Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Maandag 21 oktober verwelkomde Provincie Noord-Brabant het Creativity World Forum: een internationaal congres dat jaarlijks door één van de leden van het Districts of Creativity Network wordt georganiseerd. Meer dan 100 sprekers kwamen in Eindhoven en ‘HUB cities’ Tilburg, Breda, Helmond en Meijerijstad bijeen om het over creativiteit, innovatie en de verandering van het onvermijdelijke te hebben. Robin Berkelmans ging voor MEST op pad en kwam terug met één conclusie: het is tijd om uit je luie stoel te komen.

- Geschreven door Robin Berkelmans

Op het mosterdgele fluweeltapijt van het Parktheater in Eindhoven staan een vrouw in leren enkellaarsjes en ik koffiedik te kijken. We kijken toe hoe een in wit geklede man een emmer gitzwarte koffiedrap in een metershoge cilinder van ZuiderZwam probeert te kiepen. Van de vierhonderdenzesenzeventig gratis kopjes koffie die er tot nu toe genuttigd zijn, kunnen al 8,3 kilo oesterzwammen gekweekt worden. En dan moet de conferentie nog beginnen.

Wanneer het prutje even achterover lijkt te kiepen en er plots vier handen nodig zijn om het goedje betekenisvol te houden, trilt mijn broekzak. Het is chatbot Kiki. Aangestuurd door een team van online marketeers, laat de enquête in schaapskleren weten dat ze er zin in heeft. Aan de hand van een set vooraf bepaalde vragen verzamelt Kiki data over de bezoeker. De antwoorden die Kiki per individu ontvangt reduceert ze vervolgens tot een gemiddelde. En wanneer ik mijn badge, zonder plastic hoesje maar aan een keycord made in China, voor de ticketscanner houd, wordt dit gemiddelde bevestigd: de jeugd die de toekomst heeft, blijft bij de deuren staan om de rest van de kaarten te scannen.

In de zaal trappen zes sprekers het congres af. Vijf mannen en een meisje van 11: Lily Platt, die, samen met het fictief karakter Kiki, haar kunstje mag doen als nog niet door de realiteit verzuurde idealist. Want “om het onvermijdelijke te veranderen, moeten we de jeugd een stem geven.

”Professioneel pensionado John Hardy is uitgenodigd om ons dit – nogmaals – op het hart te drukken. Gekleed in een traditionele Balinese outfit is hij het boegbeeld van een droom waar menig aanwezig babyboomer in zijn pluche theaterstoel nog even over verder dut.

Geïnspireerd door multimiljonair en rokkenjager Al Gore, verkocht Hardy in 2006 zijn aandelen in zijn eigen juwelierszaak om een groene school in Bali op te richten: Green School. Een utopisch schoolgebouw met grenzeloze klaslokalen, tot stand gekomen dankzij de lokale community en het geld dat hij bespaarde met 800 Balische medewerkers werkzaam in zijn bedrijf. De non-profit verwelkomt jonge wereldverbeteraars van over de hele planeet – mits ze tot €17.500 per jaar mogen kosten, exclusief admission fees. En de zaken lopen goed: in 2020 en ‘21 openen er 3 extra scholen in nieuwe, exotische oorden.

De Global Goals voor Sustainable Development – of SDGs – die door vrijwel iedere spreker even worden aangehaald, zijn big business, maar het toverwoord van deze conferentie blijft verandering. Of change, zoals ze hier in Brabant zouden zeggen. Change the inevitable, change our perspective, change de wereld van morgen. Een achterhaald begrip in een wereld waarin de regel “Morgen weer een dag” al lang niet meer geldt. Maar dat lijkt de conferentiebezoeker zelden te deren. Het is immers veel makkelijker om een ander aan het woord te laten dan om zelf echt iets te moeten doen.

Daarom luisteren we braaf naar Dennis Karpes – wiens stoutste droom het is om met zijn non-profits net zo groot te worden als Apple of Nike – en Bas Timmer, van Sheltersuit, die openlijk de schuldgevoelens die hij als modeontwerper ervoer deelt met het publiek. Gelukkig worden de confrontaties die met deze bekentenis gepaard gaan snel goedgepraat door de moderator – “Change begins here!” – onder de upbeat begeleiding van de Sustainable Development Goals band. “Ey, ey, ey! Change the wooorld!”. Een filosoof en kritisch denker als Maxim Februari – die met samengeknepen oogjes contact probeert te maken met de mensen in de zaal – heft die vermoorde onschuld niet meer op.

