Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Afgelopen zomer volgden 22 jonge ontwerpers uit alle hoeken van de wereld het online Academy-programma van Dutch Invertuals. Met dit nieuwe initiatief wil het Eindhovense designplatform haar netwerk en kennis over grenzen heen tillen. In februari 2021 is de tweede Academy gestart.

Spraakmakende designtentoonstellingen in binnen- en buitenland: daar staat Dutch Invertuals al tien jaar om bekend. Door de coronacrisis vielen dergelijke shows tijdens bijvoorbeeld de Dutch Design Week, Salone del Mobile en Wanted Design NYC in het water. Oprichter Wendy Plomp ging niet bij de pakken neerzitten en greep de situatie aan om een langgekoesterde ambitie vorm te geven: een eigen Academy.

Geschreven door: Grete Simkuté 

Jonge professionals

Plomp: “De coronacrisis liet een paar belangrijke vragen opkomen. Wat wordt de toekomst van designbeurzen? En, hoe komt internationale samenwerking tot stand? Ik wist meteen dat ik deze tijd wilde benutten om iets nieuws te proberen. Een online lesprogramma past daar perfect bij.” Ook zag Plomp het als een waardevolle manier om de kennis en het netwerk dat Dutch Invertuals heeft opgebouwd te delen met de rest van de wereld. Jonge professionals die afgestudeerd zijn maar nog geen vastomlijnde praktijk hebben, vormden de doelgroep.

Dutch Design Week 2019 dutchinvertuals.nl | Door: Dutch Invertuals / Ronald Smits

Directe omgeving

Na een strenge selectieprocedure ging afgelopen juli een groep van 22 ontwerpers uit onder meer Chili, Mexico, Denemarken en Guadeloupe van start. Gedurende zes weken werkten zij aan een eigen project rondom het thema ‘True Matter’. “Dit thema sluit aan bij de huidige tijd, waarin dingen snel veranderen”, vertelt Plomp. “Wat doet er nu écht toe, wat blijft er onveranderd?” Om deze vragen te beantwoorden, werden de deelnemers uitgenodigd om te spelen met de issues en materialen die te vinden zijn in hun directe omgeving en dit uiteindelijk te vertalen naar een eindobject. Ze werden hierbij begeleid door drie tutors: Studio Mieke Meijer, Raw Color en Xandra van der Eijk.

Onderzoek, praktijk en theorie
Plomp: “Deze tutors stonden in voor opdrachten en individuele coaching. Alle drie vertegenwoordigen ze verschillende aspecten van het designproces. De een heeft een praktische focus, de ander richt zich meer op de maatschappelijke context van design.” Op deze manier is het gelukt om onderzoek, praktijk en theorie in één lesprogramma onder te brengen. De eindwerken van de deelnemers waren volgens Plomp zeer verrassend én tonen de culturele diversiteit van de Academy.

'De culturele verscheidenheid onder de deelnemers leverde boeiende discussies op' Wendy Plomp

Vrouwenprotesten

“Omdat ontwerpers uit de hele wereld meedoen, maakt de Academy de specifieke lokale verschillen zichtbaar. Een ontwerp uit Thailand wordt immers door andere omstandigheden beïnvloed dan eentje uit Denemarken”, zegt Plomp. Zo maakte een deelnemer uit Mexico een touw van haar om vrouwelijke protesten, die er momenteel gaande zijn, te symboliseren. Een ontwerper uit Chili creëerde vaasjes van gemalen avocadopitten. “Hiermee wilde ze laten zien hoe belachelijk het is dat er grote hoeveelheden water gebruikt worden voor avocado’s die naar Europa getransporteerd worden, terwijl de mensen in Chili kampen met een enorm watertekort.”

Discussies

De culturele verscheidenheid onder de deelnemers leverde boeiende discussies op, vindt Plomp. “Een meisje uit Hong Kong wilde kleding ritueel verbranden. Vanuit onze westerse context doet dat denken aan massa-afval, dat is echt not done. Maar vanuit haar perspectief staat iets verbranden voor zuiverheid, schoonheid.” Hun eindwerken stuurden de deelnemers op naar Eindhoven. Het oorspronkelijke idee was om een expo te organiseren tijdens de Dutch Design Week, maar door omstandigheden is gekozen voor een kleinschalige fysieke expo in de studio van Dutch Invertuals en een online tentoonstelling.

Dutch Design Week 2019 dutchinvertuals.nl | Door: Dutch Invertuals / Ronald Smits

Dialoog

Plomp kijkt enorm positief terug op de eerste editie van ‘haar’ Academy. “De feedback van de eerste groep is heel lovend. Omdat zelfonderzoek centraal stond, hebben de deelnemers zichzelf en hun praktijk veel beter leren kennen.” Volgens Plomp biedt de Nederlandse designvisie een meerwaarde voor ontwerpers wereldwijd. “Nederlandse designers hebben lef en vinden nieuwe materialen uit. Ook hebben we een erg conceptuele manier van werken, waarbij we iedere stap van het ontwerpproces goed kunnen analyseren.”

