Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Jongerenwerker Amine staat op van zijn stoel, loopt breed bewegend met zijn armen door de ruimte. “Sommige gasten lopen zo, sommige van de jongens klimmen met gemak naar tien hoog en weer een ander is bodybuilder. Die fysieke kracht, dát is de basis.” Samen met choreograaf Guilherme Miotto vormt Amine Corpo Máquina - een ‘inclusieve culturele beweging met dans als startpunt’. Door hun projecten komen kwetsbare jongeren ook op andere vlakken in beweging. “Met dans helpen we ze om uit die stomme vicieuze cirkel te breken.”

- Geschreven door Iris van den Boezem

“Toen ik een jaar of tien was kwam ik zelf via een sociaal project in mijn thuisland Brazilië met dans in aanraking. Voor mij echt een life-changing event: op mijn twaalfde had ik een baan als danser en op mijn vijftiende vertrok ik naar Rusland,” vertelt Guilherme Miotto. “Mijn toekomst had een stuk minder mooi kunnen zijn als ik toen niet met dans in aanraking was gekomen.” Dat rauwe, de kennis van straatcultuur, dat is wat Guilherme en Amine met elkaar verbindt. Amine: “Ik ben wat je noemt een college drop-out. Er waren problemen thuis waardoor ik op school mijn draai niet kon vinden. Er was niemand die zich echt bekommerde om mijn conditie in die tijd. En daarom zocht ik mijn toevlucht ergens anders, op straat. Dat was toen mijn hele wereld.”

Corpo Máquina werkt met en voor mensen met een verhaal, onder andere kwetsbare jongeren. Is het lastig om hen aan het dansen te krijgen?

“Nee hoor, dat valt mee. Het belangrijkste is vertrouwen,” legt Amine uit. Zijn werkgebied is Tilburg-Noord, een stadsdeel dat hij goed kent. “Uiteindelijk weten ze ook wel: die Amine kan geen werk voor me regelen. Maar er gewoon zijn voor die jongens, naar ze luisteren, ze coachen en ze motiveren om het goede te doen, dat is genoeg.” Dat heeft ook te maken met het bieden van perspectief. “Kijk bijvoorbeeld naar Portraits (een voorstelling met ex-gedetineerde jongeren, red.). Die gasten rennen achter werk aan en ze moeten dealen met de vooroordelen die er over hen bestaan. Door hun tijd in de gevangenis zijn ze zichzelf compleet kwijtgeraakt.”

Hoe kwam jullie samenwerking tot stand?

Guilherme en Amine kennen elkaar al 15 jaar. “Onze eerste ontmoeting gebeurde bij toeval: ik dwaalde rond in een pand waar Gui op dat moment woonde. Ik ging daar langs bij een kennis, en toen heel laat - na een afterparty denk ik - kwam ik hem tegen.” Ze stonden uren met elkaar te praten, de klik tussen hen was meteen heel sterk. Guilherme: “Ik herkende mezelf in hem. En die connectie, die is er altijd gebleven. Tot op de dag van vandaag.” In die tijd danste Guilherme zelf nog - onder andere voor T.R.A.S.H. - en Amine kwam vaak naar zijn optredens. “Naderhand spraken we daarover verder. Hij wist goed waar ik mee bezig was,” herinnert Guilherme zich. “En toen - ik denk dat het in 2015 was - nodigde hij me uit bij R-Newt (jongerenwerk, red.) in Tilburg-Noord. Hij vroeg me of ik samen met hem een project wilde doen, met straatvoetballertjes uit de wijk en met Nasser el Jackson als rolmodel.”

Corpo Máquina werkt met ‘Instinctive Performance’. Hoe ziet dat eruit?

