Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Naast mijn schrijfwerk in opdracht - waaronder voor MEST - maak ik ook mijn eigen woordkunst. Vooral als een manier om mijn gevoel en creativiteit te kunnen uiten. Eind vorig jaar besloot ik een dichtbundel te creëren en die zelf uit te geven. Sindsdien fascineert het fenomeen ‘uitgeven in eigen beheer’ mij mateloos. In dit artikel deel ik mijn eigen ervaring met het uitgeven van een boek en spreek ik met drie andere Brabantse self publishers!

Geschreven door: Elmay Claassen

Duizend stukjes liefde

Mijn eerste dichtbundel met de titel Duizend stukjes liefde is onlangs verschenen en inmiddels verkrijgbaar via Bol.com en alle (online) boekwinkels. Het is een bundel over de liefde voor jezelf die je tussen de scherven van een gebroken hart kunt vinden. Een ode aan liefdesverdriet, als het ware. De bundel bevat gedichten, proza en fotografie. 

Ik vind het heel logisch dat veel woordkunstenaars uitgeven in eigen beheer. Kunst is meestal minder commercieel en minder interessant voor een uitgeverij. Ik wilde dat mijn werk zo authentiek mogelijk zou blijven en koos er dus bewust voor om mijn bundel in eigen beheer uit te geven. Het project voelde voor mij té persoonlijk om het bloot te stellen aan de commerciële ogen van een uitgeverij. Via crowdfundingplatform Voordekunst zamelde ik 7500 euro in om mijn droom te verwezenlijken. Ik deed bijna alles zelf. De redactie, de coördinatie van het drukwerk, de promotie, de distributie en ga zo maar door. Het was het meest leuke, leerzame én uitputtende wat ik ooit heb gedaan. 

Mijn tip voor andere woordkunstenaars die een boek willen uitgeven: zet een crowdfunding op! Naast het financiële gedeelte heeft het mij enorm veel zichtbaarheid opgeleverd. Het dwong mij om volledig voor mijn droom te gaan ook qua promotie. Daarnaast heb ik een aantal giften van fondsen ontvangen, wat ook mooi meegenomen is. De tips die ik vanuit Voordekunst kreeg waren daarnaast ook heel bruikbaar én het was heel leuk om een crowdfundingactie op te zetten.

Elmay’s dichtbundel, fotograaf: Elmay Claassen

Pulpboeken

Vera Meulendijks en Twan van Bragt richtten onlangs hun eigen Tilburgse uitgeverij op: Uitgeverij Natte Sok. Ze geven ‘pulpboeken’ uit. Het eerste pulpboek - Het Onmogelijke Bestaan van Eddie Picavet - is inmiddels een feit. Het is door Twan geschreven en door Vera geïllustreerd en vormgegeven. “Wij willen eigenzinnige dingen maken en lekker zelf alles mogen bepalen,” vertelt Twan. “Onder de vleugels van Natte Sok willen we toffe avonden organiseren, radioprogramma’s en podcasts maken. We willen een community bouwen van mensen die zin hebben om vette dingen te maken en geen zin hebben in pretentieus gedoe.”

Voor het duo is het zelf uitgeven een logische stap. Twan: “Bij een samenwerking met een uitgeverij komen allerlei belangen kijken die, vind ik, weinig te maken hebben met het maken van kunst. Ik ben bang dat ik daar een beetje cynisch van zou worden. Wat wij nu doen geeft mij zoveel energie en plezier, dat ik dat verkies boven meedoen met de grote jongens.” Natte Sok ziet hun werk als een hele andere tak van sport en maakt de boeken helemaal zelf. “De boeken die wij maken zijn handgemaakt, met verschillende druktechnieken en worden uitgegeven met een kleine oplage,” legt Vera uit. “Het is meer dan alleen uitgeven. Ik maak het ontwerp van de boeken, verzorg de typografie en we drukken en binden het in onze eigen werkplaats.”

Twan en Vera willen, in samenwerking met andere makers, een hele lijn met pulpboeken uitgeven. Twan: “De inhoud van een pulpboek kan van alles zijn: een comic, een bundel van korte verhalen of wat je maar bedenken kunt.” Het grootste voordeel van uitgeven in eigen beheer is volgens het duo ook meteen het grootste nadeel. “Je kunt álles zelf bepalen. Maar je moet ook alles zelf doen,” zegt Vera. “Ik zou andere makers de tip geven om goed te bedenken wie je graag als lezer wilt hebben. Zo hebben wij een lanceringsfeest gegeven waarbij onder andere een punkband optrad. Er kwam een publiek op ons boek af dat normaal gesproken niet snel een boek leest, maar er toch heel enthousiast over werd.”

