Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Het is weer zomer én dat betekent een nieuwe lichting met afstudeerders. MEST gaat in gesprek met drie veelbelovende afstudeerders van kunstacademies over hun passies, intrigerende afstudeerprojecten en toekomstplannen. Deze keer designer Fedora Boonaert. “Ik hoop dat de geschiedenis wordt herverteld en dat mensen zich bewust worden van wat er zich daarin heeft afgespeeld en dus geen dingen meer roepen als: ‘Ze is echt een heks.'"

Geschreven door: Rosa Lee Szarzynski

Design, geschiedenis en onderzoek combineren

Fedora Boonaert (24) kreeg de liefde voor cultuur van huis uit mee. Sinds haar jeugd bezoekt ze theatervoorstellingen en musea. Gefascineerd door verhalen besloot Fedora om kunstgeschiedenis te gaan studeren in Gent. “Maar in België is het onderwijs heel klassiek en is er op de universiteiten alleen een hele droge manier van essays schrijven. Daar kon ik mijn creativiteit niet in kwijt.” Dus vertrok ze na haar studie naar Nederland om aan de Eindhovense Design Academy te gaan studeren in de richting Contextual Design. “Ik kon daar lekker experimenteren en het doen van onderzoek combineren met maken.” Die combinatie is dan ook karakteristiek voor haar werk.

Het woord “heks” wordt vaak gebruikt voor een lelijk vrouwtje met een kromme neus, maar weinig mensen weten waar deze associatie vandaan komt. Fedora Boonaert

De projecten die ze doet spelen zich altijd af rondom geschiedenis, feministische vertellingen en heksenvervolgingen. “Het woord “heks” wordt vaak gebruikt voor een lelijk vrouwtje met een kromme neus, maar weinig mensen weten waar deze associatie vandaan komt. Het is verbonden met een geschiedenis waarin tienduizenden werden beschuldigd van hekserij en werden geconfronteerd met vervolging en geweld. Er is een gigantische genocide geweest waarbij veel vrouwen zijn vermoord, onder meer omdat de mannelijke regering hun niet als zedig zag. Als ik dat lees voel ik een bepaalde boosheid. Om hen in hun eer te herstellen, vind ik dat zij het verdienen dat hun verhaal opnieuw wordt verteld.” Zodra ze voor haar allereerste project onderzoek moest doen in de regio Brabant, stuitte ze op een verhaal over heksen die op de brandstapel terechtkwamen op de Stratumse Heide. Sindsdien heeft ze dit onderwerp niet meer losgelaten. “Als ik eenmaal iets heb gevonden, wil ik het tot op het bot uitzoeken. Ik vind het ook belangrijk om te kijken hoe ik het relevant kan maken.”

Kruidenboek

In haar eerste jaar vond ze een kruidenboek uit de 16e eeuw, dat ging over de medicinale krachten van kruiden en planten die heksen gebruiken, bijvoorbeeld voor abortussen, dat later werd verboden. “Voor mijn thesis ‘A Herbal Re-Renaissance: Uncovering Wise Woman’s Botanical Knowledge From Sixteenth Century Mechelen’ probeerde ik de verloren medicinale kruidenkennis te herontdekken door de relatie tussen universiteiten, medische instituten en de heksenvervolgingen in de stad Mechelen in de 16e eeuw te onderzoeken. Ik begin mijn thesis met de ongelijkheid die er vandaag de dag nog steeds is op medisch vlak, zo is er wel de pil voor vrouwen maar niet voor mannen. Kennis die niet verloren mag gaan.” Ze combineerde het met een lecture performance ‘An Archaelogy of Women’s Wisdom’. “Ik heb eigenlijk een archeologische site gebouwd met de nagebootste 400 jaar oude verkoolde (alleen dan kunnen ze de geschiedenis overleven) kruiden, bloemen en planten met een bijzondere werking, die ik tijdens mijn onderzoek tegenkwam. Ik vertel mijn publiek over al mijn ontdekkingen.”

Best Thesis Award

Met haar thesis won ze de Best Thesis Award in haar richting Contextual Design, op de Design Academy. “Onder andere omdat ik tijdens mijn onderzoek nieuwe dingen ontdekte zoals een bepaald kruid dat abortieve werkingen had.” Ook de reacties op haar design waren positief. “Ik vond het best spannend, maar de mensen hingen aan mijn lippen. Dat geeft een fijn gevoel. Ze vonden het interessant en waren verbaasd omdat ze veel over de heksenvervolgingen nog niet wisten.” Wat ze wil bereiken met haar afstudeerproject? “Ik hoop dat de geschiedenis wordt herverteld en dat mensen zich bewust worden van wat er zich daarin heeft afgespeeld en geen dingen meer roepen als: ‘Ze is echt een heks’.”

