Dit jaar kregen instellingen voor amateurkunst, naast instellingen in de professionele kunst, voor het eerst een provinciale subsidie voor 4 jaar, in plaats van per jaar. Negentien instellingen in de amateurkunst zagen hun subsidieverzoek gehonoreerd. Ook binnen de professionele kunsten zijn nieuwkomers te ontdekken in de subsidieregeling hedendaagse cultuur. Mestmag.nl vroeg naar de plannen van de nieuwkomers.
- Geschreven door Pien School
Podium Bloos (Breda), Dukebox (Den Bosch), Tilt (Tilburg) en Club Solo (Breda) – wiens werk onlangs ook is beloond door het Mondriaan Fonds- ontvangen deze subsidie voor het eerst. We vroegen deze vier instellingen naar hun verbondenheid met Brabant en naar hun plannen voor de komende jaren.
Podium Bloos
Directeur Ben de Vugt: “Podium Bloos is een veelzijdige broedplaats die onder andere repetitieruimtes, een podium en montagemogelijkheden biedt aan podiumkunstenaars. Daarnaast koppelt Podium Bloos makers aan lokale en provinciale activiteiten, zoals een theaterfestival voor jongeren, een jeugdtheaterwerkplaats en activiteiten in de stad Breda. Het is daardoor voor kunstenaars die verbonden zijn aan het podium niet alleen een plek om werk te maken maar ook om werk te krijgen. Deze bijzondere werking biedt extra zichtbaarheid voor kunstenaars, verbindt hen met de omgeving en genereert ook extra inkomsten voor makers. Omdat het culturele zwaartepunt van Brabant voornamelijk ligt in Eindhoven, Den Bosch en Tilburg vertegenwoordigen we een belangrijke positie in de culturele infrastructuur van West-Brabant."
“De afgelopen jaren hebben we een hele veelzijdige instelling gecreëerd die zich in eerste instantie richtte op dans en theater en in toenemende mate samenwerkt met beeldend kunstenaars en muzikanten. De subsidie zien we als een beloning voor de diversiteit aan activiteiten die we faciliteren. Het biedt ons de mogelijkheid om de continuïteit van de organisatie te waarborgen en de komende jaren een focus in ons werk aan te brengen. We willen zorgen dat onze naam binnen en buiten de provincie bekend wordt en transformeren van een pionierende, lokale organisatie naar een gevestigde provinciale instelling.”“We zijn nu bijvoorbeeld samen met andere instellingen het begrip ‘Live Art’ aan het vormgeven, waarmee we de ambitie hebben publiek en maker dichter tot elkaar te laten komen. Het betreft een gebied van 1,2 hectare in de spoorzone van Breda dat ingericht wordt als een permanent festivalterrein. Een eigentijdse en flexibele ruimte waar makers kunnen resideren, werken en presenteren en daardoor een belangrijke positie gaat innemen in het culturele landschap van Brabant.”
Dukebox
Organisator Bart van Velzen: “Dukebox biedt een platform, een plek en projecten (3 p’s) aan de urban cultuur in Brabant. De stichting is twee jaar geleden vanuit de hiphop community ontstaan om urban en hiphopcultuur te versterken in de provincie.Het is geen enorm officieel instituut maar heeft een diep geworteld netwerk in de urban scene van Brabant."
“Voor de komende vier jaar hebben we verschillende plannen die gericht zijn op talentontwikkeling. Een daarvan is Vuistbrabant: een schrijf- en schetskamp waarbij schrijvers, illustratoren en producers samen worden gebracht in een weekend in het bos om hiphop te schrijven en maken. Een werkwijze die in de hiphopscene gebruikelijk is. Het eerste weekend was direct een succes en heeft geleid tot een lp, verschillende singles, clips en een tour. Verder gaan we ‘Battle & Bootcamp’ weekenden organiseren gericht op dans en sport waarin disciplines, professionals en amateurs samenkomen om te battelen en publiek op een laagdrempelige manier wordt aangetrokken om zo de zichtbaarheid van de scene te vergroten.”“Verder willen we netwerkbijeenkomsten organiseren in de grootste steden van Brabant waar netwerk en ideeën kunnen worden uitgewisseld en inspirerende sprekers kunnen worden aangetrokken. We willen de urban en hiphopcultuur in Brabant een gezicht geven en het ondernemerschap van de jongeren promoten.”