"Je kunt álles zelf bepalen. Maar je moet ook alles zelf doen." Vera Meulendijks

Evelien op weg

“Ik wist nog niet wat het moest worden, ik ben gewoon op pad gegaan,” vertelt Evelien Buynsters, geboren en getogen in Breda. Ze maakte een fotoboek over haar wandeling van 1460 kilometer langs de grenzen van Nederland. Onderweg overnachtte ze bij een man die ook al eens een fotoboek had uitgegeven. Het eerste zaadje was meteen geplant. “Toch begon ik pas met het fotoboek toen we midden in een lockdown zaten,” zegt Evelien. “Ik kon toen niet werken, dus ik dacht: ‘Dan ga ik maar een fotoboek maken!”

Evelien nam contact op met een uitgeverij, maar dat voelde niet helemaal goed. “Zij hebben dan veel inspraak en daar was ik het niet mee eens. Het is toch mijn boek? Daar moet niemand iets over zeggen!” En dus ging Evelien zélf aan de slag. Ze printte haar foto’s uit, hing ze op de muur en maakte al tandenpoetsend de selectie. Evelien: “Steeds als ik mijn tanden stond te poetsen, stond ik naar die foto’s te kijken. Zo ontvouwde het fotoboek zich voor mijn ogen.” Dankzij een crowdfunding via Voordekunst kon Evelien uiteindelijk haar 350 fotoboeken laten drukken.

Helaas ontstonden er veel problemen met de drukkerij. “Een deel van de fotoboeken heeft een witrand aan de bovenkant en de kwaliteit is niet helemaal zoals ik het had bedacht,’’ vertelt Evelien. “Ik heb een half jaar met hen in de clinch gelegen. Daardoor heb ik me tot nu toe vooral zorgen gemaakt over het hele proces. Ik krijg nu pas weer een beetje zin om aan de slag te gaan met de promotie.” Ook het maken van keuzes met betrekking tot de vormgeving bleek lastiger dan gedacht. “Ik heb lang getwijfeld over een infographic, ik vond het lastig om knopen door te hakken. Daar had een uitgeverij wel bij kunnen helpen.” Toch is Evelien vooral dankbaar als ze terugkijkt op het proces. “Het was niet makkelijk, maar wél heel leerzaam. Alles voelt heel eigen. De blijdschap, maar ook de frustratie.”

Little Universe

De Eindhovense Britt Nelissen heeft inmiddels al vier boeken uitgegeven in eigen beheer. “Ik wil niet afhankelijk zijn van het applaus. Dat helpt mij om nederig en dankbaar te zijn,” zegt ze. De schrijfster focust zich volledig op het schrijven en het runnen van haar webshop Little Universe. “Poëzie is echt een nichemarkt, dus ik wist dat het niet makkelijk zou zijn om een uitgeverij te vinden,” vertelt ze. “Ik heb één uitgeverij benaderd. Toen dat niks werd, heb ik meteen een drukkerij gezocht en ben ik het zelf gaan doen.” 

 

"Het kost veel tijd en geduld om uit het niets ‘iets’ te creëren en je werk de wereld in te slingeren. Ik ben dankbaar voor ieder boek dat ik verkoop." Britt Nelissen

Voor Britt is het juist heel fijn om alle keuzes zelf te mogen maken. “Ik vind het heerlijk om na te denken over het papier, de omslag, de illustraties. Het nadeel is natuurlijk wel dat áls er iets mis gaat, dat jij zelf eindverantwoordelijk bent. Elke keer als ik de dozen open maak, gaat mijn hart tekeer. Ik kan niet zomaar even een nieuwe oplage bestellen.” Britt verkoopt haar boeken via haar eigen webshop en bij verschillende verkooppunten, voornamelijk cadeauwinkels. “Bij ieder boek dat ik uitbreng, gaat de verkoop harder. Het is heel leuk om die groei te zien. En het grote voordeel van uitgeven in eigen beheer is natuurlijk dat alle winst voor jouzelf is.” 

