Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Hadden we ooit verwacht dat zoveel leerlingen tegelijkertijd vanuit thuis onderwijs krijgen? In een week tijd zijn er nog nooit zoveel nieuwe leraren in ons land gestart. Maar lukt het hen ook om de creativiteit van de kinderen te stimuleren?

Dit artikel verscheen op 25 maart als opiniestuk in BN De Stem

Cultuureducatie in het onderwijs. Al jaren staan de kunst- en erfgoedlessen onder druk. En nu de scholen dicht zijn al helemaal. Discussies over opbrengsten, meetbare eindresultaten of economische waarde – het zal je vast niet ontgaan zijn. Maar juist creativiteit is wezenlijk in een tijd waarin we als samenleving op de proef worden gesteld om onze manier van leven aan te passen.

Creativiteit maakt je toekomstbestendig

We weten niet wat het Covid-19-virus nog teweegbrengt. Of in wat voor wereld onze kinderen van nu straks aan het werk gaan. Kinderen zijn er niet meer bij gebaat voorbereid te worden op de maatschappij zoals het nu is. Hoe bereid je kinderen voor op een toekomst waarvan we zelf niet eens weten hoe die eruitziet?

Zelf onderzoeken en ontdekken. Kernvakken als taal en rekenen zijn en blijven natuurlijk erg belangrijk. Maar daarnaast zie ik het als verantwoordelijkheid van leraren om leerlingen toe te rusten met vaardigheden om om te kunnen gaan met verandering en daar vorm aan te geven. Creativiteit is daarin een belangrijke spil. Om te onderzoeken. Te ontdekken. Over dat wat je nooit wist, nooit ontdekte en misschien ook wel nooit wilde ontdekken, maar wat zomaar eens de aanleiding kan zijn om te leren in het leven. Over dat fouten durven maken misschien wel de mooiste eigenschap is die je kunt ontwikkelen. Over dat je niet altijd een antwoord hoeft te hebben, maar dat de vraag misschien wel het meest interessant is.

Ik geloof dat ervaringen met kunst en erfgoed kansen bieden om dat onderzoeken en te ontdekken. Ervaringen met cultuur laten je op een andere manier kijken, omdat ze gestoeld zijn op creativiteit. Op wat het zegt over de wereld, maar vooral ook over hoe je zelf in die wereld staat.

Cultuureducatie vanuit huis

Cultuureducatie kan deze ervaringen en creatieve vaardigheden op een vanzelfsprekende manier tonen in het onderwijs. Maar hoe stimuleer je dat vanuit thuis? Nu kinderen door thuisonderwijs vooral online lessen volgen en dus veel schermtijd hebben.

Laat de kinderen maken én meemaken. Zet een spiegel ergens in het huis en bekijk alles op een andere manier, boots een museum na, breng buiten naar binnen, geef ruimte aan experimenten, trek je schoenen uit, laat de zon binnen, en: koester de ruimte die de kinderen zelf nemen.

Bekijk online voorstellingen van jeugdtheatergezelschappen, maak je eigen ‘wreck this journal’, speel een kunstwerk na met materialen uit huis, bekijk online de mooiste musea van de wereld, maak een prachtig stoepkrijtkunstwerk in je tuin.

Laat de kinderen verwonderen; over wat ze zien, wat ze zich verbeelden. Laat ze twijfelen, discussiëren, nieuwe vragen stellen en tegenspraak geven. Laat ze, in een tijd als nu, de kans bieden om zich te laten voeden door kunst en erfgoed. Om nieuwe dingen te ontdekken. Stimuleer hun creativiteit. Want dat zullen ze hard nodig hebben!

Creatief thuisonderwijs voor kinderen en jongeren

coronacrisis

Het publiek vindt langzaam haar weg terug naar de Brabantse theaters

De theaters kampen met een lagere bezetting dan vóór de pandemie. Geldt dat ook voor de theaters in Brabant? En hoe kijken zij naar de toekomst?

19 mei 2022
Het publiek vindt langzaam haar weg terug naar de Brabantse theaters

Afstuderen na een coronastudie: “Ik heb op mijn kamer zitten knutselen”

Drie studenten vertellen over hun opleiding, studeren in tijden van corona, hun afstudeerproject en ambities.

16 mei 2022
Afstuderen na een coronastudie: “Ik heb op mijn kamer zitten knutselen”

Hoe geven Brabantse instellingen jong talent een podium?

Hoe vinden jonge talenten de weg naar de spotlights? Het Noordbrabants Museum, Music Hub Brabant en Sarah Neutkens en Jesse Fischer aan het woord.

5 april 2022
Hoe geven Brabantse instellingen jong talent een podium?

Stemming: De toekomst na corona, hoe wint de cultuursector haar publiek terug?

De toekomst, voorbij corona. Of een toekomst, met corona. In ieder geval moet de cultuursector het publiek weer terugwinnen. En hoe gaan we dat doen?

20 januari 2022
Stemming: De toekomst na corona, hoe wint de cultuursector haar publiek terug?

Digitale innovatie tijdens de pandemie: een blijvend fenomeen

Is de digitale ontwikkeling die de COVID-19 crisis veroorzaakte het begin van een duurzame omgang met digitalisering voor de kunst- en cultuursector?

13 januari 2022
Digitale innovatie tijdens de pandemie: een blijvend fenomeen

Ook kunstenaars hebben perspectief nodig

Directeur Henri Swinkels over de weerbaarheid van makers, kunstenaars en de gehele culturele sector. Ook benadrukt hij het belang van perspectief.

21 december 2021
Ook kunstenaars hebben perspectief nodig

Ouderen aan de maak met projecten ontstaan door corona

Corona inspireerde om eenzaamheid bij ouderen tegen te gaan met creativiteit. In de eerste lockdown ontstonden verschillende initiatieven.

6 december 2021
Ouderen aan de maak met projecten ontstaan door corona

Brabantse afstudeerlichting van 2021 in de spotlights: Pien Kuijpers

Voor Brabantse afstudeerders zag het laatste jaar er wel iets anders uit. Hoe ging dat? Afstuderen in coronatijd? Pien Kuijpers vertelt erover.

7 september 2021
Brabantse afstudeerlichting van 2021 in de spotlights: Pien Kuijpers

Brabantse afstudeerlichting van 2021 in de spotlights: Pau Li Liem

Voor Brabantse afstudeerders zag afstuderen vanwege de pandemie er dit jaar wat anders uit. Hoe ging dat? En wat zijn de plannen? Pau Li Liem vertelt.

30 augustus 2021
Brabantse afstudeerlichting van 2021 in de spotlights: Pau Li Liem

Een maand na de heropening van de culturele sector: een terugblik

Museum Jan Cunen, Muziekgebouw Eindhoven, en Kaia Vercammen, danser bij de Stilte, vertellen over de heropening van de culturele sector.

13 juli 2021
Een maand na de heropening van de culturele sector: een terugblik

Blog: Cureren in coronatijd: terug naar de tekentafel

Junior conservator bij het Noordbrabants Museum, Charlotte Hoitsma, neemt je mee in het conservatorschap en in hoe ze in coronatijd te werk gaat.

8 juli 2021
Blog: Cureren in coronatijd: terug naar de tekentafel

De festivalformats van STRP, Boulevard en Festival Cement

Festival Cement, STRP, en Boulevard Festival delen hun ervaring met de (on)mogelijkheden van het organiseren van een festival tijdens een pandemie.

6 juli 2021
De festivalformats van STRP, Boulevard en Festival Cement