De toekomst bekijkt ze stap voor stap. “In oktober mag ik mijn werk opnieuw presenteren tijdens de Dutch Design Week, daar ga ik naar toewerken. Dankzij de Design Academy weet ik beter wie ik ben als maker en waar mijn passie ligt. Ik wil graag op een vernieuwende, ludieke, grappige maar ook een diepgaande manier verhalen hervertellen. Ik vind de medische geschiedenis en archeologie ook superinteressant om meer onderzoek naar te doen. En ik zou heel graag mijn onderzoek verder willen voortzetten. Of dat op een vaste werkplek is, ga ik rustig bekijken. Ik blijft altijd nieuwsgierig naar nieuwe verhalen uit de geschiedenis en wil daar onderzoek naar blijven doen.”

Meer informatie over Fedora Boonaert

Wil je meer weten over Fedora haar afstudeerwerk? Volg haar op haar Instagram

Instagram

Rosa Lee Szarzynski

redacteur

Brabantse makers

Kweekvijver voor de kunstenaars van morgen

Vanuit hartje Tilburg initieert Kunstpodium T ontmoetingen tussen kunstenaars in alle fases van hun carrière.

17 februari 2025
Kweekvijver voor de kunstenaars van morgen

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Open Call: Werkbeurs 2025 voor kunstenaars die werkzaam zijn in Nederland

Werk jij als kunstenaar in het sociaal domein, welzijn of de zorg in Nederland? Maak dan kans op een werkbeurs van € 8.000,- .

2 februari 2025
Open Call: Werkbeurs 2025 voor kunstenaars die werkzaam zijn in Nederland

Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

Wat heeft BO Diversity in acht jaar bereikt op het gebied van diversiteit, gender, seksuele vrijheid en vrouwenemancipatie.

29 januari 2025
Strijders voor gendergelijkheid en seksuele vrijheid

AI is hetzelfde als hout

Adviseurs Bas Veldhuizen en Marlijn Gelsing gingen in gesprek met beeldend kunstenaar Matthijs Bosman.

22 januari 2025
AI is hetzelfde als hout

Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame

Een groot publiek bereiken met een documentaire over dementie of een animatie over autisme? Hoe doe je dat? We duiken dieper in twee succesverhalen.

20 januari 2025
Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame

Kunstenaar in de digitale wereld

Adviseur Marlijn Gelsing in gesprek met Marieke Verbiesen. Eén van de pioniers op het gebied van digitale transformatie.

23 december 2024
Kunstenaar in de digitale wereld

Studio Public Takeover 2025 van start

Dertien ArtCoDe studenten werken aan een kunstopdracht in de openbare ruimte als concept voor Kaapstad.

20 december 2024
Studio Public Takeover 2025 van start

Zelfstandig ondernemen in de culturele sector: een (gedwongen) keuze?

Het aantal zzp’ers in de creatieve sector in Brabant groeit gestaag. Is het werken als zzp'er nog wel een keuze?

19 december 2024
Zelfstandig ondernemen in de culturele sector: een (gedwongen) keuze?

KunstUnlocked 3: Dwars Verbinden - De opbrengsten

9 workshops, een keynote, netwerkplein en natuurlijk ZegMaarFornuis. Hier vind je een samenvatting van de deelbare opbrengsten van deze dag.

11 december 2024
KunstUnlocked 3: Dwars Verbinden - De opbrengsten

Impressie Carefull netwerkbijeenkomst in Roosendaal

Het Carefull netwerk is er voor mensen die werken op het snijvlak van kunst, zorg en welzijn om elkaar te inspireren en samenwerkingen tot stand te brengen.

5 december 2024
Impressie Carefull netwerkbijeenkomst in Roosendaal

Kunstloc Brabant adviseert bij provinciale regeling Versterken cultureel ondernemerschap

De provincie stelt €200.000 beschikbaar aan makers en culturele organisaties om hun zakelijke vaardigheden te ontwikkelen.

20 november 2024
Kunstloc Brabant adviseert bij provinciale regeling Versterken cultureel ondernemerschap