Britt Nelissen, foto: Lott’s Photography

Britt snapt wel waarom uitgeverijen niet zo snel investeren in onbekend talent. “Het kan nog zo mooi of kunstzinnig zijn, maar uiteindelijk moet iets toch verkopen. Ik snap wel dat uitgeverijen daar zo commercieel in staan. Je hebt nu natuurlijk wel steeds meer uitgeverijen waarbij je zelf ook een groot deel moet investeren. Dat voelt voor mij toch niet helemaal als een uitgeverij en dan doe ik het liever helemaal zelf.” Britt heeft zelf inmiddels ook veel ervaring met de commerciële kant van het uitgeven. Toch is het proces voor haar net zo belangrijk. “Het kost veel tijd en geduld om uit het niets ‘iets’ te creëren en je werk de wereld in te slingeren. Ik ben dankbaar voor ieder boek dat ik verkoop.”

Zelf ook crowdfunden?

Kunstloc Brabant helpt Brabantse makers graag om financiering voor hun projecten rond te krijgen en geeft graag advies bij jouw crowdfundingcampagne. 

Ook is er subsidie rondom jouw crowdfunding-actie mogelijk vanuit de Impulsgelden. Dit betekent dat je 70% van je doelbedrag zelf binnenhaalt en de overige 30% (tot een maximum van €20.000) krijg je (na het behalen van je streefbedrag) uit de Impulsgelden.

Meer over crowdfunden

Elmay Claassen

Freelance redacteur en tekstschrijver

Crowdfunding

Impulsgeldenprogramma in de 2e helft van 2023

Ook in de tweede helft van 2023 kan er een beroep worden gedaan op het impulsgeldenprogramma.

30 augustus 2023
Impulsgeldenprogramma in de 2e helft van 2023

Successen van 10 jaar impulsgelden

Welke 3 succesfactoren van de impulsgelden geven we de provincie mee bij de ontwikkeling van een nieuwe subsidieregeling?

6 juni 2023
Successen van 10 jaar impulsgelden

Crowdfunding 2023

Deze makers zetten in 2023 een crowdfundingcampagne in om hun project te financieren en een community te creëren.

20 april 2023
Crowdfunding 2023

Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Hoe zet je film en documentaire in het sociale domein in? Welke mogelijkheden en kansen zijn er voor filmmakers?

18 april 2023
Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Impulsgelden stopt na 2023

De provincie zet in op de ontwikkeling van een nieuw investeringsprogramma.

11 april 2023
Impulsgelden stopt na 2023

Een boek uitgeven: deze Brabantse woordkunstenaars doen het zelf

Elmay Claassen deelt haar eigen ervaring met het uitgeven van een boek en spreekt met drie andere Brabantse self publishers!

21 december 2022
Een boek uitgeven: deze Brabantse woordkunstenaars doen het zelf

Crowdfunding 2022

Deze makers zetten in 2022 een crowdfundingcampagne in om hun project te financieren en een community te creëren.

12 oktober 2022
Crowdfunding 2022

Het verschil maken met film

Jesse van Venrooij, filmmaker én voormalig sociaal werker, helpt ons met zijn documentaires aan een bredere kijk op de samenleving.

30 mei 2022
Het verschil maken met film

Nieuwe entree LocHal

Deze zomer wordt de draaiende deur van Pien den Hollander in gebruik genomen. Met dit ontwerp won zij De Kunstopdracht van Kunstloc.

24 mei 2022
Nieuwe entree LocHal

Drie kunstenaars die hun project tot een succes brachten met crowdfunding

Muzikant Davy Knobel, fotograaf Tahné Kleijn en filmmaker Lilia Scheerder brachten hun project tot een succes met crowdfunding.

11 april 2022
Drie kunstenaars die hun project tot een succes brachten met crowdfunding

Crowdfunding 2021

Deze 19 makers voltooiden in 2021 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

12 december 2021
Crowdfunding 2021

Eenmalig extra budget impulsgeldenprogramma 2021 en 2022

Voor de subsidie impulsgelden is in 2021 ruim € 1 miljoen extra budget beschikbaar gekomen. Voor 2022 is er €2,4 miljoen beschikbaar

13 oktober 2021
Eenmalig extra budget impulsgeldenprogramma 2021 en 2022

Crowdfunding; een greep uit de mooiste projecten van 2020

In 2020 startten 28 Brabantse makers en culturele organisaties een crowdfunding. We lichten 8 mooie voorbeelden uit.

23 december 2020
Crowdfunding; een greep uit de mooiste projecten van 2020

Crowdfunding 2020

Deze 33 makers voltooiden in 2020 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

12 december 2020
Crowdfunding 2020

Terugblik op de impulsgelden

Wat heeft het succesvolle impulsgeldenprogramma Brabant de afgelopen jaren opgeleverd?