Guilherme: “Meestal werkt een choreograaf vanuit een vorm: hij bedenkt een plan en de dansers moeten dat uitvoeren. Maar ik draai het om: ik probeer de mensen met wie ik dans niet te veranderen, maar ik werk met wat er al in hun lichaam aanwezig is. Bijvoorbeeld bij Warriors Foot, ons eerste stuk met de voetballers.” Guilherme onderbreekt zijn verhaal even om een schoppende beweging te maken. “Als je trapt is er niet alleen de beweging van het been vooruit, er is ook iets dat naar jou terugkomt. Zie je dat? En ook voordat je een schopbeweging maakt gebeurt er iets. Al die bewegingen - tussen geven en nemen en tussen vergroten en verkleinen - dáár gaat het mij om. Om die bewegingen bouwen we onze voorstelling heen.” Amine vult aan: “Juist doordat we vanuit de jongeren werken heeft dit project effect. Eén van de jongens uit Portraits zei tegen me: ‘Hé, ik mag hier weer gewoon eens mezelf zijn.’. Er is ineens weer aandacht voor wie zij zijn. Een mens, en niet alleen maar die jongen die in de gevangenis heeft gezeten. Dat is heel belangrijk.”

Waarom werkt jullie aanpak?

“Een positief zelfbeeld en het vermogen om op jezelf te vertrouwen, dat zijn deze jongens deels kwijt. Wie ben ik eigenlijk? Ze zitten zo in de ratrace van: consumeren en nog meer consumeren. Een vicieuze cirkel waar ze maar lastig uitkomen,” zegt Amine. “Wat wij ze bieden is dat ze onderdeel gaan uitmaken van een gemeenschap - een heel ander soort gemeenschap dan waar ze al in zitten. En wat ze doen is tof, belangrijk en er komen mensen naar de voorstellingen kijken. Dat is een vorm van zingeving, eigenlijk.” Guilherme: “Voor ons is het creatieve proces met de jongeren het belangrijkst. Maar daarnaast hopen we dat ze kennis maken met ‘ruimte’ of vrijheid in zichzelf die er altijd is. Een soort steadiness die ze helpt om met afstand naar problemen te kijken, in plaats van meteen te vechten of boos te worden. Daar hebben ze een leven lang profijt van.”

Corpo Máquina laat zien dat de kunst- en cultuursector en het sociale domein elkaar prima kunnen versterken. Hoe komt dat eigenlijk?

We vroegen het aan Floor van Berkel, manager bij R-Newt jongerenwerk in Tilburg.

“Dit project is uniek voor jongeren omdat het hen uitdaagt tot grenzen verleggen en uitdaagt tot het uit hun comfortzone stappen. Het daagt hen uit om anders naar de wereld te kijken daardoor. Het triggert een intrinsieke motivatie om buiten je vaste 'bubbel' te kijken. In mijn optiek belangrijk voor jongeren nu en in nabije toekomst. Het triggert flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Belangrijke waarden in deze "vloeibare tijden" (quote lectorale rede Maike Kooijmans).

Guilherme kennen we vanuit R-Newt al uit eerdere samenwerking. Hij zoekt met oprechte interesse de kenmerken van de huidige samenleving op.  De samenwerking van R-Newt (Amine) met Guilherme is waardevol omdat je twee expertises samenbrengt die heel krachtig zijn waar het gaat om de impact op het 'zijn'. De kracht van Amine is om aansluiting te maken met jongeren. Hij spreekt de taal, maar belangrijker nog: hij wint vertrouwen. Hij committeert zich oprecht. Guilherme heeft vanuit zijn professie die 'andere wereld' te brengen. Door het vertrouwen dat er is lukt dat ook. Ik vind elke voorstelling impact hebben. Best heftig en ook ontroerend.”

In 2019 komt Portraits terug als avondvullende voorstelling, en ondertussen gaat de tour van voorstellingen Even Worse en Ball. verder. Meer weten over Corpo Máquina? Check Facebook voor de nieuwste updates.

Iris van den Boezem

Freelance redacteur en tekstschrijver

inclusie

Inspiratie-artikelen rondom actuele thema's uit de cultuursector

Kunstloc Brabant richt spotlight op Brabantse voorbeelden uit kunst- en cultuursector die tot de verbeelding spreken.

27 augustus 2024
Inspiratie-artikelen rondom actuele thema's uit de cultuursector

Prikkelarm cultuuraanbod: Genieten van kunst op jouw tempo en volume

Met een prikkelarm aanbod zetten culturele instellingen in Brabant zich in voor optimale toegankelijkheid voor iedereen.

