Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

In 2018 wordt de LocHal opnieuw in gebruik genomen. Dan doen daar Bibliotheek Midden Brabant, Seats2meet, bkkc en Kunstbalie hun intrede. Wat maakt de LocHal zo belangrijk voor de stad Tilburg? En welke rol speelt de LocHal in de gebiedsontwikkeling van de Spoorzone? Mestmag.nl ging in gesprek met wethouder Marcelle Hendrickx.

- Geschreven door Renée de Kruif

De Spoorzone in Tilburg wordt al enkele jaren flink verbouwd. De voormalige NS-gebouwen worden op de schop genomen en nu is het de beurt aan de LocHal. Tijdens de start van deze renovatie gaf de gemeente aan dat investeren in kunst en cultuur belangrijk is. Nu gaat deze LocHal opnieuw in gebruik genomen worden. Het nieuwe ontwerp van de LocHal is gemaakt door de combinatie: CIVIC architects, Inside Outside en Braaksma&Roos. Mecanoo architecten mag de inrichting voor de bibliotheek, bkkc en Kunstbalie verzorgen.

Tilburgs karakter

“We investeren om verschillende redenen in de Spoorzone”, aldus wethouder Marcelle Hendrickx. “Wel kiezen we specifiek bepaalde gebouwen uit waarin we investeren. De afgelopen dertig jaar is er veel industrieel erfgoed verloren gegaan, wat erg zonde is. Daarom is het meer dan de moeite waard om wat er over is nog te behouden.” Hendrickx vindt het gebied ook heel goed bij het karakter van Tilburg passen. “Het is een karaktervolle stad. Juist een omgeving als de Spoorzone is een plek vol met inspiratiemogelijkheden. Dit kan op gebied zijn van stedelijke economie, maar ook waar het leven van een kunstenaar en een echte Tilburger of zakenlui elkaar kruisen. Iedereen kan elkaar hier ontmoeten. Het gebied kent woon- en werkverkeer en alles loopt heel mooi in elkaar over.”

Locomotiefstelplaats Tilburg | 1939 | bron: Collectie Regionaal Archief Tilburg

Eind 1939 nam ir. W. de Jong afscheid als chef van de werkplaats. Ter gelegenheid daarvan werd een foto-album vervaardigd. De reportage geeft een beeld van o.a. de grote locomotiefstelplaats in 1939.

De bibliotheek verandert mee

Onder andere Bibliotheek Midden Brabant zal zich dus gaan vestigen in de LocHal. En dat heeft een hoop voordelen volgens de wethouder. “Deze nieuwe locatie voor de bieb heeft veel toekomstperspectief. De maatschappij verandert. Tegenwoordig is de bibliotheek vooral bedoeld van collectie naar connectie. Dat betekent dat je eigenlijk een huiskamer midden in de stad wilt hebben, waar mensen elkaar ontmoeten en kennis verzamelen. Daar is deze locatie in de LocHal uitermate geschikt voor.”

Rolwagen met locomotief | 1939

Vergeet het station niet

Hendrickx spreekt met trots over dit stukje Tilburg. “We hebben een enorme kwaliteit als stad. De Spoorzone is een industrieel gebied dat ook nog eens aan het station gekoppeld is. Het station is natuurlijk een heel belangrijk punt in je stad, waar mensen komen en gaan. Vroeger woonde je voor of achter het spoor. Met de bouw van de tunnels is dit verleden tijd. Nu woon je gewoon in het centrum. Met alle voorzieningen die de Spoorzone al heeft, maar ook zeker nog meer gaat krijgen, is het een plek waar je afspreekt, waar je gaat werken, ontdekken en waar je naartoe gaat vanwege de flexibiliteit.”

De LocHal

Boost voor Tilburg

De dynamiek die er nu heerst in de Spoorzone, geeft een enorme boost aan de stad. Dat beaamt Hendrickx. “Tilburgers zijn enorm trots op dit stukje geschiedenis van de stad en zoals het nu weer opnieuw leeft. Het is een belangrijk onderdeel van de stad geworden. Het trekt een hoop verschillende mensen, ook door alle activiteiten die er plaatsvinden, zoals festivals. Het is belangrijk en goed voor de stad dat deze beweging er is.” Hendrickx noemt nog een samenwerking in het bijzonder. “Tilburg University, Fontys, het ROC en de Persgroep gaan samenwerken in het gebied onder de naam Mind Labs. Dat wordt een enorme vooruitgang als het aankomt op informatisering en digitalisering. Een enorme bundel aan kennis dat zo bij elkaar komt.”

Wat de wethouder hoopt voor de toekomst? “Dat de ontwikkeling van de Spoorzone bijdraagt aan de versteviging van het culturele karakter van de stad en dat trekt hopelijk nieuwe investeerders aan.” Tot slot. We kennen nog een soort vergelijkbaar gebied als de Spoorzone is Brabant, namelijk Strijp-S in Eindhoven. Hier is de afgelopen jaren ook veel geïnvesteerd in de oude fabriekspanden van Philips. Hendrickx bevestigt zeker de overeenkomsten, maar hoopt ook op grote verschillen. “Van mij mag de Spoorzone nog wat rauwer blijven. Ik vind Strijp-S te veel gepolijst. Daarom denk ik dat het van belang is te kijken naar wat voor type huurder er in de gebouwen komt in de Spoorzone.”

Renée de Kruif

Freelance journalist, tekstschrijver en fotograaf