In Brabant zijn we ervan overtuigd dat het de moeite waard is om structureel in talentvolle makers te investeren. Het zorgt voor een betere positie van makers en een sterkere kunst- en cultuursector. Daarom organiseert Kunstloc Brabant al diverse jaren De Kunstopdracht. Een talentontwikkelingstraject voor kunstenaars die willen werken in opdracht of in het publieke domein. Kunstloc doet dit altijd in nauwe samenwerking met partners, waaronder maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en/ of overheden.
De editie van 2024 wordt georganiseerd i.s.m. de Brabantse Foodalliantie en Visit Brabant. Het overkoepelende thema is BrabanDish, dat staat voor gastvrijheid, bewust genieten, lokale producten, duurzame productie en voedsel gericht op de toekomst. Die unieke culinaire identiteit, het nieuwe bourgondisch, gaat gevierd worden met deze term. Alle deelnemers aan De Kunstopdracht krijgen de kans een opdracht te winnen waarbij ze een product maken dat verbeelding geeft aan het BrabanDish.
Talentontwikkeling in Brabant
Een start maken in de opdrachtenpraktijk is voor de jonge maker niet gemakkelijk. Masterclass De Kunstopdracht geeft getalenteerde starters met de ambitie om werk te realiseren in opdracht of in het publieke domein, de gelegenheid zich te ontwikkelen. Want juist in deze groep zit veel potentieel talent.
De Kunstopdracht draait volledig om werken voor een opdrachtgever. Makers, waaronder beeldend kunstenaars, food- product- of social designers, ruimtelijk ontwerpers, (landschaps)architecten en vormgevers, die niet langer afgestudeerd zijn dan 7 jaar of in de eindfase van hun kunstopleiding zitten, kunnen meedoen. Een link met Brabant is een pre. Op basis van motivatie en relevant portfolio wordt een selectie gemaakt uit de aanmeldingen.
Kunst in opdracht en werken in het publieke domein
Gemeenten, provincies, maatschappelijke organisaties, de zorg, het onderwijs en het bedrijfsleven verlenen steeds vaker opdrachten voor kunst in opdracht of in de publieke ruimte. Maar het blijkt een ‘vak apart’. Een opdrachtenpraktijk vereist namelijk, naast artistieke skills, ook kennis op het gebied van ondernemerschap. Vaardigheden ten aanzien van materiaalkennis, beheer en behoud, financiering, publieksbenadering en wet®elgeving zijn onontbeerlijk, wijst de praktijk uit.
Het programma
Om die reden voorziet masterclass De Kunstopdracht in trainingen op het gebied van cultureel ondernemerschap. De deelnemende kunstenaars / ontwerpers doorlopen tijdens een aantal workshopdagen (week 24 en 25) het complete traject van werken in opdracht. Gespecialiseerde gastdocenten staan stil bij belangrijke aspecten zoals de opdrachtsituatie, financiën, omgaan met contracten, opstellen projectplan, materiaalkennis, publiekswerking, het ontwerp- en maakproces en nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied. Ook zijn er praktische trainingen over projectplan schrijven en begrotingen opstellen. Ook krijg je training in het presenteren en pitchen van jouw plannen.
Ontwerpopdracht
En het blijft niet bij theorie alleen, want uiteindelijk is er een echte opdracht te winnen. De Brabantse Foodalliantie, een samenwerkingsverband in de agrifoodsector en Visit Brabant, de organisatie voor toeristische recreatie in Brabant, treden als opdrachtgever op voor een interessante casus; BrabanDish. BrabanDish wil herdefiniëren wat het betekent om samen te genieten van food. We nemen afscheid van het cliché dat we in Brabant alleen maar worstenbrood bakken en Bossche bollen eten. Want Brabant is een broedplaats voor gastvrijheid, smaak en nieuwe ideeën, waar de eetcultuur wordt geïnnoveerd. Dankzij het samenkomen van eeuwenoude ambacht, toekomstgerichte creativiteit en de bourgondische levensstijl.
De deelnemers aan De Kunstopdracht vragen we het meest ultieme productontwerp voor de BrabantDish te bedenken. In de zin van een drager, zoals een schaal, schotel, of bord, die mensen, ingrediënten en verhalen samenbrengt. Naast een drager mag je ook varianten bedenken die in diverse materialen en verschijningsvormen kunnen bestaan. Het is belangrijk dat het ontwerp voor BrabanDish optimaal bijdraagt aan het nieuwe Bourgondisch.
Presentatie Week van het Eten
Alle deelnemers aan De Kunstopdracht krijgen de kans te pitchen voor de opdrachtgever met eigen werk en een eerste idee voor de geboden opdracht. Een commissie selecteert maximaal 3 kandidaten die een ontwerp gaan maken. Uit deze 3 ontwerpen wordt het winnende ontwerp gekozen dat uitgevoerd gaat worden. De winnaar ontvangt hiervoor een passend honorarium. De opdracht maakt deel uit van de Masterclass en het eindproduct, in de vorm van een prototype dat in oplage te produceren is, wordt gelanceerd tijdens de Week van het Eten in oktober 2024.
Meer weten over Masterclass de Kunstopdracht of het realiseren van kunst in opdracht?
Neem contact op met met een van ons.