Al zijn de rode, pluche stoelen nog zo zacht, het stilzitten en zwijgen in een conferentiezaal lijkt daarmee steeds vaker te schuren met de intrinsieke reden om te komen. Wat moet er nog verteld worden om te weten dat het tijd is om in actie te komen? 50+ of niet, het heeft geen zin om als een puber in je nest te blijven liggen wanneer moeder natuur al drie keer gevraagd heeft om je kamer op te ruimen. Sterker nog, die daadwerkelijke puber staat al 52 vrijdagen met een spandoek in Den Haag. De twaalf gratis koppen koffie die je hier in drie dagen tijd genuttigd hebt (toch 200 gram oesterzwam) wegen niet op tegen de veranderingen die je met diezelfde tijd in gang had kunnen zetten.

Wanneer Lucas de Man die conclusie twee dagen te laat bevestigt en een luid applaus ontvangt, besluit ik dat het tijd is om te gaan. Waarom wachten op een goocheltruc of Mindf*ck als ik ook uit mijn luie stoel kan komen? Buiten de theaterzaal is verandering immers al lang begonnen.

Robin Berkelmans

Flierefluiter, praatjesmaker

internationalisering

Europese subsidie voor Culture And Health platform

Kunstloc heeft met 14 internationale partners een succesvolle aanvraag gedaan voor een platform voor kunstenaars die samenwerken met zorg en welzijn.

1 juli 2024
Europese subsidie voor Culture And Health platform

Brabantse designers op de Milan Design Week

Vier Brabantse ontwerpers aan het woord over hun nieuwe werk, Milaan en internationalisering.

16 juni 2022
Brabantse designers op de Milan Design Week

Advies Ambitie Creatieve Topregio

Wat zijn mogelijke provinciale beleidskeuzes om Brabant door te ontwikkelen als creatieve topregio?

10 juni 2022
Advies Ambitie Creatieve Topregio

Regioprofiel | Internationalisering

Door samen te werken in BrabantStad bevordern we internationale uitwisseling en duurzame internationale samenwerking. Zo dragen we bij aan een sterke cultuursector.

4 november 2021
Regioprofiel | Internationalisering

Dutch Invertuals lanceert langgekoesterde online Academy

In het online Academy-programma van Dutch Invertuals wil het Eindhovense designplatform haar netwerk en kennis over grenzen heen tillen.

9 maart 2021
Dutch Invertuals lanceert langgekoesterde online Academy

DutchCulture brengt internationale ambities Brabantse makers verder

Er is een rijk initiatief in Brabant op het gebied van internationalisering. Voor veel makers en instellingen is het integraal onderdeel van hun praktijk en de potentie is groot.

18 september 2020
DutchCulture brengt internationale ambities Brabantse makers verder

Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

Een stevigere internationale positie op het gebied van kunst en cultuur in Brabant. Hoe pak je dat aan?

14 juli 2020
Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

Geslaagde marketeers geven boost aan ambitie internationalisering

Vijftien marketeers van culturele instellingen in Brabant zijn gisteren geslaagd voor de nieuwe Online Marketing Opleiding, ontwikkeld in het kader van Regioprofiel Cultuur BrabantStad.

23 juni 2020
Geslaagde marketeers geven boost aan ambitie internationalisering

Proeftuin Internationalisering in beeld

Vanuit de 112 initiatieven in de proeftuin zijn er samenwerkingsverbanden met 43 verschillende landen, op alle continenten.

28 mei 2020
Proeftuin Internationalisering in beeld

Tweede ronde Proeftuin Internationalisering goed benut

Voor 27 mooie en uiteenlopende plannen uit Breda, ’s‑Hertogenbosch, Helmond en andere gemeenten buiten de B5, is een totaalbedrag van €107.226 toegezegd.

19 maart 2020
Tweede ronde Proeftuin Internationalisering goed benut

Resultaten eerste ronde Proeftuin Internationalisering

Voor 63 grensoverschrijdende projecten uit de B5 en de rest van Brabant, en 15 opleidingsplekken online marketing, is een totaalbedrag van €418.729,50 toegezegd.

20 december 2019
Resultaten eerste ronde Proeftuin Internationalisering

Spreekuren proeftuin internationalisering

De sector blijkt blij met de mogelijkheden die de proeftuin biedt. Er zijn veel internationale plannen en deze kunnen vaak niet gerealiseerd worden.

15 november 2019
Spreekuren proeftuin internationalisering

CWF19: The future is now, kom uit die luie stoel

Meer dan 100 sprekers kwamen bijeen op Creativity World Forum. Robin Berkelmans kwam tot één conclusie: het is tijd om uit je luie stoel te komen.

