Cultuureducatie maakt dat leerlingen zichzelf en de wereld om hen heen ontdekken. Kunstloc Brabant werkt samen met intermediairs om cultuureducatie een vast onderdeel op scholen te maken door leerlingen structureel in aanraking te laten komen met kunst en cultuur. Maar hoe weet de intermediair of de ontwikkelde visie en ambities die een school heeft uitgesproken, en het daaraan gekoppeld cultureel aanbod ook daadwerkelijk bij leerlingen tot uiting komt? En op welke manier de culturele groei van de leerling zichtbaar is?
De sleutel is de leerling zélf
Het Cultureel Zelfportret kan hierbij helpen. In dit digitaal portfolio laat de leerling in eigen woord, beeld en geluid zien wie zij is en wat zij belangrijk vindt. Bij intermediairs ontstonden vragen over de waarde van Het Cultureel Zelfportret. De waarde zit hem in het zichtbaar maken van de culturele groei van leerlingen, voor de leerling zelf en voor de leraar. Dit laten we zien in een animatiefilm en ondersteunende praatplaat. De intermediair kan deze twee hulpmiddelen inzetten tijdens gesprekken met de school. Zodat zij, gezien vanuit de ogen van de leerling, de juiste volgende stappen kunnen maken naar kwalitatief goede cultuureducatie.
De intermediair en De Cultuur Loper
Het Cultureel Zelfportret is onderdeel van De Cultuur Loper, een traject waarmee we in Brabant de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit uitvoeren. Met De Cultuur Loper werken wij aan de bewustwording van de waarde van kunst en cultuur voor de ontwikkeling van leerlingen. De lokale intermediair is onze belangrijke schakel tussen de vragen uit het onderwijs en culturele aanbieders in de omgeving. Zij spelen als adviseur en aanjager van ontwikkelingen een belangrijke rol in deze bewustwording.
Meer weten over Het Cultureel Zelfportret?
Neem contact met mij op.