Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Textiele materialen en technieken worden als media weer serieus genomen in de officiële kunstwereld. Hoera! Zouden we dan toch eindelijk eens de waarde van textiel in gaan zien en deze niet in een hokje “textielkunst” stoppen? Hoe komt dat toch dat textiel en kunst zo’n moeizame verhouding hebben met elkaar?

Textiel en textiele technieken zoals breien, haken, quilten en naaien worden vooral door vrouwen beoefend en gewaardeerd. Textiel is overal in ons leven. Als we geboren worden krijgen we meteen kleding aan, we liggen we onder beddengoed en we doen de gordijnen dicht. Naast bescherming zoeken geef je via kleding uitdrukking aan je identiteit. Nog niet zo lang geleden werden vrouwen in Nederland onderricht in textiele technieken omdat dit noodzakelijk was voor een goed huishouden en simpelweg overleven.

‘Als je als vrouw met textiel aan de gang gaat, krijg je het zwaar te verduren’

Als je als vrouw kunst maakt, carrière wil maken en dan ook nog eens met textiel aan de gang gaat, krijg je het zwaar te verduren. Je moet de tijd echt mee hebben. In de jaren ‘70 van de vorige eeuw werd textiel voor het eerst officieel gezien als medium voor beeldende kunst met als Nederlands voorbeeld Ria van Eyk. Zij heeft inmiddels een indrukwekkend oeuvre opgebouwd maar toch heeft ze haar hele leven moeten vechten om serieus genomen te worden in de kunstwereld omdat ze met een weefgetouw heeft gewerkt als medium. Anno 2019 is ze gelukkig opgenomen in de expositie Vrijheid waarin kernkunstwerken van de laatste 50 jaar met haar Woven Diary.

Teken van verandering

In de jaren ’80 tot, in mijn beleving, pakweg 2015 zette de textieltrend in de beeldende kunst niet door. Tot mijn oog viel op een expositie van Amish quilts in museum De Pont in Tilburg aangedragen door kunstenaar James Turrell. Ik zag dit als een teken van verandering.

In de officiële kunstwereld met museumcollecties en kunstbeurzen maken mannen maken nog steeds grotendeels de dienst uit. Al bevestigen uitzonderingen de regel. Louise Bourgeois is een goed voorbeeld dat beroemde kunst en textiel prima samengaan. Ze is pas op late leeftijd bekend geworden en maakte schitterende intieme sculpturen van stof. Al wordt als voorbeeld van haar werk toch vooral haar installaties en de levensgrote bronzen sculptuur de spin “Maman” getoond.

Trend onder jonge kunstenaars

Afgelopen jaar signaleerde Mr. Motley echter een trend onder jonge kunstenaars die opeens afstuderen met een kleed. Hoe valt dat te verklaren? Tijden veranderen en het gedachtengoed van de jaren ’70 is weer trendy. Feminisme mag weer, gendergelijkheid, diversiteit en inclusiviteit zijn momenteel onderwerpen waar we het over mogen hebben.

Onderzoek geeft aan dat vrouwen nog steeds niet gelijk beloond worden voor hetzelfde werk, en dat geldt vast ook voor de kunstwereld. Maar handwerken is prettig. Textiele materialen zijn dichtbij, tastbaar en toegankelijk. Veel mensen hebben nu nog wel een herinnering aan een oma die handwerkt.

Van grote betekenis

Het geeft je een goed gevoel en kan als medium voor kunst zeker ook van grote betekenis zijn. Het gaat er maar om wat je wil overbrengen. Er zijn voorbeelden genoeg maar zolang we de traditionele disciplines nog steeds voorrang geven en hoger waarderen is er nog een lange weg te gaan.

Ter voorbereiding van de expositie Soft Dedication die zaterdag 14 december in de LocHal opent met kunst in of met textiele materialen ging ik op zoek naar antwoorden op bovenstaande dilemma’s. Ik kwam een passage tegen in De Ambachtsman van Richard Sennet. Deze passage verbaasde me maar verklaarde voor mij ook een hoop. Het ging over vakmensen in de Middeleeuwen, dat waren vooral mannen. Vrouwen werden uitgesloten van gildes en moesten zich wenden tot naald en draad.

