Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Makers Karen Ebert en Melanie Pardoel produceerden de documentaire ‘Zicht’, na een vraag vanuit Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland (die zich inzet tegen drugscriminaliteit). De documentairemakers stelden zich op náást de jongeren, in plaats van erboven. “Deze film kan dienen als breekijzer, om taboes te doorbreken. Waardoor je leert zien hoe je oprecht contact kunt maken met elkaar, zonder meteen te praten over harde regels en beleid. Dat het meer gaat over: hoe begrijpen we elkaar?”, zegt Denny Janssen, jongerenwerker Cordaad Welzijn.

Geschreven door: Iris van den Boezem

Drie jongeren dood in een Eindhovens drugslab. Hoe kwam het zover? De documentaire ‘Zicht’ zet kijkers met de beginscène meteen op het puntje van de stoel. Mijlenver staat deze wereld van ons af. Dít gebeurt ons niet. Dit zijn niet onze kinderen. Daartegenover staat een indringende uitspraak van Denny, één van de vier jongens met een hoofdrol in de film. “Vraag eens naar de muziek die ik luister, of naar de kleding die ik draag, stelt hij. Toon interesse in de wereld waarin ik leef. Zie mij.”

Gelijkwaardig

Hoe ga je om met jongeren in de drugscriminaliteit? Vaak gaat het antwoord op die vraag over twee werelden die maar moeilijk bij elkaar komen, merkten documentairemakers Melanie Pardoel en Karen Ebert. Vanuit Studio Nova produceerden zij de documentaire ‘Zicht’, na een vraag vanuit Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland, die zich als ‘georganiseerde overheid’ inzet tegen ondermijnende criminaliteit. Maar hoe ver staan deze jongeren werkelijk van ‘onze’ wereld? En wat gaat eigenlijk schuil áchter stoer gedrag, gevaarlijke transacties en groepsdruk. De documentairemakers stelden zich expliciet op náást de jongeren om wie het gaat, in plaats van erboven.

“Vraag eens naar de muziek die ik luister, of naar de kleding die ik draag. Toon interesse in de wereld waarin ik leef. Zie mij." Denny Janssen

Oprechte interesse

Samen rondhangen op de parking, zitten op het bankje, of lol trappen en genieten van een zonsondergang. En vooral ook: praten, praten, praten. Steeds weer inchecken en begrijpen wie deze jongens zijn, wat hen drijft. Zo zagen de dagen van Karen en Melanie er tijdens het draaien maandenlang uit. Want iemand leren kennen, zo weten ze, begint met oprechte interesse. Zorgen voor een band, voor vertrouwen. En dat is misschien wel de grootste kracht van ‘Zicht’: het vertrouwen, de oprechte interesse, de band, daar deelt de kijker in mee. De jongens in de film tonen hun gevoelens, hun frustraties, hun dromen. Een lach, een traan, een uitspraak uit het hart. Dit zijn geen criminelen, voelt de kijker, dit zijn mensen. Waarom is dat belangrijk? Melanie: “Op dat moment, wanneer je elkaar weer ziet als mens, als gelijkwaardig, wanneer je van elkaar begrijpt hoe de ander iets ervaart, ontstaat een opening. Dan komt er ruimte voor de vraag: wat heb jij nodig?”

Still uit 'Zicht'

Perspectief bieden

Het maken van een documentaire als ‘Zicht’ is intensief. De documentairemakers zorgden samen voor de plannen, deden gezamenlijk interviews en monteerden en editen afwisselend van elkaar. Dat zorgde voor scherpe feedback: op elkaar en op de documentaire. Karen: “We gebruikten elkaar als spiegel: is dit de lijn om te volgen, zitten we nog op de goede weg?” Het camerawerk besteedden ze uit, wat zorgde voor volledige focus op de gesprekken met de jongeren en Angelique, de moeder die haar verhaal doet. Melanie: “We stuurden de cameraman wel, zorgden voor regie, maar verder lag onze aandacht bij de jongens in de film.”

“Op dat moment, wanneer je elkaar weer ziet als mens, als gelijkwaardig, wanneer je van elkaar begrijpt hoe de ander iets ervaart, ontstaat een opening. Dan komt er ruimte voor de vraag: wat heb jij nodig? ” Melanie Pardoel
Still uit 'Zicht'

Breekijzer

De documentaire, die in 2020 uitkwam, wordt nu ruim drie jaar ingezet als breekijzer voor gesprekken over ondermijnende drugscriminaliteit in Brabant. Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland tourt ermee langs gemeenten en veiligheidsregio’s, bureau HALT gebruikt delen van de film voor voorlichting.