11 juni 2024
Prikkelarm cultuuraanbod: Genieten van kunst op jouw tempo en volume

Dans stimuleert beweging, contact en zelfexpressie

Nana van Moergestel en Neel Brans, over de bijzondere werkwijze van Dansnest in het project De Ader.

26 maart 2024
Dans stimuleert beweging, contact en zelfexpressie

Met theater de echte verhalen uit je stad vertellen

Drie Brabantse theatergezelschappen vertellen op welke manier ze inwoners betrekken.

26 februari 2024
Met theater de echte verhalen uit je stad vertellen

Podcast KunstKracht #2 | Cultuur voor iedereen

Een gesprek tussen Saskia van Hulten, statenlid van PvdA in Noord-Brabant en kunstenaar Chilton Galimo.

27 december 2023
Podcast KunstKracht #2 | Cultuur voor iedereen

Iedereen is zanger bij het Participatiekoor

Het Participatiekoor brengt mensen met dementie en mantelzangers samen om te zingen.

19 december 2023
Iedereen is zanger bij het Participatiekoor

Theater De Lievekamp: Er als theater zijn voor je hele stad

Theater De Lievekamp is er vóór en dóór je hele stad!

5 december 2023
Theater De Lievekamp: Er als theater zijn voor je hele stad

Kunst als essentieel onderdeel van ieder mens bij Corpo Máquina

Choreografisch platform Corpo Máquina maakt kunst en dans toegankelijker voor iedereen.

21 november 2023
Kunst als essentieel onderdeel van ieder mens bij Corpo Máquina

Een jaar lang inspiratie: Kunst voor iedereen

Met een kalender zetten we twaalf bevlogen initiatiefnemers in de spotlight die kunst toegankelijk maken voor iedereen.

16 november 2023
Een jaar lang inspiratie: Kunst voor iedereen

Meer dan alleen je beperking bij Speels Collectief

Theatergezelschap Speels Collectief maakt theater toegankelijk voor iedereen.

7 november 2023
Meer dan alleen je beperking bij Speels Collectief

Kunst brengt veiligheid en vrolijkheid in azc’s

Kijk mee met organisatie De Vrolijkheid, wat kunstworkshops betekenen voor kinderen en jongeren in een azc!

17 oktober 2023
Kunst brengt veiligheid en vrolijkheid in azc’s

Kunstenaars breken het Indisch zwijgen en onderzoeken hun identiteit

Lisa Habets onderzoekt het verleden van haar Indische voorouders. Voor MESTmag sprak ze met Kim Pattiruhu, Yda Sinay en Storm Boender.

4 juli 2023
Kunstenaars breken het Indisch zwijgen en onderzoeken hun identiteit

Breken met oude kleding- en rolpatronen

In de tentoonstelling Nieuwe Patronen onderzoeken Paul van de Waterlaat en Haiko Sleumer het spanningsveld tussen kleding en identiteit.

8 juni 2023
Breken met oude kleding- en rolpatronen

Op naar een pluricultureel Brabant

Mounir Samuel schrijft over hoe kunst- en cultuurinstellingen een positieve bijdrage kunnen leveren aan de grote sociale vraagstukken van deze tijd.

6 juni 2023
Op naar een pluricultureel Brabant

Gehoor vinden bij een doof publiek

Voor doven en slechthorenden zijn er steeds meer initiatieven die (podium)kunsten toegankelijk maken. Vooral bij dans is er nog een wereld te winnen.

28 maart 2023
Gehoor vinden bij een doof publiek

Kunstenaars en nieuwkomers: “We zijn hetzelfde, we hebben alleen allemaal wat anders meegemaakt"

Ons land kent steeds meer nieuwkomers. Hoe is het om een volledig nieuw leven op te moeten bouwen in Nederland? En wat kan kunst hierin betekenen?

24 januari 2023
Kunstenaars en nieuwkomers: “We zijn hetzelfde, we hebben alleen allemaal wat anders meegemaakt"

Bo Diversity, een stichting die strijdt voor diversiteit en inclusie.

Eline Kouwenberg is medeorganisator van inclusief Bredaas festival: SameSame.

