Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Wie het standpunt van de jonge kunstenaar wilt horen moet de wandelgangen op. In de zaal lijkt de spreker vaak te ver verwijderd van hun realiteit. Robin Berkelmans bezocht The Day of the Young Artist en deelt haar bevindingen.

- Geschreven door Robin Berkelmans, foto's door Almichael Fraay

Maandag 16 september vond de 5e editie van The Day of the Young Artist plaats in museum De Pont in Tilburg. The Day of the Young Artist is een initiatief van Kunstpodium T om jonge kunstenaars op weg te helpen in hun carrière als professional. Ieder jaar is er een vol programma met workshops, panel discussies, presentaties en 1ON1’s met verschillende kunst- en cultuurinstanties, waaronder Cultuur + Ondernemen, het Mondriaanfonds en Kunstpodium T’s eigen ARTpart.

Het doel van deze editie? De studio verlaten. En onderzoeken hoe de kunstenaar zichzelf ook buiten zijn atelier manifesteert. Of, zoals een bezoeker op Instagram grapt, “eindelijk leren hoe ik rijk en beroemd kan worden!”

De dag wordt geopend door De Ponts kersverse museumdirecteur Martijn van Nieuwenhuijzen. “The real challenge is in the long run.” spreekt hij de zaal toe. “Believe in yourself!”

Ik grinnik. Maar wanneer ik om mij heen kijk zie ik dat er niemand anders lacht. De jonge kunstenaars zijn bloedserieus. Gretig nemen ze zijn woorden over in hun schetsboek. Niemand steekt zijn hand op.Met haar performance lecture bevraagt Brenda Tempelaar haar Master of Arts. Ze oppert het plan om haar diploma als vastgoed te gaan zien: Wat als ik alle tijd en moeite die ik in mijn studie stak terug kan winnen via investeerders? Klinkt als een plan. Een nieuwe kijk op (kunst)educatie juich ik alleen maar toe. “A bunch of mental wanking” hoor ik later. In de wandelgangen, maar niet in de zaal.

‘The Online and Offline Presence of Artists’ belooft een antwoord op praktische vragen. Vragen als ‘Hoe promoot een kunstenaar zijn werk?’, ‘Hoe bouw je een professionele band op met galeriehouders?’ en ‘Hoe dragen social media bij aan een kunstenaars succes?’. Prangende vragen, zo blijkt uit de workshopruimte die afgeladen vol zit. Ik hoop op een verhitte discussie over ethische vraagstukken, beeldrecht en mediacratie. Wat volgt is een rechttoe rechtaan en – eerlijk is eerlijk – gedateerde Instagram-tutorial.

Er gaat een hand omhoog. “Moet ik echt zelf met mijn werk op de foto omdat dat beter werkt?” Nog een hand. “Hoe zit het met kunstenaars die er bewust voor kiezen om niet aan de ratrace van social media mee te doen?” Mijn hand. “Jullie spreken over social media als tool, maar er zitten bedrijven achter dit gereedschap die om een ethisch standpunt vragen. Is het niet juist aan de kunstenaar om daarin voorop te lopen in plaats van de bestaande regels van een algoritme te volgen?” Niemand krijgt een onderbouwd antwoord. Dat er een onethisch systeem achter social media zit, dat is nu eenmaal zo. Zo zijn de regels. Het meisje dat haar vraag over selfies stelde gaat zitten. Einde discussie.Beteuterd blijf ik opnieuw in de wandelgang hangen. Daar vraag ik een jongen wat hij van de presentatie vond. “So far, it seems like neoliberal shite to me.” Een uitgesproken mening. Díe wil ik horen. Of ik het er nu mee eens ben of niet.Wie het standpunt van de jonge kunstenaar wilt horen moet niet naar de sprekers luisteren. Die blijken vaak te ver verwijderd van de realiteit. De wandelgang is waar het eigenlijke gesprek lijkt plaats te vinden.

De presentatie van kunstenaar Jonas Lund is zowel een uitzondering op als bevestiging van die bevinding. Met zijn werk bespeelt en bevraagt hij systemen, óók het systeem dat ‘de kunstwereld’ heet. “If there is a system, you can manipulate it.” verkondigt hij. “To subvert a system is the best.”