In februari 2021 is er een nieuwe Academy gestart. "Dit keer doen er vijftien deelnemers mee uit onder andere Canada, VS, UK, Marokko, Duitsland en India. Er komt later dit voorjaar een aanvulling op de digitale expositie die we eerder hebben gepresenteerd. En we zijn van plan om dit programma in de zomer ook weer op te starten", aldus Plomp. Verder wil ze experimenteren met andere formats: losse lezingen of workshops aanbieden bijvoorbeeld. “Zelfs in tijden van een pandemie kun je dankzij een dergelijk online lesprogramma de dialoog gaande houden en voelen wat er leeft in de rest van de wereld. Dat is belangrijk.”

Brabant C

Dit artikel is oorspronkelijk geschreven voor Brabant C en verscheen in fanzine #3. Het Brabant C fonds is een investeringsfonds waar initiatiefnemers van culturele projecten een aanvraag in kunnen dienen voor financiering. Brabant C streeft met het fonds naar een duurzame versterking van het cultuursysteem door op vernieuwende wijze te investeren in cultuurprojecten.

Meer informatie over Brabant C

Internationalisering

Europese subsidie voor Culture And Health platform

Kunstloc heeft met 14 internationale partners een succesvolle aanvraag gedaan voor een platform voor kunstenaars die samenwerken met zorg en welzijn.

1 juli 2024
Europese subsidie voor Culture And Health platform

Brabantse designers op de Milan Design Week

Vier Brabantse ontwerpers aan het woord over hun nieuwe werk, Milaan en internationalisering.

16 juni 2022
Brabantse designers op de Milan Design Week

Advies Ambitie Creatieve Topregio

Wat zijn mogelijke provinciale beleidskeuzes om Brabant door te ontwikkelen als creatieve topregio?

10 juni 2022
Advies Ambitie Creatieve Topregio

Regioprofiel | Internationalisering

Door samen te werken in BrabantStad bevordern we internationale uitwisseling en duurzame internationale samenwerking. Zo dragen we bij aan een sterke cultuursector.

4 november 2021
Regioprofiel | Internationalisering

Dutch Invertuals lanceert langgekoesterde online Academy

In het online Academy-programma van Dutch Invertuals wil het Eindhovense designplatform haar netwerk en kennis over grenzen heen tillen.

9 maart 2021
Dutch Invertuals lanceert langgekoesterde online Academy

DutchCulture brengt internationale ambities Brabantse makers verder

Er is een rijk initiatief in Brabant op het gebied van internationalisering. Voor veel makers en instellingen is het integraal onderdeel van hun praktijk en de potentie is groot.

18 september 2020
DutchCulture brengt internationale ambities Brabantse makers verder

Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

Een stevigere internationale positie op het gebied van kunst en cultuur in Brabant. Hoe pak je dat aan?

14 juli 2020
Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

Geslaagde marketeers geven boost aan ambitie internationalisering

Vijftien marketeers van culturele instellingen in Brabant zijn gisteren geslaagd voor de nieuwe Online Marketing Opleiding, ontwikkeld in het kader van Regioprofiel Cultuur BrabantStad.

23 juni 2020
Geslaagde marketeers geven boost aan ambitie internationalisering

Proeftuin Internationalisering in beeld

Vanuit de 112 initiatieven in de proeftuin zijn er samenwerkingsverbanden met 43 verschillende landen, op alle continenten.

28 mei 2020
Proeftuin Internationalisering in beeld

Tweede ronde Proeftuin Internationalisering goed benut

Voor 27 mooie en uiteenlopende plannen uit Breda, ’s‑Hertogenbosch, Helmond en andere gemeenten buiten de B5, is een totaalbedrag van €107.226 toegezegd.

19 maart 2020
Tweede ronde Proeftuin Internationalisering goed benut

Resultaten eerste ronde Proeftuin Internationalisering

Voor 63 grensoverschrijdende projecten uit de B5 en de rest van Brabant, en 15 opleidingsplekken online marketing, is een totaalbedrag van €418.729,50 toegezegd.

20 december 2019
Resultaten eerste ronde Proeftuin Internationalisering

Spreekuren proeftuin internationalisering

De sector blijkt blij met de mogelijkheden die de proeftuin biedt. Er zijn veel internationale plannen en deze kunnen vaak niet gerealiseerd worden.

15 november 2019
Spreekuren proeftuin internationalisering

Grete Simkuté

journalist, copywriter, content creator