Galerieën vol internationale designers, gevels van gebouwen die een nieuwe print hebben en gigantische hallen vol designmerken met hun nieuwste collecties. Tijdens de Milan Design Week in juni 2022 kun je er niet omheen: design is overal. Ontwerpers van over de hele wereld trekken naar Italië om zichzelf te presenteren. Zo ook onze Brabantse designers. Vier ontwerpers aan het woord over hun nieuwe werk, Milaan en internationalisering.
Geschreven door: Simone Vos
Met de Salone del Mobile, de mega designbeurs bij Rho (buiten Milaan), begint de Design Week officieel. Een groot contrast met de binnenstad van Milaan, waar de Fuorisalone (letterlijk: buiten de Salone) is. Kleine galerieën, oude fabriekshallen en zo nog honderden plekken tonen design in de stad.
Nederland is goed vertegenwoordigd en Brabant zeker ook. Zo staat ontwerper Teun Zwets uit Eindhoven bij The Dutch Atelier in de wijk Isola, hij is hier onderdeel van een groepsexpositie. Teun studeerde in 2020 af aan de Design Academy. In Milaan staat hij met een stoel die is gemaakt van schuimrubber-afval, een lamp van restafval van hout en een plantentafeltje met vazen. “Het is een handje vol werk dat ik wil laten zien”, vertelt hij. “Ik werk veel met restafval, want het materiaal is eindeloos. Ik rijd graag met m’n bakfiets door de stad en als ik hout zie dat over is, neem ik het mee”, lacht hij. “Ik zit niet graag stil. Ik ben een maker en als ik bezig ben, vergeet ik alles.”
“Het is voor designers belangrijk om hier te staan, want er komen galeriehouders van over de hele wereld kijken. Je hoopt dat je opgepikt wordt en het is een kans om te netwerken. Voor mij is het goed om een doel te hebben waar ik naartoe werk. De DDW en Milaan geven een fijne druk. Elk jaar heb je de mogelijkheid om een nieuwe, verbeterde versie van jezelf te laten zien.”
Subsidie aanvragen
Het is voor hem het tweede jaar in Milaan. Vorig jaar organiseerde de Design Academy hier een expo omdat er geen Graduation Show was. “Ik wist niet zeker of ik dit jaar zou gaan, maar Wisse Trooster is de curator. Hij is een goede vriend van mij en heeft in hetzelfde gebouw als ik een studio. Hij zag mijn werk en vroeg of ik wilde exposeren”, zegt Teun. Dit jaar vroeg hij voor het eerst subsidie aan bij het Stimuleringsfonds. “De oproep van het fonds kwam zo extra goed uit. Ik had nog niet eerder een aanvraag gedaan, maar mijn stagiair zei: ‘Dit moet je doen.’ Ik kon er mijn kosten van de expositie, vlucht en verblijf aardig van betalen”, gaat hij verder.
De ziel erin
Ook designers duo Kranen/Gille uit Den Bosch staat in Milaan. Hun ontwerpen zijn op verschillende locaties te zien. Op de Salone staat hun Big Lebow- lamp bij Fatboy. Een Brabantse samenwerking. “Fatboy zit ook in Den Bosch en ze wilden nieuwe iconen aan hun collectie toevoegen. We maakten een ontwerp voor de lamp en een plantentafel ‘Bakkes’. Het is mooi hoe zij ons ontwerp zo goed uitvoerden. De ziel moet erin blijven”, vertelt Johannes Gille.
Het duo werkt sinds 2006 samen, maar kende elkaar al van de Design Academy. In 2007 gingen ze voor het eerst naar Milaan, in de groepsexpo Tutto bene. “We waren allebei gefascineerd door de Tiroler volkskunst en ik had zo’n Tiroler-stoel thuis staan. Daarop hebben we verder gedacht en maakten we de Forestchair. Voor een behapbare prijs konden we naar Milaan, deels met de subsidie van gemeente Eindhoven. Daarna pikte een galerie in Heusden het ontwerp op en begon het”, zegt Jos Kranen. In de jaren erna gaan ze van de galeriewereld naar de productiehoek.