‘Eva was de verleidster die mannen van het werk hield’

“De vroege kerkdoctrine zag vrijheid in het algemeen als een verlokking, vrije tijd als een aansporing tot luidheid. Deze angst was vooral op vrouwen van toepassing. Eva was de verleidster die mannen van het werk hield. In de verbeelding van de kerkvaders waren vrouwen vooral als ze niets omhanden hadden geneigd tot seksuele losbandigheid. Dit vooroordeel bracht een gewoonte voort; vrouwelijke verleiding kon worden gepareerd door een specifieke bezigheid, die van de naald, of het nu met weven of borduurwerk was, de handen van de vrouw waren altijd bezig. “

Kortom, in een wereld waar vooral nog mannen regeren zal een medium dat vooral door vrouwen wordt gehanteerd niet snel serieus genomen worden. Ook de samenstellers van de expositie Soft Dedication, Cecile Verwaaijen en Marjan van der Heijden hadden moeite mannen te vinden die met textiel werken.

Kom kijken en genieten op zaterdag 14 december. Ik hoop vurig dat zowel meer jonge vrouwen als mannen in de kunst de draad weer oppakken. En dat er meer kunst in textiel gemaakt, getoond en serieus genomen wordt. Ook in de grote musea op deze wereld!

Meer weten over de exposities van Kunstloc?

Neem contact met mij op.

Atty blogt

Open Call: Ontwerpopdracht Huize Padua Boekel

Ben jij de getalenteerde maker die we zoeken voor het landgoed van Huize Padua in Boekel?

9 januari 2025
Open Call: Ontwerpopdracht Huize Padua Boekel

Masterclass De Kunstopdracht: Je kunt het niet alleen

Kunstloc Brabant biedt een masterclass aan voor 15 kunstenaars die in opdracht willen werken voor de zorg.

9 januari 2025
Masterclass De Kunstopdracht: Je kunt het niet alleen

Kunstloc Brabant start met cultuuradvies op maat

Kunstloc Brabant breidt haar dienstverlening uit met betaald cultuuradvies onder de naam cultuuradvies op maat.

5 december 2024
Kunstloc Brabant start met cultuuradvies op maat

Kunstopdracht Wilhelminaplein Rijen

Kunstloc Brabant is door de gemeente Gilze en Rijen gevraagd kunstenaars voor te dragen om een ontwerp te maken voor het dorp Rijen.

12 november 2024
Kunstopdracht Wilhelminaplein Rijen

Langdurig eenzaamheid verminderen met kunst

Kunst kan een gesprek openen en contact leggen dat blijvend is. Dat merken Sandra Kuiper en Anneke Wijn met hun interventie Tijd van je leven.

12 september 2024
Langdurig eenzaamheid verminderen met kunst

Kunstopdracht Dwalen maar niet Verdwalen

Tijs Rooijakkers, Mirte van Laarhoven en Lotte van Laatum maken een schetsontwerp voor het sterrenbos van Huize Padua.

11 september 2024
Kunstopdracht Dwalen maar niet Verdwalen

Kunst brengt in ouderenzorg het individu weer naar boven

Hoe zorgt ouderenzorgorganisatie De Wever in Tilburg ervoor dat kunst een blijvende plek krijgt?

2 juli 2024
Kunst brengt in ouderenzorg het individu weer naar boven

Europese subsidie voor Culture And Health platform

Kunstloc heeft met 14 internationale partners een succesvolle aanvraag gedaan voor een platform voor kunstenaars die samenwerken met zorg en welzijn.

1 juli 2024
Europese subsidie voor Culture And Health platform

Kunstopdracht bij GGZ Oost Brabant Huize Padua

Adviseur Atty Bax begeleidt GGZ Oost Brabant in Boekel bij maken van een kunstroute. Op 13 juni 2024 wordt het eerste kunstwerk onthuld.

30 mei 2024
Kunstopdracht bij GGZ Oost Brabant Huize Padua

Pauzepunt, een creatief oplaadpunt voor jongeren

Een plek waar jongeren creatief bezig kunnen zijn en sociaal-emotionele ondersteuning krijgen.

21 mei 2024
Pauzepunt, een creatief oplaadpunt voor jongeren

Documentaire 'De helden van amateurkunst'

In deze documentaire komen Tahné Kleijn, Rica Boemaars en Amber Brok aan het woord over hun inzet voor amateurkunst in Brabant.

14 maart 2024
Documentaire 'De helden van amateurkunst'

Pilot bij Fontys: studenten kunsteducatie aan de slag bij zorginstellingen

Kunstvakonderwijs bij Fontys maakt steeds meer ruimte om te gaan werken op grens kunst en zorg.

7 maart 2024
Pilot bij Fontys: studenten kunsteducatie aan de slag bij zorginstellingen