Het kunstwerk dat Anne Wenzel ontwierp voor het Anne Frankplein in Den Bosch wordt in juli opgeleverd. Er is een jarenlang proces voorafgegaan aan de realisatie van dit kunstwerk en de herinrichting van het plein, een proces waarbij bewoners en gebruikers nauw betrokken zijn. Het kunstwerk is onderdeel van het Bossche Keramisch Spoor. In de wijken van Den Bosch is in de loop der jaren een collectie van kunstwerken van keramiek ontstaan. De wijkbewoners hebben daarbij vanaf het begin een belangrijke rol gespeeld. Kunstloc heeft de gemeente bij de realisatie van deze kunstwerken ondersteund.
Vogel van keramiek
De locatie voor het kunstwerk van Anne Wenzel is extra bijzonder. Het Anne Frankplein ligt midden in de historische binnenstad van Den Bosch, bij de ingang van het Design Museum en de Willem Twee Toonzaal (de voormalige synagoge). Op het plein worden nieuwe bankjes geplaatst die met hun kleuren verwijzen naar het dagboek van Anne Frank. Midden op het plein komt een hoge zuil met daarop een vogel van keramiek. Die kijkt omhoog en staat op het punt naar boven te vliegen. Anne Wenzel werd getroffen door de woorden van Anne Frank waarmee zij in haar dagboek beschrijft dat ze zich voelt als een gekooide vogel en dat ze verlangt naar buitenlucht en lachen. En ook hoe ze opkijkt naar de hemel en gelooft dat de vrede zal terugkeren.
Strasse des Friedens
Het kunstwerk op het Anne Frankplein is een symbool voor vrijheid. Op initiatief van een paar bewoners wordt het monument onderdeel van de Strasse des Friedens, een kunstproject, dat initiatieven in Duitsland, Luxemburg, België, Frankrijk, Polen en Nederland combineert tot een Europese beeldenroute. De Strasse des Friedens vindt zijn oorsprong al in de jaren dertig van de vorige eeuw, toen de Duitse beeldhouwer Otto Freundlich vanuit zijn pacifistische levensovertuiging het initiatief nam een beeldenroute dwars door Europa van Moskou naar Parijs te ontwikkelen.
Fondsen
De oplevering van het kunstwerk dat Anne Wenzel maakte voor het Anne Frankplein is het sluitstuk van een intensieve voorbereiding. Het kunstwerk is net als alle kunstwerken van het Keramisch Spoor gemaakt in opdracht van de Gemeente Den Bosch. Dit kunstwerk werd bovendien mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van het Mondriaan Fonds (Regeling Opdrachtgeverschap) en het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant (Buurtcultuurfonds).
Meer weten over kunst in de openbare ruimte?
Neem contact met mij op.