27 september 2022
Bo Diversity, een stichting die strijdt voor diversiteit en inclusie.

Stemming: Eerst gendergelijk, dan neutraal

Documentalist Ton van der Linden vraagt zich af hoe het staat met de gendergelijkheid in de beeldende kunst en de theatersector.

20 september 2022
Stemming: Eerst gendergelijk, dan neutraal

Brabantse theatermakers maken meer ruimte in hokjes

Theatermakers zijn als geen ander in staat om groepen mensen met elkaar te verbinden. MEST sprak met vier Brabantse theatermakers.

8 juni 2022
Brabantse theatermakers maken meer ruimte in hokjes

De kunstenaar als spiegel van de maatschappij

Een aantal ambitieuze Brabantse kunstenaars vertellen hoe zij een positieve impact maken.

19 mei 2022
De kunstenaar als spiegel van de maatschappij

De kracht van kunst: “Wanneer ik iets moois zie, heb ik de behoefte om dat vast te leggen"

Het vijfde portret in een reeks waarin Brabanders vertellen wat het maken van kunst met ze doet.

17 maart 2022
De kracht van kunst: “Wanneer ik iets moois zie, heb ik de behoefte om dat vast te leggen"

‘Om er voor iedereen te zijn, moeten we zelf ook iedereen zijn’

Willem Twee, poppodium 013, T*Agency en Schouwburg Concertzaal Tilburg over diversiteit en inclusie in de culturele sector. Hoe staat het ervoor?

15 maart 2022
‘Om er voor iedereen te zijn, moeten we zelf ook iedereen zijn’

Blog | En nu actie!

Liesbeth Jans wordt steeds bozer rond 8 maart. Kunstenaars worden uitgenodigd om mee te denken over van alles. En dan?

11 maart 2022
Blog | En nu actie!

Blog | Gemengde salade

Gisèle Mambre was gespreksleider bij het NICE café over kansengelijkheid in cultuureducatie, en schreef daarover deze gastblog.

10 maart 2022
Blog | Gemengde salade

Hoe divers en inclusief is de Brabantse cultuursector?

Tijd voor actie is het allang. Gesprekken en bevindingen van de Werkplaats Op Verkenning.

9 maart 2022
Hoe divers en inclusief is de Brabantse cultuursector?

Blog | Nu! Nu springen!

Adviseur Liesbeth Jans merkt dat de roep om creativiteit en verbeeldingskracht - waar juist de cultuursector in uitblinkt - luider is dan ooit.

25 januari 2022
Blog | Nu! Nu springen!

Blog | Een zoektocht naar antwoorden

Hoe kunnen we werken aan vernieuwing in en met de cultuursector? Adviseur Liesbeth Jans schrijft over deze zoektocht en licht een voorbeeld uit.

9 december 2021
Blog | Een zoektocht naar antwoorden

Stemming: een vrouwelijke blik in de kunst?

Bestaat de vrouwelijke blik in de kunst? Welke positie hadden én hebben vrouwen in de kunstwereld? Een terug-en vooruitblik op gender(on)gelijkheid.

30 november 2021
Stemming: een vrouwelijke blik in de kunst?

Waar is het podium voor onze gevorderde kunstenaars?

Podium en aandacht genoeg voor jong talent in de cultuursector, maar hoe is dat voor de gevorderde makers? Welke ruimte mogen zij innemen?

13 oktober 2021
Waar is het podium voor onze gevorderde kunstenaars?

De verkenners gaan op pad

De eerste verkenners zijn Joy’s van Lieshout, Jacques Jeannau Jean Louis en Mandela Wee Wee en zij starten met het thema Diversiteit & Inclusie.

27 september 2021
De verkenners gaan op pad

Op Verkenning | Diversiteit & inclusie

Hoe kan de cultuursector diverser en inclusiever? Wij vroegen Joy’s van Lieshout, Jacques Jeannau Jean Louis en Mandela Kunta Wee Wee om op pad te gaan met deze vraag.

12 juli 2021
Op Verkenning | Diversiteit & inclusie

De urban scene a man’s world? Of toch niet?

