgeving netwerken te creëren die vanuit dezelfde drive effectief samenwerken
- Een verzameling van alle methodieken en modellen.
Voor wie is deze training bedoeld?
Deze training is bedoeld voor professionals die werkzaam zijn in het cultuureducatieve veld in Noord-Brabant. We nodigen de volgende doelgroepen graag uit om deel te nemen:
- intermediairs
- docenten in het onderwijs
- beleidsadviseurs van gemeentes
- kunstvakdocenten
- cultuuraanbieders
We kijken naar een gebalanceerde samenstelling van de groep, zodat we van de verschillende perspectieven en invalshoeken kunnen leren. Heb je vragen of deze training iets voor je kan zijn? Neem contact met ons op.
Ben je niet werkzaam in Brabant maar wel geïnteresseerd in de training? Neem dan even contact met ons op; er is een beperkt aantal plekken beschikbaar voor deelnemers van buiten Brabant. Voor deelnemers van buiten Brabant bedragen de kosten voor deze training 1000 euro (incl. btw).
Praktische informatie
Data:
- Woensdag 26 maart, 09:30 tot 16:30 uur (aansluitend coaching tot uiterlijk 18:00)
- Donderdag 27 maart, 09:30 tot 19:30 uur (inclusief coaching en gezamenlijk diner op de trainingslocatie)
- Vrijdag 28 maart, 09:30 tot 16:00 uur (aansluitend borrel)
Locatie: Theater De Nieuwe Schuur in Heusden (Burgemeester Buijsstraat 33, 5255 AB Heusden)
Kosten: 400,- per persoon (incl. 3x lunch, 1x diner en 1x borrel) inclusief btw
Aanmelden: Vul het onderstaande formulier in.
Annulering: Annulering van de inschrijving kan kosteloos tot drie weken voor de start van de training. Bij annuleren tot 1 week van te voren brengen wij 50% van het totaalbedrag in rekening. Bij annuleren binnen een week voor start van de training is geen restitutie mogelijk.
Financiering: De kosten kunnen gefinancierd worden uit het persoonlijk scholingsbudget vanuit je instelling. Mogelijk kun je gebruik maken van co-financiering vanuit Werktuig PPO. Kijk op werktuigppo.nl voor de mogelijkheden.
Goed om te weten:
Diner en borrel: Op donderdag nodigen we alle deelnemers uit voor een gezamenlijk diner op de trainingslocatie. Op vrijdag sluiten we om 16:00 uur af met een gezamenlijke borrel.
Zelf hosten van gesprekken: Een aantal deelnemers zal ook zelf gesprekken gaan hosten tijdens de training. Voorbereiding daarvoor vindt plaats op woensdag en donderdag na afloop van de training. Houdt hier rekening mee in de agenda.
Overnachten: Bij De Nieuwe Schuur is beperkt mogelijkheid om te overnachten (op eigen kosten en initiatief).
Deze training is een initiatief van Kunstloc Brabant als onderdeel van Cultuureducatie met Kwaliteit.
Meer over de trainers
De training wordt gegeven door Yannick Wassmer en Maaike Boumans.
Yannick Wassmer
De afgelopen 10+ jaar heeft Yannick zich gespecialiseerd in de kunst en de wetenschap van rechtvaardige systeemverandering. Hij houdt ervan om transformatieve leerervaringen te ontwerpen en te faciliteren. In al zijn werk brengt Yannick een intersectionele en intergenerationele lens mee en streeft hij ernaar om gemarginaliseerde ervaringen centraal te stellen.
Yannick werkt vanuit de overtuiging dat de uitdagingen waar we als samenleving voor staan veel te complex zijn voor één individu, organisatie of sector om alleen op te lossen en daarom radicaal verschillende manieren van samen werken en samen zijn vereisen.
In de afgelopen jaren heeft Yannick grootschalige samenwerkingsprocessen georganiseerd, ontworpen en gefaciliteerd, onder andere rondom thema’s als: racisme, klimaatcrisis, drugscriminaliteit, en (mentale) gezondheid. Hij werkt op dit moment veel in de Zwarte gemeenschappen van Londen en is vader van 2 (jonge) kinderen.
Maaike Boumans
Maaike is een host, trainer en spoken word dichter. Ze brengt meer dan 10 jaar ervaring in het ontwerpen en faciliteren van leertrajecten. Ze werkt internationaal met organisaties en initiatieven die bijdragen aan een inclusievere, rechtvaardige en duurzame wereld. Maaike creëert daarin participatieve leerruimtes en faciliteert het soort gesprekken waardoor een diverse groep samen leert te werken op het gebied van complexe vraagstukken als de energietransitie, klimaatverandering of geweld tegen vrouwen.
Als spoken word dichter heeft ze op verschillende podia gestaan, maakte ze haar debuut in de bundel “En ze leefde nog”, en schreef ze het gedicht voor de nationale Klimaatmars in 2021. Ze is Associate Fellow Spiritual Ecology bij St. Ethelburga's Center for Reconciliation and Peace, onderdeel van het collectief Root to Rise en voorzitter van Stichting Spiritual Ecology Netherlands.
Aanmelden
Aanmelden kan via onderstaand formulier.
Meer weten over deze training?
Neem contact met ons op.