Maar in de zaal hoopt de jonge kunstenaar slechts op een antwoord. Een strategie. Een formule. Niet om rijk of beroemd te worden, maar om het leven zo te kunnen leven dat zij niet ongelukkig wordt. Vrij is. En kan leven van – en met – de kunst.

Die formule vinden lukt alleen wanneer je doorvraagt. Ook wanneer je weet dat hét antwoord op je vragen niet bestaat. Doorvragen is dat waar een jonge kunstenaar goed in is. Of zou moeten zijn. “Vragen blijven stellen is wat ons van gevestigde ordes, antwoorden en instanties onderscheidt.” Ik schrijf mijn bevinding in een schetsboek. Kijk niet om me heen of mensen grinniken en neem mijn eigen woorden bloedserieus. Wie er anders over denkt, mag altijd zijn hand op steken.

Robin Berkelmans

Flierefluiter, praatjesmaker

makers

Kweekvijver voor de kunstenaars van morgen

Vanuit hartje Tilburg initieert Kunstpodium T ontmoetingen tussen kunstenaars in alle fases van hun carrière.

17 februari 2025
Kweekvijver voor de kunstenaars van morgen

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Open Call: Werkbeurs 2025 voor kunstenaars die werkzaam zijn in Nederland

Werk jij als kunstenaar in het sociaal domein, welzijn of de zorg in Nederland? Maak dan kans op een werkbeurs van € 8.000,- .

2 februari 2025
Open Call: Werkbeurs 2025 voor kunstenaars die werkzaam zijn in Nederland

Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

Wat heeft BO Diversity in acht jaar bereikt op het gebied van diversiteit, gender, seksuele vrijheid en vrouwenemancipatie.

29 januari 2025
Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

AI is hetzelfde als hout

Adviseurs Bas Veldhuizen en Marlijn Gelsing gingen in gesprek met beeldend kunstenaar Matthijs Bosman.

22 januari 2025
AI is hetzelfde als hout

Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame

Een groot publiek bereiken met een documentaire over dementie of een animatie over autisme? Hoe doe je dat? We duiken dieper in twee succesverhalen.

20 januari 2025
Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame

Kunstenaar in de digitale wereld

Adviseur Marlijn Gelsing in gesprek met Marieke Verbiesen. Eén van de pioniers op het gebied van digitale transformatie.

23 december 2024
Kunstenaar in de digitale wereld

Studio Public Takeover 2025 van start

Dertien ArtCoDe studenten werken aan een kunstopdracht in de openbare ruimte als concept voor Kaapstad.

20 december 2024
Studio Public Takeover 2025 van start

Zelfstandig ondernemen in de culturele sector: een (gedwongen) keuze?

Het aantal zzp’ers in de creatieve sector in Brabant groeit gestaag. Is het werken als zzp'er nog wel een keuze?

19 december 2024
Zelfstandig ondernemen in de culturele sector: een (gedwongen) keuze?

KunstUnlocked 3: Dwars Verbinden - De opbrengsten

9 workshops, een keynote, netwerkplein en natuurlijk ZegMaarFornuis. Hier vind je een samenvatting van de deelbare opbrengsten van deze dag.

11 december 2024
KunstUnlocked 3: Dwars Verbinden - De opbrengsten

Impressie Carefull netwerkbijeenkomst in Roosendaal

Het Carefull netwerk is er voor mensen die werken op het snijvlak van kunst, zorg en welzijn om elkaar te inspireren en samenwerkingen tot stand te brengen.

5 december 2024
Impressie Carefull netwerkbijeenkomst in Roosendaal

Kunstloc Brabant adviseert bij provinciale regeling Versterken cultureel ondernemerschap

De provincie stelt €200.000 beschikbaar aan makers en culturele organisaties om hun zakelijke vaardigheden te ontwikkelen.

20 november 2024
Kunstloc Brabant adviseert bij provinciale regeling Versterken cultureel ondernemerschap