Breaking, popping, hiphop, skaten; de urban culture in Brabant is ‘here to stay’. Drie vrouwen uit de urban scene aan het woord over hun passie.

19 mei 2021
De urban scene a man’s world? Of toch niet?

Musea Bekennen Kleur: hoe gaat het in Brabant?

Musea Bekennen Kleur is een initiatief voor diversiteit en inclusie in de museale wereld. De Pont, Van Abbemuseum en Stedelijk Museum Breda doen mee.

20 april 2021
Musea Bekennen Kleur: hoe gaat het in Brabant?

Culturele pioniers over expressie, innovatie en sociale verbinding

Rinse Staal en Tyrone Tjon a Loi, twee pioniers in de urban scene, vertellen meer over hun boodschap over hoe zij de toekomst zien.

14 januari 2021
Culturele pioniers over expressie, innovatie en sociale verbinding

Stemming: I am deliberate and afraid of nothing

In de maandelijkse column 'Stemming' schrijft Ton van der Linden, documentalist bij Kunstloc Brabant, over diversiteit en inclusie in de cultuursector.

10 december 2020
Stemming: I am deliberate and afraid of nothing

Modellen zélf aan zet in foto-expositie Power to the models

Voor zijn nieuwe expositie Power to the models geeft Jan de fotomodellen de macht in handen.

25 augustus 2020
Modellen zélf aan zet in foto-expositie Power to the models

Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

Een stevigere internationale positie op het gebied van kunst en cultuur in Brabant. Hoe pak je dat aan?

14 juli 2020
Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

iktoon: Margriet danst door heel Europa

Margriet heeft het syndroom van Down. Ze doet aan moderne dans en wordt door gezelschappen uit heel Europa uitgenodigd om te dansen.

25 juni 2020
iktoon: Margriet danst door heel Europa

Sekswerkers vragen met Human Rights Tattoo aandacht voor misstanden

Op Internationale Sekswerkersdag vraagt Human Rights Tattoo aandacht voor de discriminatie en ongelijkheid waarmee sekswerkers geconfronteerd worden.

18 juni 2020
Sekswerkers vragen met Human Rights Tattoo aandacht voor misstanden

Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Met Sexual Healing pakt social designer Nienke Helder het probleem ‘seksuele disfuncties’ aan vanuit haar oogpunt als ervaringsdeskundige..

15 april 2020
Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Trends in events in festivalprovincie Brabant

Duurzaamheid, inclusiviteit, technologie, purpose-driven en een totaalbeleving zijn de trends in onze snelgroeiende festivalprovincie.

6 februari 2020
Trends in events in festivalprovincie Brabant

Zoektocht naar inclusiviteit en diversiteit bij Parktheater Eindhoven

Inclusiviteit realiseren is een constante zoektocht nodig naar ideeën en inzichten, vooral uit noodzaak om te overleven.

19 september 2019
Zoektocht naar inclusiviteit en diversiteit bij Parktheater Eindhoven

Durf jij je nog bloot te geven?

De Brabantse kunstenaar Charissa van Dijk vond een ingenieuze manier om de censuur op naaktheid online te ondermijnen.

27 augustus 2019
Durf jij je nog bloot te geven?

Wat kun je met impulsgelden? Deel 4

Samen met Het Zuidelijk Toneel onderzoekt New Dutch Connections hoe ze jonge vluchtelingen in Brabant met theater op weg kunnen helpen.

29 mei 2019
Wat kun je met impulsgelden? Deel 4

Succesverhalen als inspiratie voor nieuwe Nederlanders

Zeventien jaar geleden kwam Diana J. Banks vanuit Suriname naar Nederland. Ze wilde graag aan het werk, maar liep tegen talloze obstakels aan.

22 november 2018
Succesverhalen als inspiratie voor nieuwe Nederlanders

Jeugdfonds Cultuur Brabant vergroot kansen voor alle kinderen

Sanne Hans, aka Miss Montreal is de nieuwste ambassadeur van het fonds dat kunst- en sportbeoefening mogelijk maakt kinderen en jongeren uit gezinnen die hiervoor te weinig geld hebben. Want ondanks dat Nederland een van de rijkste landen ter wereld is, toch groeien ruim 378.000 kinderen op in een gezin dat moet rondkomen van een bestaansminimum. We nemen een kijkje bij de jonge Mitchell, die het podium mocht delen met de Nederlandse singer-songwriter.