Tilt
Artistiek leider Bijke Aarts: “De gedrevenheid om anderen op een bijzondere manier te enthousiasmeren voor literatuur is de drijvende kracht van Tilt. We verbinden verschillende kunstvormen aan literatuur en hebben succesvolle en bruisende festivals georganiseerd met optredens van schrijvers, dansers, muzikanten en toneelspelers. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot de grootste literaire organisatie van Noord-Brabant en leggen we contact met andere festivals. Het ontwikkelen van jong talent vormt op dit moment een van de speerpunten van onze organisatie. We geven startende schrijvers coaching en brengen ze in contact met professionals uit het boekenvak. Op het moment zijn we ook bezig met de eerste plannen voor een residentie programma voor jonge schrijvers in samenwerking met het Tilburgse bedrijfsleven.”“In 2018 willen we naast een uitverkocht festival drie nieuwe Tilt talenten uit ons ontwikkelingstraject aan het publiek presenteren en ons netwerk uitbreiden met het residentie programma. Naar alle waarschijnlijkheid gaan we een nieuw literair (online) magazine lanceren en wederom een novelle publiceren van een bekende Nederlandse schrijver die daarvoor een week in Tilburg resideert en daarover schrijft. En een tipje van de sluier: 10 maart organiseren we Straat op Tilt en nemen we de Tilburgse binnenstad over. Kinderen lezen op de markt zelfgemaakte gedichten voor en winkelend publiek wordt verrast door pashokjes-poëzie. Iedereen is bij deze uitgenodigd om zich te laten verrassen door de kracht van taal.”
Club Solo
Initiatiefnemer en kernlid Thomas Bakker: “Vijf keer per jaar programmeert Club Solo een overzichtstentoonstelling van een Nederlandse of Belgische ‘mid-career’ kunstenaar wiens werk vaak nog niet al te bekend is bij het grote publiek. We werken samen met het Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen en het Van Abbemuseum. Zij gaan op atelierbezoek bij de kunstenaar en reageren op het werk door een kunstwerk uit hun eigen collectie aan de expositie toe te voegen. De kunstenaars die bij ons exposeren hebben de vrijheid te laten zien wat ze zelf belangrijk vinden. Die werkwijze sluit aan bij onze organisatiestructuur. We hebben geen hiërarchie met artistiek leider, alle leden zijn naast Club Solo bezig met hun eigen beroepspraktijk. We dragen gezamenlijk kunstenaars aan waar we nieuwsgierig naar zijn en proberen een divers programma te programmeren.”“Omdat we ons programma niet verder dan twee jaar kunnen overzien is de subsidie voor twee jaar aangevraagd en toegekend. Hiermee willen we naast de solo-exposities een aantal andere ideeën verder uitwerken en uitbouwen. Zoals bijvoorbeeld Hotel Solo waarin we kunstenaarsinitiatieven uit het buitenland uitnodigen om kennis uit te wisselen en een expositie neer te zetten vanuit hun expertise. Ook willen we een nieuwe lezingenreeks organiseren in samenwerking met de Rijksacademie. Deze lezingen zijn opgezet in estafettevorm: de sprekers geven het stokje door aan een mededeelnemer van de Rijksacademie die zelf de urgentie voelt om te spreken. We geven de verantwoordelijkheid graag aan de kunstenaars en willen hun werk en ideeën niet cureren maar hen fysieke en mentale ruimte geven om hun werk te overzien en te presenteren aan publiek.”