Sneeuwbaleffect
“We wisten hoe we een ontwerp moesten maken dat exclusief is, maar het is veel interessanter om voor een meer betaalbare prijs design te maken. Meer democratisch”, zegt Johannes. Opdrachtgevers als het Zuiderzeemuseum, Noordbrabants Museum, Moooi, Fatboy en Best Wool komen voorbij. “Als jij in mensen investeert, investeren ze ook in jou. Het is een sneeuwbaleffect bij ons. Mensen moeten je vaker zien. Als je net bent afgestudeerd, zit niemand op je te wachten. Je moet jezelf bewijzen”, zegt Jos.
Ook midden in de stad, in het prachtige Palazzo Francesco Turati bij Masterly – the Dutch in Milano staan ze. Met een product dat ze nooit eerder maakten: tapijten. Ook die contacten deden ze via-via op. “We willen alles in huis een keer ontworpen hebben, dus toen Best Wool ons vroeg een collectie tapijten te ontworpen, wilden we dat graag. Een nieuwe werkwijze, waarin je beperkt bent tot de tufttechniek. Mensen moeten de leap of faith durven nemen met je.”
Alumni in Milaan
Met nog 149 alumni van de Design Academy is Jos op de expo DAE 75! An Intergenerational Graduation Show te vinden. In een oude fabriekshal op de militaire basis, staat het werk in een oude bakkerij uit de jaren ’20. Normaal gesproken kom je hier niet zomaar. Nu is er het afstudeerwerk van Piet Hein Eek, Maarten Baas tot aan recent afgestudeerden te zien.
Ook bij Masterly staat textielontwerper Hala Yousif (Halle Design) uit Eindhoven. Ze laat veel van haar werk bij het TextielMuseum in Tilburg produceren. Met twee kleurrijke wandtapijten en een tapijt is ze in Milaan, maar dat ging niet vanzelf. Oorspronkelijk komt ze uit Bagdad, waar ze de kunstacademie deed en jarenlang kleding beschilderde met de hand. Op haar 33e vluchtte ze naar Zweden vanwege de Golfoorlog en uiteindelijk kwam ze in Nederland terecht.
Later ging ze opnieuw studeren; fashion & textile in Maastricht. “Ik heb hard gewerkt om te komen waar ik nu ben, maar in Nederland had ik geen naam opgebouwd. Na mijn studie werden mijn ouders allebei heel ziek en daarna was het een lange weg terug naar het ontwerpen”, vertelt ze. “Je bent niet bekend en je bent oud, was vaak de boodschap als ik ergens wilde exposeren. Tot ik een kans kreeg via-via om op een expo te staan. Daar ontmoette ik Nicole (de organisator van Masterly) en nu ben ik hier. Een paar jaar geleden had ik daar alleen van durven dromen”, lacht ze. Met haar tapijten wil ze de warmte en de sfeer van Bagdad overbrengen. Karaktervol en met veel expressie. “Stylisten en architecten komen langs en luisteren naar mijn verhaal. Ik kan mezelf laten zien en contacten leggen”, zegt ze.
Sociaal design
Petra Janssen van Social Label en Studio Boot uit Den Bosch, is in Milaan voor een lezing en expositie over The social side of design. Ze komt op uitnodiging van curator Wisse Trooster, het Nederlandse Consulaat in Milaan en de Nederlandse Ambassade in Rome.
“Met ontwerpen in het sociaal domein willen we systemen veranderen. Het is essentieel dat de overheid daaraan bijdraagt. Daarom vond ik het zo goed dat deze lezing en expositie vanuit de overheid zijn geïnitieerd”, vertelt ze na haar lezing in Isola.
Ze laat in de expo The social side of design werk zien dat is gemaakt vanuit Social Label én vanuit Studio Boot. Om het belang van design nog maar eens te benadrukken. “Laten zien wat je doet, dat is voor mij belangrijk”, zegt ze. “Naar Milaan gaan is essentieel voor designers, maar je moet wel met een plan gaan. Je kunt hier niet komen en denken: ‘Ik zie wel’”, zegt Petra. “Het kan een springplank zijn, maar je moet wel weten wat je komt halen. Zoek je een galerie, of een baan? Sluit je aan bij een club ontwerpers en exposeer samen. Zorg dat je een goede locatie kiest en wees nieuwsgierig. Zie de kansen.”
Salon del Mobile
Salon del Mobile is een jaarlijkse designbeurs die iedere voorjaar plaatsvindt in de Italiaanse stad Milaan. Het is de grootste beurs ter wereld voor interieurontwerp. Salon del Mobile vond plaats van 7 tot 12 juni 2022.
Simone Vos
Freelance journalist & schrijver+31 6 22 15 14 30