5 november 2019
CWF19: The future is now, kom uit die luie stoel

BrabantDC

BrabantDC verbindt creatief en innovatief Brabant aan elkaar en aan de wereld.

10 oktober 2019
BrabantDC

Tweede Kenniscafé Internationalisering: Residenties

In Regioprofiel Cultuur BrabantStad worden residenties nadrukkelijk genoemd in relatie tot het bouwen aan stevigere internationale uitwisseling. AIR platform Brabant staat open voor aansluiting van nieuwe residenties.

8 oktober 2019
Tweede Kenniscafé Internationalisering: Residenties

Proeftuin Internationalisering: de stand van zaken

Nadenken over plannen voor gezamenlijk beleid met als doel de regio nog zelfbewuster, aantrekkelijker en internationaler te maken.

9 september 2019
Proeftuin Internationalisering: de stand van zaken

Terugblik Kenniscafé Internationalisering

Wat voor soort plannen wil BrabantStad onderzoeken als het gaat om samenwerken op het gebied van internationaal cultuurbeleid?

28 juni 2019
Terugblik Kenniscafé Internationalisering

OCW steunt internationalisering BrabantStad

BrabantStad ontvangt €400.000 van het ministerie van OCW voor de proeftuin Internationalisering. Dit voorstel is onderdeel van het regioprofiel Brabant Maakt Het!

17 mei 2019
OCW steunt internationalisering BrabantStad

OCW ondersteunt culturele vernieuwing in regio’s

BrabantStad start een proeftuin Internationalisering.

26 april 2019
OCW ondersteunt culturele vernieuwing in regio’s

Glow: Made in Eindhoven

Tegenwoordig kent Europa tientallen steden met een lichtfestival. In dit artikel wordt kort inzicht gegeven in de twee bekendste Nederlandse lichtfestivals, die ook internationaal hoge ogen gooien.

30 oktober 2018
Glow: Made in Eindhoven

Amateurkunstclubs de grens over

Je hoeft geen professionele organisatie te zijn om internationale projecten op te zetten. Ook amateurkunstclubs gaan geregeld de grens over.

29 augustus 2017
Amateurkunstclubs de grens over

Ambities over de grens? Lees eerst deze vijf succesverhalen

Nieuwe doelgroepen, andere inspiratie, meer kansen op financiering of gewoon als manier om je horizon te verbreden. Wellicht heb je ambities over de grens. Goed nieuws: Iris verzamelde ter inspiratie vijf Brabantse succesverhalen voor je.

22 augustus 2017
Ambities over de grens? Lees eerst deze vijf succesverhalen

Aan de slag met een Europese projectaanvraag, wat te verwachten?

Arne van Vliet, managing director van Europees adviesbureau voor cultuur BECCA Europe, vertelt over zijn ervaringen met het Europees cultuurbeleid en over Europese financiering voor culturele projecten.

12 april 2016
Aan de slag met een Europese projectaanvraag, wat te verwachten?

De bomen en het bos: Europese financiering voor culturele projecten

Arne van Vliet, managing director van Europees adviesbureau voor cultuur BECCA Europe, vertelt over zijn ervaringen met het Europees cultuurbeleid en over Europese financiering voor culturele projecten.

4 april 2016
De bomen en het bos: Europese financiering voor culturele projecten

De ruimte voor cultuur in het beleid van de Europese Unie

Arne van Vliet vertelt over zijn ervaringen met het Europees cultuurbeleid en over Europese financiering voor culturele projecten. Deze week: het waarom en hoe van Europees cultuurbeleid.

31 maart 2016
De ruimte voor cultuur in het beleid van de Europese Unie

Een onderzoek naar Brabant DC en de creatieve industrie

Brabant mag zich sinds enkele jaren lid noemen van het netwerk Districts of Creativity. Een goede aansluiting tussen de DC regio's en de creatieve industrie is logisch, zou je denken.

25 februari 2016
Een onderzoek naar Brabant DC en de creatieve industrie

De Internationale kracht van Brabant

Claire gaat op zoek naar wat het fonkelnieuwe Districts of Creativity Network beoogt met de stap op internationale gronden.

28 oktober 2014
De Internationale kracht van Brabant

Het is al snel goed

Veel makers en instellingen werken samen met andere makers en instellingen buiten Nederland. Wij waren nieuwsgierig naar de beweegredenen voor zo'n samenwerking.

21 augustus 2014
Het is al snel goed