De zomer komt weer dichterbij en dat betekent ook dat de afstudeerdeadlines van kunstopleidingen weer naderen. Drie studenten vertellen over hun opleiding, studeren in tijden van corona, hun afstudeerproject en ambities.
Geschreven door: Marel van Andel
Op haar plek
Lieneke Donker studeert ArtCode aan Fontys Hogeschool in Tilburg. Tijdens deze opleiding wordt ze opgeleid tot experience designer. “De opleiding is eigenlijk een soort brede vormgeving”, legt ze uit. “Ik heb stagegelopen bij Verbeke Foundation, als curator. Ik kon daar helpen met een tentoonstelling, en met een boek over kunstenaar Werend Nauta.”
Lieneke had het gevoel dat ze op haar plek zat bij Fontys. “Het leukste van de opleiding vind ik vooral dat je interessante theorie leert, en dat je in projecten werkt waardoor je allerlei dingen kunt proberen.” Toch vond ze het wel lastig dat het soms wat abstract was. “Bij de projecten kreeg ik last van faalangst, omdat je niet weet of wat je maakt goed gaat zijn. De feedback is soms erg abstract, waardoor je niet precies weet wat je ermee moet. En soms heb je een concept bedacht waar je heel blij mee bent, maar dan begrijpen de docenten er niks van.”
Zeeschepsels
Voor het afstuderen heeft Lieneke al een stevig project staan, waar ze druk mee bezig is. “Ik vind dieren en milieu altijd heel interessant en mijn afstuderen gaat dan ook over vervuiling van de oceaan. Ik ga op het strand jutten, en van wat ik dan vind, maak ik zeeschepsels die tentoongesteld kunnen worden.” Ze zijn in ieder geval te zien in de Hilvaria Studio’s in Hilvarenbeek, en ook op de afstudeertentoonstelling van de opleiding krijgen ze een plek.
Na het afstuderen wil Lieneke graag gaan werken als curator. “Tijdens mijn stage heb ik gezien dat ik graag op die manier met kunst wil kunnen werken. Wel moet ik misschien eerst meer ervaring op doen in de kunstwereld, voordat ik aan de slag kan.”
Dierenmaskers
Floris Meijer is al veel ervaring aan het opdoen. Hij studeert dit jaar af aan de Design Academy Eindhoven. Acht jaar geleden begon hij aan het Sint Lucas in Boxtel, en daarna is hij gaan doorstuderen in Eindhoven. Het eerst jaar was erg breed. “Iedereen volgde hetzelfde, we deden performance art, schilderen, we hebben papieren dierenmaskers gemaakt en zijn bezig geweest met architectuur. Aan het eind van dat jaar kon je een richting kiezen die je verder wilde volgen, ik ben toen public private gaan doen. Dat gaat over alles van publieke ruimte tot je eigen woonkamer.”
Keramiek
In jaar 3 kon Floris zich nog verder specialiseren. “Ik heb toen gekozen voor een keramiek minor, waar ook nog een beetje glas bij zat.” Voor zijn afstuderen gebruikt Floris ook keramiek. “Ik ben bezig met een project over de boerderij van mijn ouders. Ze moeten dit jaar stoppen met boeren, en ik wil iets ontwerpen waarmee ik het leed kan verzachten en er een mooi eind aan kan geven. Ik ben nu bezig met een serviesset, gebaseerd op landbouwobjecten van de boerderij, zoals de machines.”
Na zijn opleiding heeft Floris al genoeg ambities. “Ik wil graag een eigen studio beginnen. Ik heb nu freelance werk voor bijvoorbeeld de plekken waar ik stagegelopen heb, maar later zou ik graag eigen ontwerpen aan de man brengen. Ik denk dat ik eerst twee of drie jaar bij een ontwerper ga werken, om ervaring op te doen over ondernemerschap en om mijn vaste lasten te kunnen dekken, dan daarna volledig voor mezelf beginnen.”
Kennis maken met van alles
Ook Lotte van Boesschoten is aan het afstuderen. Ze studeert Photography, film & the digital aan het St. Joost School of Art & Design in Breda. “Tijdens het eerste jaar aan de kunstacademie, lopen alle opleidingen door elkaar, en maak je dus eigenlijk kennis met van alles”, zegt Lotte. “Daar heb ik bijvoorbeeld wel veel gehad aan de lessen over film, maar grof gezegd had ik aan de lessen waar je met karton knutselt niet zoveel, dat vond ik wel een nadeel hieraan.”
Voor haar afstuderen is Lotte bezig met een fotoboek over de Oosterschelde voor haar project ‘Van wie is het water?’. “Ik wil daarmee laten zien dat mensen natuur toe eigenen, maar niet luisteren naar wat ze wil. Met een boek wil ik daar bewustwording voor opwekken. Met mijn foto’s wil ik mensen het gevoel van het gebied geven, zodat ze ook de waarde ervan zien.”
Corona
Bij alle drie de studenten heeft hun studie een groot deel thuis afgespeeld, door corona. “De werkplaatsen waren dicht, dus dingen maken moest thuis”, zegt Floris. “Ik heb toen een 3D-printer gekocht om schaalmodellen te maken.” En ook Lieneke heeft vanuit huis gewerkt “Ik ben veel dingen digitaal gaan maken en heb op mijn kamer zitten knutselen”, zegt ze. “Het was een rare tijd, vooral met groepswerk kon je niet echt samen gaan zitten om ideeën te bedenken.”
Lotte vond het samenwerken ook lastig online. “Het is mijn opleiding belangrijk dat je van elkaar kunt leren, niet van alleen een docent. Doordat alles online was, waren projecten en ideeën lastiger om te bespreken.” Wel vindt ze dat de school het goed heeft opgepakt met corona. “Op donderdag hoorden we dat de school dicht moest, die maandag daarop konden we al online lessen volgen”, vertelt ze. Daarnaast heeft ze er ook nog extra ervaring aan over gehouden. “Aan het eind van het schooljaar hielden we een expositie, die hebben we omgebouwd tot livestream. Daar heb ik erg veel over geleerd en ik ben erachter gekomen dat ik dat ook heel leuk vind. Na mijn opleiding wil ik nu denk ik dan ook eerst een jaartje werken als fotograaf en als schakeltechnicus bij livestreams.”