7 november 2018
Jeugdfonds Cultuur Brabant vergroot kansen voor alle kinderen

Dans met kwetsbare jongeren: vier vragen aan Corpo Máquina

Corpo Máquina brengt kwetsbare jongeren op verschillende vlakken in beweging.

7 november 2018
Dans met kwetsbare jongeren: vier vragen aan Corpo Máquina

More Than Refugees: ‘Vluchteling zijn is niet je identiteit’

'More Than Refugees’ is een organisatie die jonge statushouders uit Den Bosch coacht bij de integratie in de Nederlandse samenleving.

5 oktober 2018
More Than Refugees: ‘Vluchteling zijn is niet je identiteit’

Zijn Brabantse musea toegankelijk genoeg?

Om musea toegankelijker en inclusiever te maken, zijn het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Abbemuseum gestart met het project STUDIO i.

22 maart 2018
Zijn Brabantse musea toegankelijk genoeg?

Geef een Toegift: verzacht armoede met een festivalticket

Podiumkunsten? Daar moet iedereen van kunnen genieten. Ook degenen die geen geld hebben voor een toegangskaartje.

20 maart 2018
Geef een Toegift: verzacht armoede met een festivalticket

Nee, bedankt!

Nadat Mabel Zwaan tijdens een concert werd lastiggevallen en dit deelde op Twitter, haakten binnen mum van tijd vier andere vrouwen uit de muziekindustrie aan en ontstond NO THANKS!

30 januari 2018
Nee, bedankt!

Take Me To The Sea

Vier vluchtelingen uit Syrië en drie uit Eritrea vertellen hun persoonlijke verhaal met behulp van poëtische teksten voor de tentoonstelling Take Me To The Sea in het Stedelijk Museum Breda.

22 januari 2018
Take Me To The Sea

Kunst en de acceptatie van transgenders

Hoe kunnen kunstenaars bijdragen aan de acceptatie van transgenders? In dit artikel zetten we zes voorbeelden op een rij.

21 september 2017
Kunst en de acceptatie van transgenders

De nieuwe Brabander: wegwijs gemaakt door bibliotheken en culturele partijen

Bibliotheken en culturele partijen spelen een belangrijke rol in het wegwijs maken van de 'Nieuwe Brabanders'.

18 mei 2017
De nieuwe Brabander: wegwijs gemaakt door bibliotheken en culturele partijen

Kunst als bindmiddel: culturele initiatieven met vluchtelingen

Nu onze samenleving door het vluchtelingenvraagstuk steeds meer polariseert, blijkt kunst wederom een uitermate geschikt middel om uiteenlopende groepen met elkaar te verbinden.

28 juni 2016
Kunst als bindmiddel: culturele initiatieven met vluchtelingen

10 voorbeelden van hoe culturele instellingen super specifieke doelgroepen bedienen

Er zijn steeds meer culturele instellingen die zich op specifieke doelgroepen richten.

4 februari 2016
10 voorbeelden van hoe culturele instellingen super specifieke doelgroepen bedienen

5 dingen die je moet weten over cultureel Brabant, volgens Marleen Hartjes

Maartje Vos-Swinkels vroeg dit keer Marleen Hartjes naar wat zij heeft geleerd over cultureel Brabant in haar functie als projectleider Special Guests bij het Van Abbemuseum in Eindhoven

30 november 2015
5 dingen die je moet weten over cultureel Brabant, volgens Marleen Hartjes

Expats en cultuur: werk aan de winkel

Welke rol kunnen culturele instellingen spelen om expats zich meer thuis te laten voelen? Deze vraag stelt Parktheater Eindhoven zich.

17 maart 2015
Expats en cultuur: werk aan de winkel

6 inspirerende voorbeelden van social innovation

Kristel en Simon zetten een aantal inspirerende voorbeelden van social innovation op een rij.

13 juni 2014
6 inspirerende voorbeelden van social innovation