Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

In haar eerste blog over de programmalijn Verbinden van bkkc schreef Liesbeth dat ‘verbinden’ een buzz woord is geworden, een woord dat overal rond zoemt maar ook inhoudsloos dreigt te worden. Verbinden is actief handelen. Wie of wat wordt met elkaar verbonden? En waarom? Liesbeth Jans, programmaleider Verbinden, blogt hierover.

Wij verbinden kunst en samenleving. Niet omdat we denken dat dit twee verschillende werelden zijn. Maar omdat de samenleving mooier en leefbaarder wordt als kunst een veel prominentere rol in onze maatschappij krijgt. Ons programma dient ook een praktisch doel: het bevordert opdrachtgeverschap vanuit andere sectoren dan de cultuursector, het schept de mogelijkheid voor kunstenaars om ook bedrijfsmatig te werken en om zich te verbinden aan maatschappelijke vraagstukken en publiek.

kwaliteit en autonomie

Een discussie die daarbij met grote regelmaat opduikt is of er wel artistieke kwaliteit geleverd kan worden in een situatie waarin een kunstenaar aan allerlei eisen en randvoorwaarden van een opdrachtgever moet voldoen. En of kunstenaars in een opdrachtsituatie niet teveel van hun autonomie moeten inleveren. Een lastige discussie omdat iedereen de woorden kwaliteit en autonomie op zijn eigen manier invult.

robert m. pirsig

Daar moest ik aan denken toen ik van de zomer naar aanleiding van de dood van Robert M. Pirsig zijn boek Zen and the Art of Motorcycle Maintenance herlas. Een belangrijke vraag die daarin wordt opgeworpen is die naar de definitie van kwaliteit. De hoofdpersoon breekt er bijna letterlijk zijn hoofd over. In een column in NRC die Frits Abrahams schreef naar aanleiding van Pirsigs overlijden, signaleert hij dat Pirsig het veelvuldig over kwaliteit heeft maar dat hij nog steeds blijft tasten naar wat de schrijver nou precies bedoelde. Dat begrijp ik. De beschouwingen van Pirsig zijn lang, soms saai en irritant. Toch vonkt er soms ineens iets dat blijft hangen.

gumption

Zo stelt hij op enig moment dat kwaliteit als een derde dimensie beweegt tussen objectiviteit en subjectiviteit. Kwaliteit is vaak ongrijpbaar, is niet altijd rationeel te beoordelen, ook niet met alleen individuele, gevoelsmatige criteria. Maar hoe dan wel? Pirsig noemt het woord ‘gumption’ als criterium om kwaliteit te onderkennen; bezieling, energie, enthousiasme, betrokkenheid, inspiratie. Is dat niet wat we zoeken als we kunstenaars en opdrachtgevers koppelen; een andere energie, een diepere laag, scherpte, een nieuwe blik en bezieling?

De Nederlandse vertaling in één woord voor ‘gumption’ heb ik nog niet gevonden. Wie heeft een suggestie? Wat als we het criterium ‘artistieke kwaliteit’ oprekken en definiëren als het samengaan van al die facetten die samen ‘gumption’ vormen? Kan dan misschien ook de hardnekkige negentiende-eeuwse discussie over de autonomie van de kunstenaars stoppen, die opvallend vaak speelt als kunstenaars in opdracht gaan werken of zich politiek engageren? Want hoezo is een kunstenaar die in opdracht werkt of reageert op een maatschappelijk vraagstuk niet autonoom? Niet alleen zijn zij net zo veel of weinig autonoom als andere participanten in de samenwerking, ze worden toch juist gevraagd om vanuit een autonome houding ‘gumption’ toe te voegen aan onze samenleving?

Liesbeth blogt

KunstUnlocked Omgevingsvisie

Hoe maak je meer impact op klimaatvraagstukken met creatieve ontwerpkracht?

21 november 2023
KunstUnlocked Omgevingsvisie

Vier zakelijke leiders maken stappenplan verduurzamen culturele sector

Vier zakelijk leiders komen met tips over duurzaamheid tijdens de opleiding Leiderschap in Cultuur (LinC).

31 oktober 2023
Vier zakelijke leiders maken stappenplan verduurzamen culturele sector

Verminder je ecologische voetafdruk

Wil je jouw culturele organisatie verduurzamen? Met deze infographic kun je direct zien waar je kunt beginnen.

10 oktober 2023
Verminder je ecologische voetafdruk

Kunst en Klimaat

Klimaatvraagstukken vragen om een gezamenlijke aanpak waarbij creativiteit niet mag ontbreken. Hóe pak je dat aan?

22 september 2023
Kunst en Klimaat

Blog | Over verandering

Liesbeth Jans blogt over verkenningen en veranderingen

1 februari 2023
Blog | Over verandering

Iedereen evenveel ongelijk

Het gedicht dat stadsdichter Doeko L. in opdracht van de gemeente Den Bosch schreef voor de Bossche Spoorzone is onthuld.

12 januari 2023
 Iedereen evenveel ongelijk

Blog | Verkenning Kunst en Klimaat

Liesbeth Jans blogt over de onderzoeksresultaten van Op Verkenning - de klimaatcrisis.

30 november 2022
Blog | Verkenning Kunst en Klimaat

Blog | Bestemming onbekend

Charlotte Hopmans blogt over hoe we samen tot een duurzame toekomst kunnen komen.

19 oktober 2022
Blog | Bestemming onbekend

Kunst & Klimaat, omdat het niet anders kan

Kunstloc Brabant bekijkt dit najaar de klimaatcrisis door de bril der verbeelding. Hoe kan kunst bijdragen aan het keren van de klimaatcrisis?

8 september 2022
Kunst & Klimaat, omdat het niet anders kan

Blog | Een tijd van onthullingen

De komende tijd zijn er veel onthullingen van kunst in de openbare ruimte, waar onze adviseur Liesbeth Jans bij betrokken was.

23 juni 2022
Blog | Een tijd van onthullingen

Advies Ambitie Creatieve Topregio

Wat zijn mogelijke provinciale beleidskeuzes om Brabant door te ontwikkelen als creatieve topregio?

10 juni 2022
Advies Ambitie Creatieve Topregio

Waar kunst en sport samenkomen

Het kunstwerk voor Ireen Wüst in Goirle is onthuld. Liesbeth Jans adviseerde over de ontwikkeling van dit kunstwerk.

25 mei 2022
Waar kunst en sport samenkomen