Al zeven jaar geeft Luc Begas, adviseur financiering en cultureel ondernemerschap, vanuit bkkc ondersteuning aan crowdfunding projecten van kunstenaars en culturele instellingen. En iedere keer weer heeft hij ontzettend veel respect voor de projecthouder die lef toont door een crowdfunding campagne aan te gaan. Waarom? In zijn blog legt Luc het uit. En je leest meer over crowdfunding.
Respect
Er wordt nogal wat van projecthouders gevraagd om voldoende mensen te interesseren voor jouw project en daarin te investeren. Je wilt als kunstenaar natuurlijk graag dat iedereen de bijzondere waarde inziet van het kunstwerk dat jij wilt realiseren. Vanwege je artistieke drijfveer, vanwege het feit dat jij je steentje wilt bijdragen aan een mooiere wereld of omdat je een bijdrage wilt leveren aan een maatschappelijk thema. Je toont lef door het aangaan van een crowdfunding campagne en daar heb ik ontzettend veel respect voor!
Meer betekenis geven
Een belangrijke reden om een crowdfunding campagne te starten is het financieren van je kunst. Geld in de kunstenwereld is beperkt en de potjes die er zijn worden flink overvraagd. Een goede crowdfunding campagne kan echter meer betekenis hebben dan enkel het ophalen van geld. Bij een goede aanpak is het mogelijk om meer zichtbaarheid te geven aan je kunst en daarmee nieuw publiek aan je te binden. Door crowdfunding kan de kunstenaar bij uitstek zijn eigen verhaal vertellen en kan hij zelf bijdragen aan meer waardering en belangstelling voor zijn werk.
Een goed begin
Maar hoe pak je een succesvol crowdfunding traject aan? Waar moet je op letten en waar zitten de valkuilen? Voor al die vragen is het mogelijk bij bkkc en Kunstbalie advies in te winnen. Om gezamenlijk te kijken hoe jij je zo goed mogelijk voorbereidt op zo’n groot avontuur. En daar hebben we meteen al een eerste valkuil te pakken: een goede crowdfunding campagne zet je niet een week voordat je van start gaat op. Op tijd beginnen en weten waar je aan begint is essentieel. Anders loop je al meteen achter de feiten aan en zit je niet zelf met de handen aan het stuur. Een crowdfunding campagne kost veel tijd en energie en daarom wil je dat je campagne slaagt, maar ook dat je zo veel mogelijk extra impact creëert.
Vertel je verhaal
Die impact bestaat in eerste instantie uit de realisatie van je kunstwerk (een boek, expositie, muziekstuk of documentaire, om maar wat voorbeelden te noemen). Maar crowdfunding geeft je ook de kans om je eigen verhaal te vertellen. Met de juiste aanpak bereik je veel meer en ontstaat er een langdurige relatie met je publiek, die jou ook na de crowdfunding blijft volgen in de ontwikkeling van je kunstenaarschap.
Co-creatie
Deze extra winst is te behalen door al in een vroeg stadium co-creatie in te zetten. Een aanpak waarbij je niet alles alleen hoeft te bedenken, maar je juist gebruik maakt van de input van je publiek. Zij mogen meedenken welke tegenprestaties zij leuk vinden of wat hen triggert om juist aan jouw project geld te doneren. Je gaat interactief een gesprek aan en op die manier zorg je veel makkelijker voor het ontstaan van een gedeeld belang, bovenop je streefbedrag. Zo kom je te weten wat jouw publiek in hun ziel raakt en waarom ze jou als kunstenaar willen ondersteunen. Begin dus op tijd, een tip die zo eenvoudig klinkt, maar wel voortkomt uit onze ervaring met 160 succesvol begeleide projecten.
Meer weten over crowdfunding?
Neem contact met mij op.