10 november 2020
Terugblik op de impulsgelden

Laat studenten meedenken met jouw crowdfundcampagne

Crowdfund project gezocht! Spar met studenten van de Breda University of Applied Sciences over je campagne.

26 augustus 2020
Laat studenten meedenken met jouw crowdfundcampagne

Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Met Sexual Healing pakt social designer Nienke Helder het probleem ‘seksuele disfuncties’ aan vanuit haar oogpunt als ervaringsdeskundige..

15 april 2020
Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Het succes van crowdfunding: 250 campagnes geslaagd

BEAT Plastic Waste is de 250ste geslaagde crowdfunding-campagne die is ondersteund met impulsgelden.

2 april 2020
Het succes van crowdfunding: 250 campagnes geslaagd

Doloris: het succesverhaal van drie enthousiaste ondernemers

In mei 2019 opende Doloris haar deuren. Het surrealistische kunstdoolhof en de rooftopbar ontpopte zich sindsdien tot één van de hotspots van Tilburg.

7 januari 2020
Doloris: het succesverhaal van drie enthousiaste ondernemers

Crowdfunding 2019

Deze makers voltooiden in 2019 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

27 december 2019
Crowdfunding 2019

Nieuw budget voor succesvol impulsgeldenprogramma 2020

Ook in 2020 kan er een beroep doen worden gedaan op het impulsgeldenprogramma. Daarvoor is ruim 1,8 miljoen euro beschikbaar gesteld door Provinciale Staten van Noord-Brabant.

12 december 2019
Nieuw budget voor succesvol impulsgeldenprogramma 2020

Goeikes; voor, door en over Helmonders

Met fotoproject Goeikes geven Helmonders de 'gewone' bewoners van hun stad een podium.

3 december 2019
Goeikes; voor, door en over Helmonders

Praktische tips voor succesvolle crowdfunding in de culturele sector

Tips en inspiratie voor iedereen die crowdfunding in wil zetten voor amateurkunst, onderwijs en andere culturele projecten.

30 november 2019
Praktische tips voor succesvolle crowdfunding in de culturele sector

Subsidiebudget crowdfunding 2019 volledig toegezegd

Er zijn dit jaar al 28 succesvolle crowdfunding-campagnes ondersteund. We kunnen in 2019 geen nieuwe toezeggingen meer doen.

27 november 2019
Subsidiebudget crowdfunding 2019 volledig toegezegd

Van crowdfunding naar crowdbinding

Met crowdfunding creëer je een community van fans rondom jouw project. Hoe behoud je hun betrokkenheid?

11 november 2019
Van crowdfunding naar crowdbinding

Wat kun je met impulsgelden? Deel 1

Wat Justine Kontou fascineert is hoe ruimtes waarin mensen zich begeven, van invloed kunnen zijn op hun gemoedstoestand.

20 maart 2019
Wat kun je met impulsgelden? Deel 1

Een passende entree voor de LocHal

Met crowdfunding realiseert Pien den Hollander als kunstopdracht een entree voor de LocHal. Haar ontwerp is geïnspireerd op de kranen die locomotieven deden zweven.

7 januari 2019
Een passende entree voor de LocHal

Crowdfunding 2018

Deze makers voltooiden in 2018 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

28 december 2018
Crowdfunding 2018

Tussen kunst en entertainment: Surrealistisch doolhof Doloris

Een groot surrealistisch doolhof genaamd Doloris. Kunst of puur entertainment? Mestmag.nl voelde de projectinitiator, , aan de tand.

4 oktober 2018
Tussen kunst en entertainment: Surrealistisch doolhof Doloris

Blog | Zeven jaar crowdfunding

Al zeven jaar geeft Luc Begas ondersteuning aan crowdfunding projecten. Iedere keer weer heeft hij ontzettend veel respect voor de projecthouder die lef toont door een crowdfunding campagne aan te gaan. Waarom? In zijn blog legt Luc het uit.

4 april 2018
Blog | Zeven jaar crowdfunding

Honderd projecten succesvol met crowdfunding

Maartje interviewde verschillende crowdfunders over hun projecten en ze kijkt samen met bkkc terug op vier jaar crowdfunding.

2 november 2015
Honderd projecten succesvol met crowdfunding

Blog | Waarom crowdfunding nog láng niet passé is

Toen wij jaren geleden zochten naar een manier om het publiek een stem te geven, kwamen we logischerwijs uit bij crowdfunding. Luc Begas blogt de lange adem van crowdfunding.

1 december 2014
Blog | Waarom crowdfunding nog láng niet passé is