Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Met mijn ogen dicht teken ik een stokpaardje. Als je schuin door je oogharen kijkt, lijkt ie nog ook. Ik vind het leuk en glimlach. En toch is het een beetje spannend om te laten zien aan anderen. Wat vindt iemand anders hiervan? Had ik toch beter mijn best moeten doen? Moeilijk hoor, spelen is zo makkelijk niet (meer). En juist zo belangrijk omdat je door spelen oefent in veerkracht en er gelukkig van wordt.

Spelen

Als kind gaat het vanzelf. Je probeert iets en kijkt of het werkt. Kinderen experimenteren. Werkt dit niet? Iets anders wel? Wat kan het worden? En wat nog meer? Stel jezelf de vraag: ‘Wanneer speelde ik voor het laatst? Gaf ik mezelf over in het moment’. In een spelletje zoals tikkertje of de bal zo lang mogelijk in de lucht houden? Of heel klein in alle dagelijkse bezigheden. Toch door die plas water fietsen of voorlezen met gekke stemmetjes. Nou? We zeggen al snel tegen onszelf dat we niet zo gek moeten doen. En tijd hebben we al helemaal niet. Zijn er niet enorme achterstanden weg te werken? Het moet wel efficiënt en effectief zijn.

In het plezier zit de rek

Maar spelen geeft zo veel plezier. Het laat je lachen om jezelf. Wanneer iets lukt of juist wanneer het misgaat. Spelenderwijs maak je fout op fout. Juist daar zit de lach en in het plezier zit de rek om te leren. Je oefent als het ware om fouten te maken. Zo oefen je je brein zodat het niet verlamt en maak je zelfs nieuwe verbanden aan in je hersens. In de wetenschap heet dit het ontwikkelen van een groeimindset.

foto: Allan Mas, Pexels

In het plezier zit de rek

Fouten maken is groeien

We leren al heel vroeg op school dat je geen fouten mag maken. In ieder geval moet je ze proberen te voorkomen. En zelfs wanneer je leert dat fouten maken onvermijdelijk is, leer je dat je dit moet leren accepteren. Maar nee. Fouten maken moet je stimuleren. Maak vooral veel fouten. Want fouten maken, is durven ontdekken. Geen fouten maken is niet groeien. Denk aan de bekende uitspraak van Einstein die zei ‘Iemand die nooit een fout heeft gemaakt, heeft nooit iets nieuws geprobeerd’.

Serieus business

Fouten maken houdt in dat je op de grens van je kunnen aan het trainen bent. Ook wel bekend als ‘trial and error’ of talentontwikkeling. In mijn eigen werk zie ik dat culturele activiteiten op school en vrije tijd hofleverancier zijn van het spelen, ontdekken en met plezier oneindig veel fouten maken. Fouten zijn niet het tegenovergestelde van succes. Ze zijn hier onderdeel van. Het oefenen hiervan doe je waar het veilig is. Daar waar niets ‘op het spel’ staat. Spelen is juist serieus business en fouten maken moet je leren. Begin gewoon ergens en laat plezier het kompas zijn.

Meer weten over cultuureducatie en -participatie?

Neem contact met mij op. 

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers deelden hun succesmomenten, factoren en kernwaarden.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO en PRO)? Welk aanbod is er voor hen?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Goed nieuws voor cultuureducatie binnen het mbo. Er komt structureel meer geld voor educatie beschikbaar.

26 februari 2025
Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Op deze kennispagina onderzoeken we betekenisvolle verbindingen tussen burgerschap en cultuureducatie.

22 januari 2025
Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Jaaroverzicht 2024 met opvallend kunst- en cultuurnieuws én culturele lichtpuntjes.

30 december 2024
De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

Blog | Dansen tussen chaos en orde

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen met Art of Hosting.

6 december 2024
Blog | Dansen tussen chaos en orde

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!