Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Vier sterren van Dagblad Trouw, vijf van de Volkskrant. Lovende recensies voor de tweede editie van hiphop-festival WOO HAH!, dat begin juli in Tilburg plaatsvond. Is dit succes een reden voor de festivalorganisatie om onderuit te zakken en niets meer te doen? Mooi niet. Want WOO HAH! is ambitieus. En dus stoomt het festival door naar een hoger doel. Over drie jaar moet er een tweedaags festival staan dat om en nabij de 20.000 bezoekers trekt. Dit is wat je moet weten over WOO HAH!

Geschreven door Iris van den Boezem 

1. Brabant is een hiphop-provincie pur sang

"I apologize to all the people who came to see our show with new sneakers on!" waarschuwt El-P van hiphop-duo Run the Jewels. Er wordt gedanst en gesprongen op WOO HAH!. Geen schoen die schoon blijft. Het outdoor-hiphop event vindt plaats in de Tilburgse Spoorzone: twee podia in respectievelijk de koepelhal en de wagenmakerij, en twee podia buiten op de parkeerplaats. Ruw en geroest metaal, stenen, beton, railway tracks: voor urban hiphop culture is het oude industriële gebied achter het Centraal Station van Tilburg dé perfecte locatie.

De missie van WOO HAH! is om Tilburg en Noord-Brabant de place to be te laten zijn voor het beste, meest volledige en nieuwste aanbod in hiphop. Logisch, vindt Ruud Lemmen, die vanuit poppodium 013 als programmeur en boeker betrokken is bij WOO HAH!. "Van oudsher vervult Noord-Brabant een belangrijke rol in de opkomst van hiphop in Nederland. Kijk naar de scenes in Breda en Eindhoven eind jaren tachtig. Of naar het Eindhovense platenlabel Djax dat een boost aan nederhop van de jaren negentig gaf." Hiphop moest terugkeren naar Brabant. Jeps Salfischberger (boeker bij MOJO concerts) vult aan: "Op het gebied van hip hop/urban gebeurde de afgelopen jaren het meeste in de randstad. Maar wij zagen juist potentie in Brabant, de bakermat van nederhop.

Twee jaar geleden ontstond het idee: een echt Brabants hiphop-festival dat zich binnen een aantal jaar met de beste Europese hiphop-evenementen kan meten. Het Tilburgse poppodium 013 en concert-organisator MOJO besluiten er een co-creatie van te maken. Salfischberger: "We zien een groeimarkt die interessant is voor zowel MOJO concerts als voor 013. We hebben een sterk concept bedacht en neergezet waarbij het hart voor hiphop en voor Brabant op de juiste plek zit. In combinatie met een goede ticketprijs, een aantrekkelijke aanbod-mix en de juiste datum is hier het beste hiphop festival van Nederland uit ontstaan." In de zomer van 2014 maken 4.500 bezoekers kennis met WOO HAH!, tijdens de eerste editie van het festival.

Een andere reden om te kiezen voor Noord-Brabant, is de veel minder grote festivaldichtheid in deze provincie dan in de randstad. Een festival in Brabant heeft daardoor meer ruimte om te groeien. "Het zuiden is een mooie tegenhanger van het noorden," zegt Jeps. "In plaats van de markt in de noordelijke helft van Nederland te verzieken, verrijken we die alleen maar." Op het gebied van hip hop/urban gebeurde de afgelopen jaren het meeste in de randstad. Maar wij zagen juist potentie in Brabant, de bakermat van nederhop.

2. Twintigduizend bezoekers en een tweedaags festival

WOO HAH! is ambitieus. Als alles volgens plan verloopt, groeit het event uit naar een tweedaags festival in 2018. WOO HAH! moet dan zo'n twintigduizend bezoekers trekken. Het festival streeft naar een gecontroleerde groei waarbij de identiteit van het festival wordt gewaarborgd en versterkt. Hoe dan? Salfischberger: "Wij geloven hier in. En als Appelsap en Encore samen 30.000 man kunnen trekken in het noorden, moeten wij dat in het zuiden ook kunnen doen door te blijven bouwen aan een goed merk."

De komende jaren worden de vier elementen van hiphop (MC-en, DJ-en, Graffiti en Breakdance) verder in het festivalconcept geïntegreerd. Ruud Lemmen benadrukt het belang van een kwalitatief hoogstaand programma. "Geen van de programmaonderdelen mag verzanden in details. Als we kiezen om een element aan het programma toe te voegen, is dat dus een goed doordachte keuze. Alles wat we doen, willen we meteen op topniveau neerzetten." Participatie van het publiek krijgt, naast de four elements of hiphop culture, een meer prominente rol in het programma. Lemmen: "Dit jaar hadden we professionele graffiti-artiesten, maar volgend jaar doen we misschien wel een workshop zodat talent op dat vlak naast grote graffiti-artiesten kan werken. Of misschien krijgen we een Amerikaanse artiest wel zo gek dat 'ie op het Talent meets Talent podium mee komt doen."

