Vernieuwing
Vanaf morgen werk ik bij Stichting Kunstloc Brabant! De naam moet nog wennen. Het klinkt alsof ik een nieuwe baan heb. Kunstloc is ontstaan uit de fusie van mijn oude werkgever - bkkc (voor de professionele kunsten) - en Kunstbalie (amateurkunst en cultuureducatie). We denken dat we onze programma’s kunnen versterken door samen te werken en synergie te creëren, door te fuseren en bij elkaar te gaan wonen. Ik verheug mij op de samenwerking met mijn vertrouwde én nieuwe collega’s en prijs mij gelukkig dat ik in de nieuwe organisatie weer Programmaleider Kunst & Samenleving kan zijn. In mijn volgende blog meer over het vernieuwde programma, de thema’s waarmee we gaan werken en die we ook terug laten komen in de programmering van de LocHal, vanaf december a.s. ons bijzondere nieuwe onderkomen in de Spoorzone van Tilburg.
terugkijken
Al die nieuwe, spannende plannen maken mij ook contemplatief. Bij vooruitkijken hoort wat mij betreft ook reflecteren op wat is geweest. Tijdens het dagelijkse fietstochtje naar het station schoot mij ineens te binnen dat ik dit jaar al 25 jaar de realisatie van kunstwerken in onze openbare ruimte begeleid. Dat zullen er intussen meer dan 100 zijn. Ik schrok er bijna van. Het zijn ook ruim zes beleidsperiodes van Rijk, provincies en gemeenten, met steeds weer nieuwe beleidsuitgangspunten, speerpunten, aandachtsgebieden en wat dies meer zij. En in de waan van al die steeds weer nieuwe ontwikkelingen heb ik verzuimd goed bij te houden bij welke kunstwerken ik sinds 1993 betrokken was.
dromen
Wat nooit is veranderd en hopelijk ook niet zal veranderen is dat al deze kunstwerken, ongeacht de er aan ten grondslag liggende beleidsplannen, de gematerialiseerde dromen zijn van de kunstenaars en hun opdrachtgevers. En wie weet welke dromen, gedachten of zelfs frustraties de toeschouwers op het kunstwerk projecteerden? Wat is er van die ruim 100 kunstwerken geworden die voor mij persoonlijk een bijzondere betekenis hebben? Zijn bewoners eraan gehecht geraakt? Zijn ze intussen verwijderd? Kapot gemaakt? En weer in ere hersteld? Wat is hun verhaal en hoe passen ze (al dan niet) bij al die beleidsvoornemens en toekomstdromen? Dat ga ik de komende tijd als privéklus onderzoeken. Ik begin met het maken van een overzicht sinds 1993. Daarom bij dezen ook een oproep aan de kunstenaars en opdrachtgevers met wie ik heb gewerkt. Meld je! Ik ben benieuwd hoe het is gegaan met jou en je kunstwerk!
Meer weten over kunst in opdracht?
Neem contact met mij op.