Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Hoe betrek je als documentairefestival kinderen en jongeren? Hoe maak je aanbod waarbij je hen in aanraking laat komen met kunst en cultuur?  Documentairefestival Beholders deelt in dit inspiratie-artikel hun tips en ervaringen.

Kinderen en jongeren helpen hun persoonlijkheid te vormen door de aanraking met kunst en cultuur. Dat is wat cultuureducatie volgens documentairefestival Beholders; documentary dialogues zou moeten doen. Niet voor niets zet Beholders in op educatie met een uitgebreid programma voor scholieren en studenten. Dit jaar komt er bovendien voor het eerst ook een educatieprogramma voor het basisonderwijs.

Geschreven door: Maartje van Roessel

Impact vergroten

“Bij Beholders bieden we bezoekers graag een gezonde dosis blikverruiming”, vertelt Ellen Kooijmans van Beholders. “Naar aanleiding van onze documentaires gaan ze met elkaar in gesprek. Ze delen ervaringen, er worden verschillende perspectieven belicht en gedachten uitgewisseld. Met het educatieprogramma willen we de impact van ons festival vergroten. We willen niet alleen volwassenen aan het denken zetten, maar juist ook jongvolwassenen, jongeren en kinderen. De documentaires en bijpassende werkvormen dagen de leerlingen uit om na te denken over wat ze hebben gezien. Wat vind ik daarvan? Hoe is dat voor mij? Hoe is dat voor iemand anders? De afgelopen jaren hadden we al educatieprogramma’s voor scholieren van het middelbaar onderwijs en studenten van de hogeschool. Dit jaar nemen voor het eerst ook basisschoolleerlingen deel. Educatie speelt op die manier een steeds grotere rol binnen ons festival.”

“Na afloop van het educatieprogramma van vorig jaar sprak ik een moeder van een meisje dat aanwezig was geweest bij de film De Dansende Man”, vervolgt Ellen Kooijmans. “Dat meisje had heel bewust gekozen voor die documentaire. Haar moeder vertelde me hoe fijn haar dochter het had gevonden. Ze noemde daarbij vooral ook het gesprek dat na afloop ontstond met andere leerlingen, over schaamte, durven en angst. Dat leerlingen daarmee thuiskomen, dat het ze nieuwe inzichten geeft, het gevoel dat ze zichzelf kunnen zijn of dat er meer begrip ontstaat voor een andere kijk op dingen: ik vind het geweldig dat we daar als festival een steentje aan bij kunnen dragen!”

“De documentaires en bijpassende werkvormen dagen leerlingen uit om na te denken over wat ze hebben gezien. Wat vind ik daarvan? En hoe is dat voor iemand anders?”

Nauwe samenwerking met culturele partners

Het educatieprogramma van Beholders wordt in nauwe samenwerking met partners uit het vakgebied ontwikkeld. Zo zijn Cultuurkade Meierijstad, Phoenix Cultuur, verschillende makers en de scholen en onderwijsinstellingen betrokken. “Cultuureducatie gaat niet alleen over leren dansen of schilderen, het gaat over het vormen van je persoonlijkheid”, zegt Ilona van den Koedijk van Cultuurkade. “Kunst, of in dit geval documentaire, is een medium om bij jezelf te komen. En omdat je met elkaar in gesprek gaat, leer je óók iets over de ander. En over de wereld. Je verruimt je perspectief, je leert je in een ander verplaatsen.”

Nauwe samenwerking met culturele partners

Vragen stellen

Wat zou jij willen proberen dat je eigenlijk niet durft? Denk je dat het nog goed gaat komen met het klimaat? Waar wil jij voor vechten; wat stimuleert jou om er 100% voor te gaan? Zit jij dagelijks meer dan 3 uur op social media? Strijd jij ook ergens voor terwijl je ouders daar anders over denken? Het zijn slechts enkele van de vele vragen tijdens het educatieprogramma van Beholders 2022 aan bod kwamen. 

“Het gaat er niet om dat er antwoorden gegeven worden”, zegt Martijn Winkler daarover. Hij was met zijn documentaire #Tagged vorig jaar aanwezig tijdens het educatieprogramma van Beholders voor middelbare scholieren. “#Tagged gaat over de haat-liefdeverhouding van mensen met hun telefoon. Ik wil met deze film geen antwoorden geven. Ik wil alleen de vraag stellen: vinden we dit oké? 

Sommige dingen in onze maatschappij zijn zo alomtegenwoordig dat we vergeten dat we er ook vragen bij kunnen stellen. Cultuur helpt daarbij. Cultuur kan je wakker maken. In dit geval geeft mijn documentaire een gerichte prikkel om met elkaar te praten. Het bredere maatschappelijke thema betrek je op jezelf. Door dit soort gesprekken te voeren met leerlingen, landt er ergens iets. Zij zijn de volwassenen van de toekomst. Voor ons als volwassenen is dat belangrijk, maar zij groeien nú op met deze technologie, vooral voor hén is dit heel erg relevant.”

Non-stop kijken en luisteren

Ook Jamie Bongers, docente Maatschappijleer op het Zwijsen College in Veghel, is enthousiast. Zij was tijdens het educatieprogramma van Beholders 2022 met een groep leerlingen bij de documentaire Candy, A Skater’s Mind. Een film over Europa's beste vrouwelijke skateboarder Candy Jacobs en haar voorbereidingen op de Olympische Spelen. Naar aanleiding van de film en onder begeleiding van een moderator gingen de leerlingen in gesprek met de maker Ruud Lenssen en met elkaar. Vervolgens gingen ze aan de slag met een opdracht: ze moesten zichzelf tekenen. Niet op basis van hun uiterlijk, maar op basis van hun interesses, hobby’s en passies. 