3. Unieke Southern Flavour

Nederland heeft al een aantal grote hiphop-events, zoals Appelsap en Encore. Wat maakt WOO HAH! anders dan deze festivals? Volgens Ruud Lemmen is het de karakteristieke Brabantse 'Southern Flavour' die WOO HAH! uniek maakt. Deze flavour kenmerkt de relaxte sfeer onder het publiek en de artiesten, maar ook de programmering van veel Brabants talent op WOO HAH!. "We werken daarvoor samen met sleutelfiguren in de Brabantse hiphopscene. Jeremy (Waterloo red.) is een rasechte Tilburgse producer die voor WOO HAH! allerlei lokale talenten als gast uitnodigde op het podium voor zijn Dr. Moon's Fluff Disco." vertelt Lemmen. "Daarnaast werken we samen met Talent Meets Talent, een organisatie die vanuit de Hall of Fame in Tilburg met het jongste talent op het gebied van hiphop werkt. Jonge talenten zetten we graag zo prominent mogelijk op het festival neer. We omarmen hen, omdat we vinden dat deze talenten een belangrijk onderdeel van ons festival zijn. We bieden ze met het festival een opstapje naar bekendheid!"

WOO HAH! wordt mede mogelijk gemaakt door het Brabant C Fonds. Brabant C vergroot en versterkt het cultuursysteem door te investeren in kunst- en cultuurprojecten van (inter)nationaal formaat.

Iris van den Boezem

Freelance redacteur en tekstschrijver

festivals

Brabantse makers op November Music

Naast veel internationale muzikanten kun je op November Music ook een aantal Brabantse makers zien. We lichten ze voor je uit.

5 november 2024
Brabantse makers op November Music

Tijdelijke kunst geeft frisse blik op vertrouwde omgeving

Hoe festival Kaapstad en de Lustwarande je anders laten kijken naar een vertrouwde omgeving.

26 augustus 2024
Tijdelijke kunst geeft frisse blik op vertrouwde omgeving

Winnaar Kunstopdracht Festival Kaapstad bekend

Met veel enthousiasme presenteerden de studenten hun idee om binnenstad van Tilburg ‘te kapen’. Sid van de Laar is de winnaar.

2 augustus 2024
Winnaar Kunstopdracht Festival Kaapstad bekend

TalentHub Brabant barst van de mooie mijlpalen

Expo's, optredens, voordrachten, premières, concerten, kunstbeurzen en festivals. De talenten van TalentHub Brabant zijn niet te missen.

18 juni 2024
TalentHub Brabant barst van de mooie mijlpalen

12 studenten ontwerpen buitenkunst voor Festival Kaapstad

ArtCoDe studenten werken bij Studio Public Space aan een kunstopdracht in de openbare ruimte.

7 december 2023
12 studenten ontwerpen buitenkunst voor Festival Kaapstad

Het festivalseizoen is van start: drie bijzondere Brabantse festivals uitgelicht

Drie organisatoren aan het woord over de kracht van hun festival.

11 april 2023
Het festivalseizoen is van start: drie bijzondere Brabantse festivals uitgelicht

5 absolute must sees tijdens Dutch Design Week 2022

Dutch Design Week (DDW) 2022 is in zicht! Maxi Meissner (PR & Media bij DDW) tipt de 5 belangrijkste must sees van Brabantse bodem.

18 oktober 2022
5 absolute must sees tijdens Dutch Design Week 2022

Hoe staat het met duurzaamheid op Brabantse festivals?

Duurzaamheid en de festivalbranche, tot voor kort hadden ze niet veel met elkaar gemeen, maar daar komt nu verandering in.

4 oktober 2022
Hoe staat het met duurzaamheid op Brabantse festivals?

De festivalformats van STRP, Boulevard en Festival Cement

Festival Cement, STRP, en Boulevard Festival delen hun ervaring met de (on)mogelijkheden van het organiseren van een festival tijdens een pandemie.

6 juli 2021
De festivalformats van STRP, Boulevard en Festival Cement

Trends in events in festivalprovincie Brabant

Duurzaamheid, inclusiviteit, technologie, purpose-driven en een totaalbeleving zijn de trends in onze snelgroeiende festivalprovincie.

6 februari 2020
Trends in events in festivalprovincie Brabant

Urban groeit in het zuiden met WOO HAH!

In Nederland is de Urban cultuur aan het groeien en dan met name in het zuiden van Nederland.

14 februari 2017
Urban groeit in het zuiden met WOO HAH!

Op bezoek bij: Festival Cement

Voor het derde artikel in de reeks ging Mestmag.nl in gesprek met Leonie Clement, artistiek coördinator bij Festival Cement.

12 juli 2016
Op bezoek bij: Festival Cement

Drie dingen die je moet weten over WOO HAH!

Over drie jaar moet er een tweedaags festival staan dat om en nabij de 20.000 bezoekers trekt.

1 september 2015
Drie dingen die je moet weten over WOO HAH!

In Brabant werken de festivals samen

Een collectief van Brabantse Festivals, VisitBrabant en provincie Noord-Brabant lanceerde een communicatiecampagne rond het culturele festivalaanbod.

11 november 2014
In Brabant werken de festivals samen