... doe je samen met een kunstenaar of social designer
De creatieve kracht van een kunstenaar kan mensen activeren. Ontmoetingen tussen buren die elkaar amper kennen kunnen ontstaan en de wijk wordt een fijnere plek voor iedereen.
Hartstikke ambitieus natuurlijk, maar hoe bereik je zoiets? In dit boekje geven we je een aantal gereedschappen voor een slimme, effectieve en doelgerichte aanpak.
Gereedschap voor sociaal artistieke projecten
Een boekje vol tips, handvatten en goede voorbeelden.
Start elk project met een goede basis en stel jezelf de volgende vier vragen:
- Wat willen we veranderen?
- Op welke manier biedt kunst hier een oplossing of antwoord voor?
- Welke partijen (kunstenaars, maatschappelijke organisaties, burgers) hebben we daarbij nodig?
- Wat levert deze aanpak op?
Wat willen we veranderen?
Neem voldoende tijd voor een analyse van de maatschappelijke vraag:
- Wat is het probleem?
- Waarom is dit een probleem?
- Voor wie is dit een probleem?
- Hoe ziet de ideale situatie eruit?
Onze tips:
- Betrek de doelgroep en achterhaal de vraag achter de vraag
- Betrek maatschappelijke expertise in je projectteam
Op welke manier biedt kunst een oplossing of antwoord?
Hoe krijgt het project artistiek vorm en hoe draagt dit bij aan de maatschappelijke vraag?
Onze tips:
- Een geschikte kunstenaar of designer stimuleert de creativiteit van deelnemers en begeleidt het proces.
- Denk na over je aanpak en wees flexibel.
- Zorg voor plezier in het project.
Welke partijen hebben we daarbij nodig?
Wat zijn de relevante partijen en personen die iets te maken hebben met het thema?
Zorg voor co-creatie en gelijkwaardigheid:
- Laat deelnemers het project mee uitvoeren en gebruik hun praktijkervaring, dat zorgt voor betrokkenheid.
- Betrek lokale instellingen en organisaties bij je project voor borging en continuïteit op de lange termijn.
Verbind de doelgroep aan je project:
- Op welke plaatsen komt je doelgroep vaak? Zoek ze daar op.
- Spreek de taal van je doelgroep en sluit aan bij onderwerpen die zij belangrijk vinden. Zorg dat je weet op welke manier ze zichzelf informeren.
- Houd oog voor de diversiteit in de buurt.
- Neem hen serieus en laat zien dat je iets met de input doet.
Wat levert deze aanpak op?
Een project kan effect hebben op vier verschillende niveaus:
- Je werkt aan publieke beeldvorming, bijvoorbeeld door het imago van een wijk op te vijzelen.
- Je werkt aan fysieke leefbaarheid, bijvoorbeeld door de veiligheid in de wijk te verbeteren.
- Je werkt aan persoonlijke ontwikkeling, bijvoorbeeld door het zelfvertrouwen van deelnemers te stimuleren of door ze te helpen bepaalde vaardigheden te ontwikkelen.
- Je werkt aan sociale cohesie, bijvoorbeeld door begrip tussen deelnemers tot stand te brengen.