‘Hoe vind je speellocaties in landen zoals China en Japan? Waar begin je als Brabantse maker als je over de grens wilt werken? Hoe vraag je Europese subsidies aan?’ Om zulke vragen te beantwoorden en internationale ambities een stap verder te brengen, nodigden BrabantStad en DutchCulture Brabantse makers en instellingen uit voor DutchCulture on Tour – editie Brabant. Er is een rijk initiatief in Brabant op het gebied van internationalisering. Voor veel makers en instellingen is het integraal onderdeel van hun praktijk en de potentie is groot. Zeker nu actuele informatie belangrijk is, vonden daarom op 10 september adviesgesprekken plaats én lichtten adviseurs in een plenaire sessie het internationale cultuurbeleid en de aanknopingspunten voor makers en instellingen toe. Een aantal makers en organisatoren aan het woord over de bijeenkomst én de toekomst.
“Brabant is de meest ambitieuze provincie op het gebied van internationale culturele samenwerking. Sinds jaar en dag gebeurt er ook zoveel, het zit in de genen”, vertelt Cees de Graaff, directeur van DutchCulture, de netwerk- en kennisorganisatie voor internationale culturele samenwerking. Cees opent de plenaire bijeenkomst van DutchCulture on Tour. “Dit is de eerste tourstop en we zijn blij hier te zijn. We hebben elkaar nodig: regionaal en internationaal beleid moeten elkaar aanvullen.”
Inspiratie en kennis
31 Brabantse makers, kunstenaars en instellingen zijn bij de tour in de LocHal aanwezig. Om zich te laten inspireren, kennis op te doen en om elkaar te ontmoeten. Zo vertelt net afgestudeerd choreograaf Lucas Devroe (moOv): “Ik vind dit een interessante bijeenkomst. Ik hoorde bijvoorbeeld dat je via ambassades subsidies aan kunt vragen en dat heeft mij echt geholpen. Ik werk internationaal en mijn vriendin ook. Daar ga ik meer onderzoek naar doen. Daarnaast zie ik hier veel bekende gezichten, mensen met wie ik heb samengewerkt. Dit is een netwerkmoment voor mij. Juist de combinatie van een adviesgesprek en deze algemene bijeenkomst is goed.”
fotografie door Ben Nienhuis
Landelijke partij in Brabant
“Internationalisering is in het regioprofiel door de vijf steden en de provincie in het hart van BrabantStad Cultuur geplaatst en voor ons was het logisch de link te leggen naar de landelijke partner op het gebied van internationalisering”, vertelt Paulien Dankers, coördinator regioprofiel & internationalisering bij Kunstloc Brabant. “We willen de Brabantse makers ondersteunen en DutchCulture wilde meer naar de mensen toe om advies te geven. Een perfecte match. Die directe ontmoeting faciliteren en kunstenaars die een idee hebben, meteen in contact te brengen met een adviseur, is mooi.”
“Het is heel waardevol om zoveel mogelijk mensen uit de culturele sector van één provincie bij elkaar te hebben”, vertelt Marjolein van Bommel, Head of Mobility & Advice bij DutchCulture. “We zijn een landelijk instituut, maar vaak komen vooral wat grotere namen naar ons toe. Bij zo’n regionale bijeenkomst zien we veel meer startende initiatieven en lokale instellingen. Dat is heel interessant en is een belangrijke aanvulling voor ons netwerk. De drempel om advies te vragen moet zo laag mogelijk zijn.”
Startpunten voor onderzoek
Ulla Havenga verzorgt de International Programming Support bij united cowboys (live-art collectief) en kwam voor een adviesgesprek deze middag. “Ik kende DutchCulture al, heb vaker met hen een gesprek gehad. Vandaag kwam ik voor meer informatie over een samenwerking in China, Japan en Zuid-Korea. Daar hebben we nog niet eerder mee gewerkt, dus dat lijkt ons interessant.”
“Ik heb een aantal goede startpunten gekregen om verder onderzoek te doen naar die landen. Het was een persoonlijk gesprek en ik heb een tip gekregen voor een internationaal netwerk”, aldus Ulla.
Ook Simone Kramer en Petra Janssen van Stichting Social Label zijn in de LocHal te vinden. “Wij krijgen heel veel aanvragen vanuit Europese landen om Social Label, de systeemverandering van de maatschappij die wij hebben opgezet, ook in hun land op te nemen”, vertelt Petra.
