Design to Market heeft bekendgemaakt welke 11 makers dit jaar van start gaan met hun talentontwikkelingstraject. De deelnemers zijn geselecteerd door de partners van deze hub voor design binnen TalentHub Brabant. Komend jaar zullen zij zich naar aanleiding van hun eigen ontwikkelvraag artistiek, zakelijk en persoonlijk ontwikkelen onder begeleiding van Design to Market.
De talenten werden geselecteerd op grond van maatschappelijke relevantie, artistieke kwaliteit, slimme functionaliteiten van hun product of concept en de maturity van de prototypes. De nieuwe lichting toont de veelzijdigheid en de maatschappelijke betrokkenheid van design in Brabant, van social design en design research tot ruimtelijk ontwerp en product design.
Maatschappelijke betrokkenheid
Mathijs van Gageldonk stimuleert met zijn product ontwerp gezonde beweging in de publieke ruimte. Juul Dijkmeijer geeft workshops waarbij deelnemers leren kijken naar hun omgeving en verhalen van een plek vormgeven met gevonden voorwerpen en materialen. Lena Winterink maakt via fotografie en textielontwerp onopgemerkte elementen zichtbaar en Bodil Havermans creëert bewustzijn van onzichtbare persoonlijke klachten aan de hand van een beleefbare installatie. Bernhard Lenger ontwerpt als social designer communicatiecampagnes en strategieën voor organisaties om mensen mee te nemen in maatschappelijke transities. Amber van Rangelrooij bevraagt via haar autonome werk de marketing die de maatschappij wordt opgelegd.
Duurzaamheid
Koen Dommelen vertelt verhalen door circulair materiaalgebruik in interieur- en meubelontwerp. Ook Jeffrey Heiligers richt zich op hergebruik door bestaande dagelijkse gebruiksvoorwerpen te her-ontwerpen naar toekomstbestendige producten. Emy Bensdorp slaat de brug tussen design en wetenschap en heeft een methode ontwikkeld om vervuilde kleigrond te transformeren in schone bakstenen. Pim Smit ontwerpt en produceert high-end biologisch afbreekbaar servies voor restaurants in het hogere segment. Jana Flohr wil met duurzame materialen en tijdloos design van product- en meubelvormgeving bijdragen aan een kleine ecologische footprint.
Het kick-off moment voor de nieuwe lichting was tevens het moment waarop afscheid werd genomen van 4 ontwerpers die het Design to Market-traject afrondden: Jing Wang, Billie van Katwijk, Brian van der Kooij en Desiree van der Gracht.
TalentHub Brabant
Om talenten verder te ontwikkelen en te helpen om van hun opleiding hun beroep te maken, is er voor de professionele kunsten TalentHub Brabant. Dit is een werkwijze die werd ontwikkeld door de Brabantse professionele kunst- en cultuursector, Kunstloc Brabant en de provincie Noord-Brabant. In de TalentHub krijgen talenten die door de sector zelf worden uitgekozen, ondersteuning op maat via een netwerk van festivals, podia, presentatie-instellingen en andere (culturele) organisaties.
Meer weten over talentontwikkeling in de design-sector?
Neem contact met ons op.