We beleven een tijd van onthullingen. Dat klinkt alsof ik mij dagelijks verdiep in de juicekanalen, maar ik doel op feestelijke onthullingen van kunstwerken in de openbare ruimte in Brabant. Het zijn er veel in deze voorjaars- en zomermaanden. En altijd is het weer een mooi moment voor de kunstenaar, de opdrachtgever, de bewoners en passanten als een kunstwerk wordt onthuld. Voor Kunstloc Brabant is het ook een fijn moment. De onthulling betekent dat het proces is afgerond en er, na al die overleggen, contracten en regelgeving, een concreet resultaat is opgeleverd. Wat veel mensen niet weten is hoeveel kennis, tijd en energie het kost om een kunstwerk in de openbare ruimte te realiseren. Een jaar voorbereiding is niets in dit vakgebied.
Meidoornstruik
De afgelopen jaren is er achter de schermen heel hard gewerkt aan de kunstwerken die sinds kort in volle glorie zijn te bewonderen. Eerder schreef ik al over het Aforisme van Antony Kok in Tilburg en de onthulling van het kunstwerk voor Ireen Wüst in Goirle. Een ander kunstwerk dat ook dit voorjaar is onthuld is het kunstwerk dat Hester Pilz realiseerde in opdracht van Brabants Landschap. Zij kreeg de vraag om een kunstwerk te maken ter gelegenheid van het afscheid van Jan Baan. Baan was ruim veertig jaar directeur van Brabants Landschap en een gepassioneerd liefhebber van zowel natuur als kunst. Wij hebben veel met hem samengewerkt bij Landkunstprojecten. Hester Pilz ontwierp een kunstwerk in het landschap bij Fort Altena in Werkendam. Dit fort werd samen met de forten Bakkerskil en Giessen verworven door Brabants Landschap en onder leiding van Jan Baan gerestaureerd. Het kunstwerk verwijst naar een meidoornstruik. Die is kenmerkend voor het gebied rondom Fort Altena en biedt volgens overlevering bescherming aan degene die eronder zit.
Slavernijmonument
Op vrijdag 1 juli a.s. wordt op het Burgemeester Stekelenburgplein in Tilburg het eerste Brabantse Slavernijmonument onthuld tijdens de herdenking van de Nederlandse afschaffing van de Trans-Atlantische slavernij. Dit monument is ontworpen door Dedden & Keizer en is de verbeelding van Keti Koti: het verbreken van de ketenen. Keti Koti is meer dan het letterlijk verbreken van de ketenen om de handen en voeten van tot slaaf gemaakten. Het staat ook voor het verbreken van symbolische ketenen. Er zijn tenslotte nog steeds sporen van kolonisatie en slavernij aanwezig in onze samenleving. Denk aan het etnisch profileren in de toeslagenaffaire en vormen van racisme bij de politie. Maar het monument verbeeldt ook een hoopvolle toekomst in de vorm van een jong eigentijds meisje.
Nieuwe entree LocHal
Deze zomer wordt ook de draaiende deur van Pien den Hollander in gebruik genomen in de LocHal. Ook aan deze opdracht is jaren intensief gewerkt door veel partijen. Pien den Hollander won in 2018 met haar ontwerp workshop De Kunstopdracht. Deze tweejaarlijkse workshop van Kunstloc Brabant is bedoeld voor beginnende kunstenaars. Zij leren meer over presentatietechnieken, werken in opdracht en budgetbeheer. Deelnemers krijgen de kans een echte opdracht te winnen.
Van idee tot onthulling
Het is fijn om te zien dat veel gemeenten, maatschappelijke organisaties en bedrijven in Brabant kunst in de openbare ruimte aanbieden aan een groot publiek. Er zijn in samenwerking met Kunstloc nog meer kunstwerken in voorbereiding. Ik denk aan de kunstwerken in de Bossche Spoorzone, aan het monument voor Gerard Philips in centrum Eindhoven, aan het project Half-Nul voor de Fietssnelroute F50 en aan het kunstwerk dat wordt gerealiseerd in opdracht van de ondernemersvereniging Korvel Vooruit.
Heb je hulp nodig bij het realiseren van een kunstproject in de openbare ruimte?
Neem gerust contact op met mij (Liesbeth) of met mijn collega's Hermelinde en Netty.