 

Non-stop kijken en luisteren

“Zowel ik als mijn leerlingen waren blij verrast door de opzet van het programma”, vertelt Jamie Bongers. “Mijn leerlingen hebben non-stop een uur gekeken en geluisterd: ik heb geen telefoon gezien en niemand kletste. Wat ik zou willen dat ze hiervan opsteken, is dat het mogelijk is om iets te bereiken, als je maar wil. De passie van Candy voor skateboarden maakte iets bij hen los. En de bijbehorende opdracht heeft ze vervolgens écht aan het denken gezet, dus ik denk zeker dat er iets is gevallen bij ze. Het maakt ze bewust en daagt hen uit om zichzelf de vraag te stellen: wat wil ík eigenlijk bereiken?”

“Sommige dingen in onze maatschappij zijn zo alomtegenwoordig dat we vergeten dat we er ook vragen bij kunnen stellen. Cultuur helpt daarbij. Cultuur kan je wakker maken.”

Terry Emons, Cultuurcoördinator op het Fioretti College in Veghel, was vanaf het begin betrokken bij het educatieprogramma van Beholders. “Mits goed uitgevoerd, is dit waanzinnig waardevol”, vindt hij. “Ik heb al zó veel mooie dingen gezien gebeuren. Zo werd in 2021 binnen het programma de documentaire ‘Shadow Game’ vertoond, waarin tienervluchtelingen worden gevolgd op hun reis dwars door Europa. Een paar dagen na die voorstelling kwam er op school een jongen naar mij toe: ‘Meneer, we hebben nu die documentaire gezien, maar weet je wel dat dat op de grens van Polen en Wit-Rusland nú, op dit moment, gebeurt? Daar zitten nu ook mensen vast!’ Toen wist ik: hier is iets gebeurd, er is bewustwording gekomen van dit thema. En als hij dit nu opmerkt en het zegt, dan zijn er zéker ook meer leerlingen die dit ook zo hebben ervaren. En dat is winst. 

Want het gaat bij deze jongeren om de ervaring. Ze hebben het ervaren, ze hebben het erover, met elkaar, of thuis, of ze hebben het er niet over, maar zien iets op het journaal… en dat linken ze aan zo’n ervaring. Dat is echt een leermoment. Bovendien hadden de meeste van mijn leerlingen voordat ze naar Beholders kwamen nog nooit écht naar een documentaire gekeken. En als je nooit met iets in aanraking bent geweest, dan wéét je ook niet of je het mooi vindt. Door er daarna ook nog over te praten, kun je erachter komen: wat precies vond je dan leuk? En dan kun je vervolgens op zoek naar vergelijkbare ervaringen, die je ook leuk vindt. Zo kun je je wereld gaan verbreden.”

Beholders

Beholders; documentary dialogues vindt dit jaar plaats van 4 t/m 8 oktober op verschillende locaties in Meierijstad (Schijndel, Veghel, Sint-Oedenrode). 

Het educatieprogramma van Beholders is van 2 t/m 6 oktober, dit jaar zit het programma volgeboekt dus is het niet meer mogelijk om deel te nemen. 

Wil je als school eventueel volgend jaar aanhaken, neem dan contact op met info@beholders.nl, t.a.v. Ellen Kooijmans. 

Beholders festival

Maartje van Roessel

Tekstschrijver bij Beholders

cultuureducatie

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!

Jongeren en mentaal welzijn: 3 culturele initiatieven uitgelicht

Hoe The Clash, Kunstbende Brabant en Het Creatieve Lichaam van MU Hybrid Art House bijdragen aan positieve gezondheid bij jongeren.

11 november 2024
Jongeren en mentaal welzijn: 3 culturele initiatieven uitgelicht

Cultuurtraject Brabant is actief!

Op 15 oktober lanceerden we Cultuurtraject Brabant: hét vertrekpunt voor intermediairs cultuureducatie.

29 oktober 2024
Cultuurtraject Brabant is actief!

Basistraining CmK

Training voor intermediairs, kunstvakdocenten en trainers die actief zijn op scholen die deelnemen aan Cultuureducatie met Kwaliteit.

1 oktober 2024
Basistraining CmK

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: jongerenwerkers aan het woord

Kunstloc Brabant sprak met jongerenwerkers David, Chiara en Dirk over hoe zij de kracht van cultuur hebben ontdekt en deze inzetten in hun werk.

30 september 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: jongerenwerkers aan het woord

Hoe sluit je je gemeente aan bij Cultuureducatie met Kwaliteit 4?

Bijna alle Brabantse gemeenten willen aansluiten bij CmK4. Hoe zorg je dat jouw gemeente ook daadwerkelijk meedoet?

24 mei 2024
Hoe sluit je je gemeente aan bij Cultuureducatie met Kwaliteit 4?

Training Cultuurcoördinator Voortgezet Onderwijs start voor vierde keer

In gesprek met trainer Imke Donkers en oud-deelnemers over de training Cultuurcoördinator Voortgezet Onderwijs.

16 mei 2024
Training Cultuurcoördinator Voortgezet Onderwijs start voor vierde keer

Cultuureducatie onmisbaar in het middelbaar onderwijs

Cultuurcoördinator Sanne van Bussel en intermediair Aart van Stiphout over cultuureducatie op de middelbare school.

19 maart 2024
Cultuureducatie onmisbaar in het middelbaar onderwijs

Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren

Kunstloc Brabant heeft als doel om komende jaren de toegankelijkheid van kunst en cultuur voor jongeren (12 tot en met 29 jaar) te vergroten .

16 februari 2024
Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren