Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

In de derde periode van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK3) voert Kunstloc Brabant samen met de Provincie Noord-Brabant, Erfgoed Brabant en de zes stedelijke culturele instellingen de landelijke regeling uit. De afgelopen twee jaar is gewerkt aan de thema’s professionalisering, curriculumvernieuwing en kansengelijkheid. Zo verbeteren we samen de kwaliteit van cultuureducatie en versterken we de positie ervan binnen het onderwijs.

Curriculumvernieuwing en visievorming

De themagroep curriculumvernieuwing en visievorming zet in op twee speerpunten uit de aanvraag CmK3 BrabantStad; het vormen van een gemeenschappelijke visie en taal voor de twee Brabantse instrumenten De Cultuurloper en De Culturele Ladekast én het complementair aan elkaar positioneren van deze instrumenten, zodat ze een logische plek hebben in het proces van PO- en VO-scholen.

Conclusie is dat de instrumenten voor het grootste deel aanvullend zijn op elkaar. Doel is dan ook om de twee instrumenten te verenigen tot één traject. Er wordt niks nieuws opgetuigd, maar alle bestaande ‘tools’ van de twee instrumenten worden verdeeld over de vier fases waaruit het traject zal bestaan. Dit biedt intermediairs nog meer ruimte voor lokale invulling en maatwerk voor de scholen. Intermediairs zullen bij de uitwerking van de invulling van dit traject worden betrokken als resonansgroep.

Professionalisering

Doel van de themagroep professionalisering is, om het professionaliseringsaanbod in de provincie Brabant te structureren en verenigen, daar waar dat wenselijk en mogelijk is. Hierbij gaat het vooralsnog om het aanbod voor de cultuurprofessional, maar ook het aanbod voor intermediairs en leraren wordt hierin meegenomen. 

Door het opstellen van een competentiematrix wordt inzichtelijk op welke competenties er al aanbod voor professionalisering is en waar er nog behoefte en urgentie is voor ontwikkelen van nieuw aanbod. De stip op de horizon is om al het professionaliseringsaanbod (lokaal en regionaal) te verenigen op één platform, waar iedereen die een rol heeft in kunstonderwijs en cultuureducatie, terecht kan voor professionalisering. Van ambtenaar tot docent, van intermediair tot cultuurprofessional. Streven is om Brabantbreed een eenduidige inschrijfwijze te gebruiken. Dit maakt uitwisseling gemakkelijker.

Professionalisering

Kansengelijkheid

Dilemma van de themagroep kansengelijkheid is hoe alles wat het begrip omvat af te bakenen. De term roept veel vragen op en levert minder antwoorden op. Hoe breed is kansengelijkheid? Waar hebben we het dan over? Is het diversiteit? Inclusiviteit? Over wie hebben we het dan? Voor wie creëer je kansen? 

Via werkbezoeken en het faciliteren van gesprekken in o.a. Nice-café’s werd het gesprek aangegaan en een inventarisatie gemaakt van diverse initiatieven. Onder andere het CLOCK-traject van Cultuur Oost, waarbij autodidactische cultuurprofessionals worden opgeleid, zodat ze gecertificeerd les kunnen geven, en de lessenreeks ‘Superdiversiteit’ van Tilburg University werden onderzocht. Gekeken is hoe deze initiatieven toepasbaar zijn in heel Brabant.  

De behoefte aan onderzoek op het thema kansengelijkheid is niet in elke regio gelijk. Doel is om meerdere lokale activiteiten op het gebied van kansengelijkheid in beeld te brengen en te participeren in, en leren van, dergelijke projecten. Streven is om op basis van de uitkomsten te komen tot een gemeenschappelijke visie en gedeelde indicatoren voor kansengelijkheid te ontwikkelen.

Vervolg

Het concretiseren van de plannen is een grote gemeenschappelijke wens vanuit de themagroepen. Daarom wordt komende periode intensief ingezet op een verdere uitwerking, waarbij de ambitie is om tot eerste aanzet tot implementatie te komen in het schooljaar 2023/2024. Daarna gaat er wellicht een nieuwe CmK-tranche van start.

Wil jij meer weten over cultuureducatie?

Neem contact met mij op.

cultuureducatie

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers deelden hun succesmomenten, factoren en kernwaarden.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO en PRO)? Welk aanbod is er voor hen?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Goed nieuws voor cultuureducatie binnen het mbo. Er komt structureel meer geld voor educatie beschikbaar.

26 februari 2025
Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Op deze kennispagina onderzoeken we betekenisvolle verbindingen tussen burgerschap en cultuureducatie.

22 januari 2025
Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Jaaroverzicht 2024 met opvallend kunst- en cultuurnieuws én culturele lichtpuntjes.

30 december 2024
De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

Blog | Dansen tussen chaos en orde

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen met Art of Hosting.

6 december 2024
Blog | Dansen tussen chaos en orde

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!