Karen: “Tijdens de première stond een belastingambtenaar op uit het publiek en vroeg aan de jongeren uit de film wat hij als vader kon doen. Hij stapte even uit zijn vaste rol als ambtenaar en keek weer als vader. Ik hoop dat meer professionals dat inzicht krijgen door onze documentaire. Zie elkaar, hoor elkaar. Daarmee is de eerste stap naar goede hulp gemaakt.” Of zoals hoofdrolspeler George besluit: “Iedereen komt de slechte en de juiste persoon tegen in zijn leven. Ik ben eerst de slechte mensen tegengekomen. En nu heb ik de goede mensen om me heen.”

Op dit moment is ‘Zicht’ te zien via video-on-demandplatform Ethics Filmservice, een initiatief van filmmaker Jesse van Venrooij. 

Bekijk de documentaire 'Zicht'

“Betrek jongeren nou eens bij het verhaal dat je wil vertellen. En doe dat niet één keer, maar investeer in dat contact. Zorg dat je bent waar zij zijn, ziet wat zij zien, hoort wat zij horen. Dan leer je kijken door de ogen van jongeren. Die tijd nemen is essentieel om te begrijpen wat er speelt. Welke wensen, drijfveren en dromen zij hebben. En hoe het dan gebeurt dat je verstrikt raakt in zaken als drugscriminaliteit. Op het moment dat je dat begrijpt, maak je als hulpverlener, agent of ouder een stap in de juiste richting. En dat is ook wat deze documentaire sterk maakt. ‘Zicht’ is een mooi begin om je ogen én oren te openen voor wat er echt onder jongeren speelt. En wat je hier zelf in kunt betekenen.”

Jaap Henst, jongerenwerker Cordaad Welzijn en initiatiefnemer voor ‘Zicht’. 

Kom naar de Filmdesk op 24 mei

Op 24 mei houdt Kunstloc een Filmdesk over filmeducatie en jouw rol als filmmaker. 

Waar kun je aan denken bij filmeducatie vanuit je rol als filmmaker? Sommige films lenen zich erg goed voor het onderwijs, bijvoorbeeld omdat ze aansluiten bij grote onderwijsthema’s. Ook kun je als filmmaker je expertise inzetten om kinderen en jongeren kennis te laten maken met het vak, door workshops of langere lessenreeksen te geven. Sluit aan op 24 mei en stel al je vragen aan Filmhub Zuid, de filmeducatiehub van Noord-Brabant. 

Film

TalentHub Next start met ontwikkeltraject voor XR

Het nieuwe XR Talent Program van Playgrounds Next, onderdeel van TalentHub Brabant, is van start gegaan met 6 talenten.

10 september 2024
TalentHub Next start met ontwikkeltraject voor XR

TalentHub Brabant barst van de mooie mijlpalen

Expo's, optredens, voordrachten, premières, concerten, kunstbeurzen en festivals. De talenten van TalentHub Brabant zijn niet te missen.

18 juni 2024
TalentHub Brabant barst van de mooie mijlpalen

Nieuwe talenten voor TalentHub Next

Acht frisse, genre-overstijgende visuele makers zijn geselecteerd voor het Playgrounds Next talentprogramma, onderdeel van TalentHub Brabant.

7 mei 2024
Nieuwe talenten voor TalentHub Next

Documentaire over drugscriminaliteit toont geen daders maar menselijkheid en kwetsbaarheid

Makers Karen Ebert en Melanie Pardoel produceerden de documentaire ‘Zicht’, na een vraag vanuit Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland.

23 april 2024
Documentaire over drugscriminaliteit toont geen daders maar menselijkheid en kwetsbaarheid

Blog | Hoe betrek je jongeren bij een documentairefestival?

We vroegen Maartje van Roessel een blog te schrijven over hoe ze bij Documentairefestival Beholders jongeren betrekken.

22 september 2023
Blog | Hoe betrek je jongeren bij een documentairefestival?

Grote financiële impuls voor regionale filmtalenthubs vanuit OCW

De filmhubs binnen Screen Talent NL ontvangen extra steun voor doorontwikkeling en verduurzaming.

27 juni 2023
Grote financiële impuls voor regionale filmtalenthubs vanuit OCW

Brabantse filmindustrie krijgt impuls met “Het Beloofde Land”.