Inzichten in structuren
“Daarom leek het ons interessant om meer te horen over de Europese wet- en regelgeving op cultuurgebied. We merken dat meer landen geïnteresseerd zijn in onze methode. We willen verankering in het beleid, design met betekenis, daar staan we voor. Meer inclusie, lokaal produceren, dat is zeker in deze tijd steeds meer aan de orde”, gaat Simone verder. “Het adviesgesprek heeft ons inzicht opgeleverd in de gang van zaken op het gebied van subsidieaanvragen en de structuur binnen Europees beleid. Het was fijn om kennis te maken met een adviseur die met je mee wil denken.”
Ook Yuri Bongers, choreograaf en danser bij Vloeistof, is blij met zijn adviesgesprek. “Het was echt een gesprek waarin ik suggesties kreeg die op mijn praktijk toegepast waren. Ik wilde graag meer weten over financieringsmogelijkheden en speellocaties buiten Europa. Uiteindelijk zat ik in de groep over China, Japan en Zuid-Korea, daarin kon ik vragen stellen over de speelplekken. We treden op in de publieke ruimte en op straat, dus ik wilde graag weten of dat in die landen mogelijk is. Ik heb nu leads gekregen om meer uit te zoeken.”
Structurele samenwerking
DutchCulture on Tour is de eerste stap in een mooie samenwerking tussen BrabantStad en DutchCulture, volgens Paulien en Marjolein. “Maak gebruik van DutchCulture en de adviseurs. We willen de culturele sector in Brabant met internationale ambities graag verder helpen”, vertelt Marjolein.
“We werkten al af en toe samen, maar nu pakken we door. Een concreet voorbeeld is bijvoorbeeld dat we gaan kijken hoe Brabant vertegenwoordigd is in de database van DutchCulture, waarin wordt bijgehouden welke Nederlandse initiatieven waar in de wereld te vinden zijn”, aldus Paulien. “Wij kunnen daarvoor data aanleveren en die database onder de aandacht brengen in Brabant. Deze bijeenkomst heeft geholpen om de Brabantse makers verder op weg te helpen in hun internationale plannen. Het was een fijne uitwisseling van energie en eerste stap in een langere reeks ontmoetingen met elkaar.”
Internationaal cultuurbeleid 2021–2024
Het internationaal cultuurbeleid (ICB) is gezamenlijk beleid van de ministers van Buitenlandse Zaken (BZ), Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS) en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De volgende drie doelen en bijbehorende resultaten zijn vastgesteld:
- Een sterke positie van de Nederlandse culturele sector in het buitenland door zichtbaarheid, uitwisseling en duurzame samenwerking.
Dit leidt tot inspiratie, kennisvergroting, verrijking, het bereik van een groter publiek en marktverruiming en dit leidt tot een grotere economische waarde van de Nederlandse kunst en cultuur. - Het met Nederlandse cultuuruitingen ondersteunen van de bilaterale relaties met andere landen
Dit draagt bij aan een betere positie en reputatie van Nederland in het buitenland, leidt tot een dialoog over normen en waarden, stimuleert samenwerking, draagt bij aan uitwisseling en dialoog, ook met landen waarmee de relatie (soms) complex is. - We benutten de kracht van de culturele sector en creatieve industrie voor de Sustainable Development Goals (SDG’s), m.n. in de verbinding met de BHOS-agenda in de focusregio’s
Dit stelt de culturele en creatieve sector in staat door internationale partnerschappen bij te dragen aan het behalen van de SDG’s. Het biedt mogelijkheden voor de excellentie van de Nederlandse creatieve sector om ook over de grens mee te werken aan oplossingsrichtingen voor actuele publieke uitdagingen. Dit versterkt het beeld van Nederland als innovatief, creatief en inclusief land, in lijn met de nieuwe NL branding.
DutchCulture
Op de website van DutchCulture vind je meer informatie over specifieke landen, de focuslanden: een database waarin je kunt zien wie al is voorgegaan op een bepaalde plek, afgestemd op genre. Ook vind je er informatie over en ondersteuning bij Europese subsidieregelingen, artists in residence en cultureel erfgoed.
DutchCulture on tour — editie Brabant
Deze bijeenkomst is onderdeel van de programmalijn Internationalisering van Regioprofiel Cultuur BrabantStad. De provincie Noord-Brabant zet in op intensivering van internationalisering en heeft onder meer de succesvolle Proeftuin in het kader van Regioprofiel Cultuur BrabantStad opgezet.
Simone Vos schreef voor Regioprofiel Cultuur BrabantStad het artikel over de bijeenkomst van DutchCulture on tour, en de foto's zijn van Ben Nienhuis, BWC Pictures.
Wil je meer weten over internationalisering?
Neem contact met mij op.