Aangemaakt op: di 14 jul. 2020
Een stevigere internationale positie op het gebied van kunst en cultuur in Brabant. Hoe pak je dat aan? BrabantStad zette in het kader van het Regioprofiel Cultuur BrabantStad onder meer in op een online-marketingopleiding voor marketeers uit de Brabantse cultuursector. De focus: internationalisering versterken, zowel door kennis, netwerk en onderlinge versterking tussen de marketeers. Hoe hebben de deelnemers de opleiding ervaren en wat zijn hun internationale plannen?
– Geschreven door Simone Vos. Foto's door Margot de Heide / Studio Flabbergasted.
Polen in Helmond
De case die Maria inbrengt, gaat over taal- en leesbevordering van Poolse inwoners in Helmond. “Er wonen heel veel Polen in Helmond en zij spreken vaak weinig Nederlands. Ik vind het belangrijk dat zij zich thuis voelen en bij de samenleving betrokken zijn. De bibliotheek speelt daar een belangrijke rol in.”
“Deze opleiding geeft mij focus, die blik op internationalisering in de culturele sector is goed. Onze website was helemaal in het Nederlands en nu zijn er Engelstalige pagina’s bijgekomen. We hebben ook promotiemateriaal in het Pools gemaakt. Daarnaast benaderen we de doelgroep nu direct via Facebookgroepen en met flyers bij Poolse kappers en garages.”
Netwerk van alle medewerkers
Maan Leo van Design Museum Den Bosch benadrukt ook dat internationalisering niet alleen iets is van de afdeling marketing. “Internationaal gezien, focust het Design Museum meer op inhoudelijke samenwerkingen met buitenlandse musea. Ik ben in gesprek gegaan met onze curatoren door deze cursus en het blijkt dat zij een groot internationaal netwerk hebben. Communiceren binnen je eigen instelling is van belang.”
Data als uitgangspunt
Ingrid de Laat van Het Zuidelijk Toneel ziet in expats een interessante, nieuwe doelgroep. “We hebben al veel voorstellingen in België en werken met Vlaamse regisseurs en acteurs. Ik vind de expats persoonlijk een interessante groep. Als je in Nederland woont, wil je als expat ook een keer naar het theater.” “Voor mij is marketing compleet nieuw, ik kom uit de marktonderzoek-sector. Daarom begon ik met onze data te bekijken. ‘Laten we beginnen aan het einde’, dacht ik. Ik heb onderzocht wie onze doelgroep is en wie op onze website komt, naar aanleiding daarvan maak ik een plan om de nieuwe groep aan te trekken”, aldus Ingrid. “Deze opleiding stimuleert om meer te delen met je collega-instellingen.”
Inhoud, ontwikkeling en marketing
“Niet alleen de artistiek inhoudelijke en professionele ontwikkeling van makers en instellingen in de culturele sector zijn belangrijk. Juist ook marketing is bij internationalisering essentieel. Je aanbod internationaal onder de aandacht brengen, zowel bij publiek als uitvoeringsplekken, dat is een grote kracht”, vertelt Paulien Dankers, coördinator Regioprofiel en Internationalisering bij Kunstloc Brabant. “Ik nodig de deelnemers van harte uit om vervolg te geven aan de opleiding. Ze vormen nu samen een BrabantStad-marketingnetwerk, waarin met veel enthousiasme kennis en ideeën zijn gedeeld. Het zou mooi zijn als de opleiding de eerste stap is in langere samenwerking en uitwisseling op het gebied van marketing in Brabant.”
De opleiding is onderdeel van de programmalijn Internationalisering van Regioprofiel Cultuur BrabantStad en gefinancierd vanuit de proeftuin Internationalisering. Het opleidingstraject is opgezet en uitgevoerd door Afdeling Online.