Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Een stevigere internationale positie op het gebied van kunst en cultuur in Brabant. Hoe pak je dat aan? BrabantStad zette in het kader van het Regioprofiel Cultuur BrabantStad onder meer in op een online-marketingopleiding voor marketeers uit de Brabantse cultuursector. De focus: internationalisering versterken, zowel door kennis, netwerk en onderlinge versterking tussen de marketeers. Hoe hebben de deelnemers de opleiding ervaren en wat zijn hun internationale plannen?

– Geschreven door Simone Vos. Foto's door Margot de Heide / Studio Flabbergasted.

Polen in Helmond

De case die Maria inbrengt, gaat over taal- en leesbevordering van Poolse inwoners in Helmond. “Er wonen heel veel Polen in Helmond en zij spreken vaak weinig Nederlands. Ik vind het belangrijk dat zij zich thuis voelen en bij de samenleving betrokken zijn. De bibliotheek speelt daar een belangrijke rol in.”

“Deze opleiding geeft mij focus, die blik op internationalisering in de culturele sector is goed. Onze website was helemaal in het Nederlands en nu zijn er Engelstalige pagina’s bijgekomen. We hebben ook promotiemateriaal in het Pools gemaakt. Daarnaast benaderen we de doelgroep nu direct via Facebookgroepen en met flyers bij Poolse kappers en garages.”

Polen in Helmond

Netwerk van alle medewerkers

Maan Leo van Design Museum Den Bosch benadrukt ook dat internationalisering niet alleen iets is van de afdeling marketing. “Internationaal gezien, focust het Design Museum meer op inhoudelijke samenwerkingen met buitenlandse musea. Ik ben in gesprek gegaan met onze curatoren door deze cursus en het blijkt dat zij een groot internationaal netwerk hebben. Communiceren binnen je eigen instelling is van belang.”

Netwerk van alle medewerkers

Data als uitgangspunt

Ingrid de Laat van Het Zuidelijk Toneel ziet in expats een interessante, nieuwe doelgroep. “We hebben al veel voorstellingen in België en werken met Vlaamse regisseurs en acteurs. Ik vind de expats persoonlijk een interessante groep. Als je in Nederland woont, wil je als expat ook een keer naar het theater.” “Voor mij is marketing compleet nieuw, ik kom uit de marktonderzoek-sector. Daarom begon ik met onze data te bekijken. ‘Laten we beginnen aan het einde’, dacht ik. Ik heb onderzocht wie onze doelgroep is en wie op onze website komt, naar aanleiding daarvan maak ik een plan om de nieuwe groep aan te trekken”, aldus Ingrid. “Deze opleiding stimuleert om meer te delen met je collega-instellingen.”

Data als uitgangspunt

Inhoud, ontwikkeling en marketing

“Niet alleen de artistiek inhoudelijke en professionele ontwikkeling van makers en instellingen in de culturele sector zijn belangrijk. Juist ook marketing is bij internationalisering essentieel. Je aanbod internationaal onder de aandacht brengen, zowel bij publiek als uitvoeringsplekken, dat is een grote kracht”, vertelt Paulien Dankers, coördinator Regioprofiel en Internationalisering bij Kunstloc Brabant. “Ik nodig de deelnemers van harte uit om vervolg te geven aan de opleiding. Ze vormen nu samen een BrabantStad-marketingnetwerk, waarin met veel enthousiasme kennis en ideeën zijn gedeeld. Het zou mooi zijn als de opleiding de eerste stap is in langere samenwerking en uitwisseling op het gebied van marketing in Brabant.”

De opleiding is onderdeel van de programmalijn Internationalisering van Regioprofiel Cultuur BrabantStad en gefinancierd vanuit de proeftuin Internationalisering. Het opleidingstraject is opgezet en uitgevoerd door Afdeling Online.

Simone Vos

Freelance journalist & schrijver
+31 6 22 15 14 30

Regioprofiel BrabantStad Cultuur

Waarde van cultuur

De tweejaarlijkse onderzoeksmonitor over de staat van de culturele sector in Noord-Brabant voor het eerst online.

23 september 2024
Waarde van cultuur

Brabantse infrastructuur en aanbod scoren bescheiden

De Waarde van cultuur 2022 laat zien dat de culturele arbeidsmarkt in Brabant zeer kwetsbaar is.

21 juni 2022
Brabantse infrastructuur en aanbod scoren bescheiden

Waardevolle ontmoetingen tijdens Arts for Health

Zorg, welzijn en cultuur werden op nieuwsgierige en onderzoekende wijze bij elkaar gebracht bij Cultuurparticipatie on Tour #2.

17 mei 2022
Waardevolle ontmoetingen tijdens Arts for Health

Regioprofiel | Meerjarenregelingen

In 2019–2020 is in BrabantStad-verband gewerkt aan het harmoniseren van de verschillende regelingen voor de professionele kunsten.

12 november 2021
Regioprofiel | Meerjarenregelingen

Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024

Unieke samenwerking binnen Brabant stelt ons in staat de kwaliteit van cultuureducatie in gezamenlijkheid verder te verbeteren en de positie ervan binnen het onderwijs te versterken.

10 november 2021
Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024

Regioprofiel | Cultuurparticipatie

Door samen te werken in BrabantStad willen wij initiatiefnemers ondersteunen met kennis, advies en een netwerk. Zo creëren wij een kennisinfrastructuur dat aansluit bij Fonds voor Cultuurparticipatie en het LKCA.

4 november 2021
Regioprofiel | Cultuurparticipatie

Regioprofiel | Internationalisering

Door samen te werken in BrabantStad bevordern we internationale uitwisseling en duurzame internationale samenwerking. Zo dragen we bij aan een sterke cultuursector.

4 november 2021
Regioprofiel | Internationalisering

Regioprofiel | Publiekswerking

In het streven naar een inclusief aanbod voor iedere Brabander is publiekswerking een goede manier om te werken aan een gelijkwaardige dialoog tussen publiek, programmeur en maker.

4 november 2021
Regioprofiel | Publiekswerking

Cultuurparticipatie on Tour trapt af in Helmond

Met Cultuurparticipatie on Tour gaan we alle vijf de grote steden langs die samenwerken aan Regioprofiel Cultuur BrabantStad.

4 november 2021
Cultuurparticipatie on Tour trapt af in Helmond

De kunst van het harmoniseren

Lysias Advies deed een evaluatieonderzoek naar het harmonisatietraject meerjarenregelingen professionele kunsten BrabantStad, en komt met enkele aanbevelingen.

21 juli 2021
De kunst van het harmoniseren

Duidelijkheid over meerjarensubsidie professionele kunsten

De provincie kent aan veertien instellingen alsnog meerjarensubsidie toe op basis van de zorgvuldige beoordelingen door de nieuwe adviescommissie.

27 mei 2021
Duidelijkheid over meerjarensubsidie professionele kunsten

BrabantStad sluit cultuurconvenant met minister

Er zijn convenanten gesloten tussen het ministerie van OCW en de veertien stedelijke cultuurregio’s over de gezamenlijke beleidsprioriteiten in de periode 2021–2024.

23 april 2021
BrabantStad sluit cultuurconvenant met minister