Misschien wist je het, maar geloofde je het niet: dat er een zes meter hoge sculptuur van de wereldberoemde Anish Kapoor in Tilburg zou komen. Toch konden we zaterdag zien hoe Sky Mirror (for Hendrik) werd onthuld, ter ere van het 25-jarig jubileum van De Pont. Ben je er nog stil van? Neem dan de tijd om te lezen hoe dit ontstond.
- Geschreven door Karien Verhappen
Toen de Follies kwamen
In juni 2016 werden de poortgebouwen, de zogenaamde Follies, officieel overgedragen. Vanaf toen stond er ‘meer smoel aan straat’, maar al maanden daarvoor werd er nagedacht over een sculptuur op het plein tussen de poortgebouwen en de ingang van het museum. Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg, in het bijzonder burgemeester Peter Noordanus en wethouder Marcelle Hendrickx, namen het initiatief om dit werk te schenken aan het museum, ter ere van het 25-jarig jubileum. Wat toen een idee was, is nu werkelijkheid.
De publiek-private samenwerking hierachter is een compliment waard.
– burgemeester Peter Noordanus
Een bijzondere samensmelting
Het was ondernemersvereniging KoBra (stichting Kunst en Onderneming Brabant) die het initiatief voor het geschenk verder oppakte. Binnen de club legden vijf ondernemers ieder een bedrag van € 25.000,- neer en ook Stichting KoBra zelf investeerde € 25.000,-. Daarmee was het begin gemaakt. Maar was het genoeg? Niet als het recht moest doen aan de culturele ambitie van De Pont en de stad. De gemeente verdubbelde daarom het bedrag en samen klopten ze voor nog eens dat bedrag aan bij Brabant C.
We willen een bruisende stad waar onze medewerkers zich thuis voelen en waar ze trots op kunnen zijn. Dan moet je daar aan bijdragen.
– Jan Gevers
Zo kregen KoBra, Gemeente Tilburg en Brabant C samen de financiering van een half miljoen rond. Daarnaast heeft De Pont het ontwerp en de aanleg van de tuin gefinancierd en investeert De Pont ook in bijvoorbeeld uren, beveiliging en transport. En Anish Kapoor ziet af van een honorarium: Sky Mirror is ‘a gift’.
De strategische zet
Brabant C ging dus mee in zee. Frans van Dooremalen: “We hinkten op twee gedachten. De eerste was ‘dit geeft Tilburg een boost’ en de tweede was ‘wij doen niet aan cadeaus’. Een investering in de openbare ruimte moet voor ons maatschappelijke betekenis hebben. Toen duidelijk werd dat die er was, paste het in onze doelstelling.”
Voor ons is het belangrijk dat het duurzame betekenis heeft. Sky Mirror heeft de potentie Tilburg en Brabant cultureel stevig op de kaart te zetten.
– Frans van Dooremalen
Brabant C ging akkoord met de aanvraag. Even daarvoor was de doorgang van het project nog spannend. “Ze deden eerst een aanvraag bij de provincie, maar die doet niet aan geschenken. Daarna, nu ongeveer een jaar geleden, kwamen wij als partner in beeld.”
Ik heb altijd geloofd in de kracht van dit project en het ook verdedigd. Je moet zoiets met optimisme benaderen.
- burgemeester Peter Noordanus
Aandacht trekken en vasthouden, tot over de grens
Het idee is gerealiseerd: afgelopen zaterdag zag Sky Mirror het licht. Bij zo’n onthulling stroomt het vol, maar blijven de mensen daarna ook komen? Vincent van Zon van Mothership vertelt waarom Brabant C contact met hen zocht: “Het is niet makkelijk te omschrijven wat wij doen. Het komt erop neer dat we mensen proberen te verleiden met kunst en kunst inzetten als krachtig communicatie-instrument.”
De grap is dat wij Anish Kapoor altijd als voorbeeld gebruiken in presentaties, voor wat kunst met een stad kan doen.
– Vincent van Zon
“Neem Chicago, dat was geen fijne stad. De investering die de stad deed in het werk van Anish Kapoor was 20 miljoen dollar. Metingen geven aan dat het toerisme er dusdanig gestegen is dat er per jaar minimaal een impuls is van 1 miljard dollar in de stad en haar ondernemingen”, aldus Vincent. Hoe bereik je die impact? “Je brengt het onder bij het bedrijfsleven, de horeca en touroperators. Je kijkt wat de bewegingen zijn waar je op aan kan sluiten. Bijvoorbeeld toerisme uit Duitsland. Hoe maak je ruimte in die beweging voor een stop bij De Pont?”
Het icoon als drager van de stad
Marc Meeuwis, Citymarketing Tilburg: “Het is aan ons ervoor te zorgen dat meer mensen voor Tilburg kiezen. Een icoon als dit is daar belangrijk voor. We denken na over arrangementen en de ontwikkeling van een citytrip. Onder de noemer ‘Ticket to Tilburg’ nemen we dit icoon ook in onze agenda mee.” Marc Meeuwis benoemt het belang van goede samenwerking. “Net als bij Koningsdag is samenwerking ook hier de sleutel geweest tot succes. Met name die tussen Hendrik Driessen en Anish Kapoor.”
Samenwerking is in Tilburg een natuurlijk gegeven. Als je hier ergens over praat, wordt er gelijk met je meegedacht.
– Marc Meeuwis
De verwachtingen voorbij
Verwacht wordt dat Sky Mirror Tilburg vleugels geeft, maar eerst ligt de focus op het feest bij De Pont. Jan Gevers: “In 25 jaar is een museum van naam en faam neergezet en dat verdient waardering en steun. Chapeau!”
Ik heb de ongeduldige ambitie van Hendrik Driessen zeer gewaardeerd. Het heeft tot mooie stappen geleid, tot een geschenk dat uitdaagt.
- burgemeester Peter Noordanus
Sky Mirror: het icoon waar Tilburg trots op mag zijn en dat uitdaagt tot nóg meer, zoals de burgemeester het verwoordt. Waar is Tilburg toch allemaal toe in staat?
Dit artikel kwam tot stand dankzij onze partner BrabantC.