In het voorjaar van 2021 wordt de koepelgevangenis in Breda het decor van een nieuw spraakmakend spektakel. ZODIAC de Musical combineert technologie, choreografie en muziek om een verhaal te brengen over de toekomst van onze planeet.
Geschreven door: Grete Simkuté
Een voorstelling met een grootse boodschap
Als we met Peet Nieuwenhuijsen spreken, producent van Stichting Zodiac, zit hij midden in de audities voor zijn geesteskind ZODIAC de Musical. “Er zijn honderden reacties op gekomen. Theaters en acteurs zijn hard geraakt door de coronacrisis. Dus de wil om te spelen en iets moois op te zetten, is groot.” En de musical belooft, hoe onze samenleving er in maart 2021 ook uitziet, een groot spektakel te worden. Ook de boodschap die de voorstelling brengt is groots: onze planeet verkeert in zorgelijke omstandigheden en wordt in haar voorbestaan bedreigd.
Dierenriem op het toneel
Nieuwenhuijsen, al jaren werkzaam in de theaterwereld, speelde al lange tijd met het idee om ‘iets te doen met astrologie’ op het toneel. “De dierenriem laat zich theatraal geweldig uitwerken: er zijn verschillende sterrenbeelden en je hebt het heelal als decor. Maar vreemd genoeg is het nog nooit gebruikt in musicalland.” Samen met een creatief team besloot hij om dit thema uit te werken en actueel te maken. “Iedere astronaut die ooit in de ruimte is geweest en van bovenaf naar de aarde heeft gekeken, maakt zich bij terugkomst erg druk over de toekomst van de aarde. In ons verhaal zijn het de sterrenbeelden die van boven naar beneden kijken en zich zorgen maken.”
Vliegende objecten
Schrijver Dick van den Heuvel stond in voor het script, waarin een van de sterrenbeelden naar aarde wordt gestuurd om orde op zaken te stellen. Maar de musical gaat ook over liefde in al haar vormen: van jonge ontluikende liefde tot nieuw hervonden liefde. Om dit verhaal optimaal tot zijn recht te laten komen wordt er gebruik gemaakt van dans en muziek, maar ook de nieuwste technologieën. Nieuwenhuijsen: “We werken met projecties en vliegende objecten zoals drones om een meeslepende ervaring te creëren. Zowel jongeren als volwassenen zullen onder de indruk zijn.”
Gigantisch planetarium
Vorig jaar werd Zodiac als demonstratievoorstelling in het ARTIS-Planetarium in Amsterdam opgevoerd. De ontvangst was dusdanig succesvol dat nieuwe investeerders besloten in te stappen en Nieuwenhuijsen op zoek kon gaan naar een definitieve locatie voor zijn voorstelling. De keuze viel op de koepelgevangenis van Breda. “Dit is een ongelooflijk inspirerende plek, door de ronde vorm én de grootte. Wij zien de koepelgevangenis als een gigantisch planetarium waar we straks mensen het gevoel geven dat ze zich echt in het heelal begeven.” Nieuwenhuijsen practices what he preaches, want duurzaamheid speelt niet alleen vóór maar ook áchter de schermen een grote rol. “We geven de koepelgevangenis een nieuwe functie, hergebruiken deze als het ware. Ook gaan we geen grote decors bouwen. In plaats van dat we iets nieuws in elkaar knutselen, projecteren we liever.”
Inmiddels heeft Zodiac nog meer investeerders kunnen aantrekken, mede door het unieke financieringsplan van Nieuwenhuijsen. “Personen of organisaties die achter de duurzaamheidsboodschap staan, krijgen de kans om financieel te participeren via crowdfunding. Mensen die geld inleggen krijgen – als het goed gaat – het bedrag terug met een stukje rente. En als het niet goed gaat, krijgen ze het ook grotendeels terug vanuit een garantstelling van Brabant C.” Nieuwenhuijsen hoopt zo bijna een half miljoen euro op te halen, maar participeren kan al vanaf honderd euro. Hij ziet het als een innovatieve vorm van cultuurfinanciering, één die broodnodig is – corona of niet.
(Voorgaande tekst is gepubliceerd in het fanzine #3, inmiddels is Zodiac de musical (binnen twee uur) volledig gefinancierd dankzij diverse private partijen en individuen middels Collin Crowdfunding.)
Flexibel inrichting
En over corona gesproken, zal dat nog een rol spelen bij de opvoering van de musical vanaf het voorjaar van 2021? Nieuwenhuijsen houdt rekening met alle scenario’s, maar is optimistisch. “De koepel is zo groot dat we heel goed op de 1,5-meterregel kunnen inspelen. Er komen vier tribunes, met elk een eigen ingang. We werken samen met ticketpartij Eventim die een ‘social distance tool’ heeft ontwikkeld waarmee ze de zaal optimaal kan inrichten op basis van de nieuwste maatregelen. Andere theaters moeten het qua ruimte doen met wat ze hebben, dus daarin hebben we geluk.” Hij ziet trouwens parallellen tussen de inhoud van Zodiac en de pandemie. “Zowel de huidige situatie als de klimaatcrisis vragen aan mensen dat ze op alle niveaus goed met elkaar samenwerken. Met de voorstelling maken we ze hiervan bewust, niet met een opgeheven vingertje, maar met een flinke dosis fantasie en entertainment.”
Stichting Zodiac
ZODIAC de Musical is een productie van Stichting Zodiac, een stichting met de culturele ANBI-status. Stichting Zodiac wil met eigentijdse theaterproducties mensen en organisaties inspireren tot een bewuster leven. Nieuwenhuijsen: “Als onderdeel van onze ambities willen we ook graag Breda en Brabant op de kaart zetten als coöperatief, ondernemend en creatief theaterlandschap. ZODIAC de Musical is hiervan het eerste grote voorbeeld.”
Brabant C
Dit artikel is oorspronkelijk geschreven voor Brabant C. Het Brabant C fonds is een investeringsfonds waar initiatiefnemers van culturele projecten een aanvraag in kunnen dienen voor financiering. Brabant C streeft met het fonds naar een duurzame versterking van het cultuursysteem door op vernieuwende wijze te investeren in cultuurprojecten. Lees het volledige Brabant C fanzine.