Het Beloofde Land is een ontwikkel- en productietraject van Screen Talent NL om de positie van regionale makers en producenten in de filmindustrie te versterken.

16 mei 2023
Brabantse filmindustrie krijgt impuls met “Het Beloofde Land”.

Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Hoe zet je film en documentaire in het sociale domein in? Welke mogelijkheden en kansen zijn er voor filmmakers?

18 april 2023
Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Talentontwikkeling in Brabant: interactief mediakunstenaar Nino Basilashvili

Brabants talent Nino Basilashvili maakt nieuwe mediakunst. Hoe zet je dit werk in de markt? TalentHub Brabant hielp Nino hierbij.

4 april 2023
Talentontwikkeling in Brabant: interactief mediakunstenaar Nino Basilashvili

Acht Brabantse film- en animatietalenten geselecteerd voor Next

Next is het talentontwikkelingstraject voor filmmakers van TalentHub Brabant.

8 maart 2023
Acht Brabantse film- en animatietalenten geselecteerd voor Next

Talentontwikkeling in Brabant: VR-kunstenaar Iris van der Meule

Op een zachte, poëtische manier maakt VR-maker Iris van der Meule mensen bewust van onderwerpen die haar na aan het hart liggen.

14 februari 2023
Talentontwikkeling in Brabant: VR-kunstenaar Iris van der Meule

Karen Ebert over de magie van documentaires maken

"Dingen die niet tastbaar zijn, invoelbaar maken", een interview met Karen Ebert.

11 oktober 2022
Karen Ebert over de magie van documentaires maken

Ruimte om te maken

Documentairefestival Beholders beleeft van 5 t/m 9 oktober zijn 4e editie. Wat vinden filmmakers belangrijk tijdens het maakproces?

28 september 2022
Ruimte om te maken

Het verschil maken met film

Jesse van Venrooij, filmmaker én voormalig sociaal werker, helpt ons met zijn documentaires aan een bredere kijk op de samenleving.

30 mei 2022
Het verschil maken met film

Nieuwe verhaalvormen in de Brabantse filmindustrie

Hoe kun je virtual reality gebruiken om maatschappelijke verhalen te vertellen? Iris van der Meule weet daar alles van.

21 april 2022
Nieuwe verhaalvormen in de Brabantse filmindustrie

Goed voornemen: groener filmen

De filmsector kan en moet duurzamer, groener, bewuster. Een goed voornemen voor dit nieuwe jaar. Maar hoe dan?

27 januari 2022
Goed voornemen: groener filmen

Stemming: De game-industrie in Nederland

Hoe ziet de game-industrie in Nederland eruit? En welke cross-overs met kunstdisciplines zijn er? Ton van der Linden zoekt het uit in zijn Stemming.

4 november 2021
Stemming: De game-industrie in Nederland

Luisteren als kunstvorm

Het faciliteren van dialoog, écht luisteren naar elkaar; dat is belangrijk bij het documentairefestival Beholders in Meijerijstad. Een vooruitblik.

5 oktober 2021
Luisteren als kunstvorm

Hoe maak je een film in coronatijd?

Sex Sells is een van de eerste korte fictiefilms die geproduceerd werd aan de hand van het COVID-19 protocol voor de audiovisuele sector. Hoe was dat?

28 januari 2021
Hoe maak je een film in coronatijd?

Gebruik de kracht van film in cultuureducatie

Het Netwerk Filmeducatie heeft een nieuwe visie gepubliceerd, en een doorlopende leerlijn filmeducatie voor primair en voortgezet onderwijs.

29 september 2020
Gebruik de kracht van film in cultuureducatie

In gesprek met stop-motion designer Niels Hoebers

Niels Hoebers staat op een keerpunt in zijn carrière, en talentontwikkelingstraject Next kwam daardoor voor hem op een goed moment.

24 oktober 2019
In gesprek met stop-motion designer Niels Hoebers

Blog | We care about virtual reality

Hoe kun je daadwerkelijk betekenis creëren met virtual reality? Wat is de rol van virtual reality binnen zingeving? Janneke van Laar blogt over de virtualreality-installatie Ver Binnen van Studio APVIS.

4 juni 2017
Blog | We care about virtual reality

Ik ben een leuker mens geworden

Filmmaker Ruut van der Beele over zijn werkweek, inkomsten en motivatie als zzp'er in de Brabantse culturele sector.

3 februari 2015
Ik ben een leuker mens geworden