Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Meer creativiteit, ruimte voor eigen inbreng van de leerling en een open blik. Dit willen leerkrachten, directies, intermediairs en cultuuraanbieders aan leerlingen meegeven in acht jaar cultuureducatie. Dit doet een beroep op de leerkracht om te kunnen loslaten. Maar hoe doe je dat? Waar hou je vast en waar laat je los? Bram Relouw deelt zijn ervaringen.

- Geschreven door Bram Relouw

In veel klaslokalen hangt een bordje. Daarop staat: 'Fouten maken mag.' Dat is mooi, maar hoeveel ruimte is daarvoor? Leerkrachten, directies, intermediairs en cultuuraanbieders willen allemaal kwaliteitsslagen maken in de culturele programma's van scholen. De startvraag bij het ambitiegesprek: 'Wat willen we onze leerlingen meegeven in acht jaar cultuureducatie?' Waarop vaak gereageerd wordt met: niet meer 28 dezelfde werkjes, meer creativiteit, ruimte voor eigen inbreng van de leerling en een open blik. Doorvragend wat dit van het team vraagt, valt opvallend vaak het woord 'loslaten'.

Loslaten is een competentie die voor veel leerkrachten nieuw is. Er zal dus bijgeleerd moeten worden. Waar hou je vast en waar laat je los? Dat is nog niet zo eenvoudig. Door leerlingen alleen maar los te laten bij cultuureducatie ontstaat meestal niet-constructieve chaos. 

In scholingstrajecten met het team en externe trainers wordt 'loslaten' verder onderzocht en genuanceerd. Hoe geef je als leerkracht vorm aan je nieuwe rol als procesbegeleider? Hoe geef je gekaderde lesopdrachten waarbinnen vervolgens ruimte is voor eigen inbreng van de leerlingen? Hoe geef je leerlingen ruimte om te experimenteren?

Leren zonder fouten maken is niet mogelijk.

Leren zonder fouten maken is niet mogelijk. Van onverwachte situaties, chaos, mislukkingen en puinruimen leer ik in het bijzonder. Ook stimuleert dit reflectie: 'Wat is er opeens aan de hand?', 'Wat kan ik nu het beste doen?', 'Wat ging hier mis?' en 'Waarom voel ik me zo opgelaten?' Sommige antwoorden komen meteen en andere antwoorden pas na een paar dagen. Deze antwoorden zijn zonder uitzondering de motoren van mijn leerproces.

Een leerkracht verzucht tijdens een training creativiteitsbevordering: 'Ik kan mijn leerlingen toch niet als proefkonijnen gebruiken bij mijn leerproces?' Interessante opmerking. In hoeverre is experimenteren, en dus fouten maken, toelaatbaar als je voor de klas staat?

Wat helpt is ruimte maken voor het experiment. Door vooraf duidelijke afspraken te maken, worden teleurstellingen voorkomen. Stel een vraag als: 'Vandaag zou ik graag iets nieuws proberen, zullen we samen eens kijken of het werkt?' Door deze kwetsbare houding ontstaat ruimte waarin heel veel kan. Ook een in de ogen van de leerkracht mislukte les of opdracht kan heel waardevol zijn, ook voor de leerlingen. Mits je samen bekijkt wat er mis ging, zowel bij de leerlingen als bij jezelf. Vraag vooral door: 'Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat dit de volgende keer anders verloopt?' In zo'n gesprek en de uitwerking hiervan in volgende lessen worden flexibiliteit, creativiteit en een open blik als vanzelf aangesproken. Hierdoor worden proefkonijnen actieve, betrokken leerlingen.

Bram Relouw is werkzaam bij Kunstbalie en coach van De Cultuur Loper. Tijdens het coachen van lokale intermediairs heeft hij veel gesprekken en teambijeenkomsten op basisscholen geleid.

cultuureducatie

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO en PRO)? Welk aanbod is er voor hen?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Goed nieuws voor cultuureducatie binnen het mbo. Er komt structureel meer geld voor educatie beschikbaar.

26 februari 2025
Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Op deze kennispagina onderzoeken we betekenisvolle verbindingen tussen burgerschap en cultuureducatie.

22 januari 2025
Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Jaaroverzicht 2024 met opvallend kunst- en cultuurnieuws én culturele lichtpuntjes.

30 december 2024
De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

Blog | Dansen tussen chaos en orde

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen met Art of Hosting.

6 december 2024
Blog | Dansen tussen chaos en orde

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!