Aangemaakt op: di 29 sep. 2020
Visie en Doorlopende Leerlijn Filmeducatie
Filmeducatie gaat over film als uitdrukkingsvorm en veel meer. Want film is magisch, technologisch, historisch, vernieuwend, creatief, overtuigend, krachtig. Wat binnen filmeducatie centraal staat, is dat kinderen en jongeren leren om actief, kritisch, bewust en creatief met de kracht en pracht van bewegende beelden en geluid om te gaan.
Het Netwerk Filmeducatie heeft twee nieuwe publicaties uitgebracht: Dit is filmeducatie! en Doorlopende leerlijn film 2020. Adviseurs Marlijn Gelsing en Jillis Verbeek hebben voor Kunstloc Brabant meegewerkt aan de totstandkoming van deze publicaties als leden van de werkgroep Raamwerk en Leerlijn 2019/2020. Met deze brochures vol kleurrijke filmstills die van de pagina’s spatten, worden educatie-experts bekend en enthousiast gemaakt met filmeducatie. Flmeducatie wordt zo geïntroduceerd bij een brede doelgroep: schoolbesturen die erover denken om film in het curriculum op te nemen, lerarenopleiders en leraren die interesse hebben om lessen over film te geven, ontwikkelaars van lesmateriaal en andere professionals die met film en educatie te maken hebben.
Dit is filmeducatie! beschrijft de kracht en pracht van film. Het geeft antwoord op vragen als: Wat is filmeducatie? Wat is de visie van het Netwerk Filmeducatie? en Wat is het belang van filmeducatie binnen het onderwijs?
De tweede publicatie, Doorlopende leerlijn film 2020, beschrijft hoe de leraar met leerlingen aan vaardigheden kan werken, zodat de filmervaring meer betekenis krijgt. Er worden daarbij vijf vaardigheden onderscheiden waarmee het artistiek-creatief vermogen en een open houding van leerlingen wordt aangesproken: beleven, verwoorden, onderzoeken, reflecteren en creëren.
De kerndoelen en eindtermen van de kunstvakken in het primair en voortgezet onderwijs zijn als uitgangspunt genomen voor de ontwikkeling van de leerlijn. De doorlopende leerlijn film past binnen het kunstcurriculum en de exameneisen van de vakken KUA en CKV.
Voorbeeldles: Munya in mij
Medio voorjaar 2021 zal op de vernieuwde website van het Netwerk Filmeducatie lesmateriaal verschijnen dat nauw bij de leerdoelen aansluit en waarmee de leraar concreet aan de slag kan. Een voorbeeldles met de korte Nederlandse animatiefilm Munya in mij (Mascha Halberstadt, 2013) is al beschikbaar. Deze online les is aan de leerdoelen van de leerlijn gekoppeld. De leerlingen kijken en luisteren naar de film. Vervolgens gaan ze zelfstandig aan de slag met een maakopdracht met behulp van TikTok, geïnspireerd door de boodschap en de gebruikte techniek van Munya in mij.
Netwerk Filmeducatie
Het Netwerk Filmeducatie bestaat uit meer dan 200 bevlogen onderwijs- en filmprofessionals die de krachten bundelen om filmeducatie in het curriculum te verankeren. Het Netwerk Filmeducatie wordt gecoördineerd door Eye Filmmuseum en gefinancierd door OCW. Marlijn Gelsing en Jillis Verbeek hebben voor Kunstloc Brabant meegewerkt aan de totstandkoming van deze publicaties als leden van de werkgroep Raamwerk en Leerlijn 2019/2020.
Aanspreekpunt in Brabant: Filmhub Zuid
De filmhubs van het Netwerk Filmeducatie zijn hét aanspreekpunt de mogelijkheden om activiteiten op het gebied van filmeducatie, zowel binnen als buiten de school, in te zetten. Filmhubs leggen zich toe op deskundigheidsbevordering van leraren op het gebied van filmeducatie, met een breed aanbod van seminars, activiteiten en workshops in de regio. Natlab is de kartrekker voor Filmhub Zuid, en voor dit project een bijdrage uit de impulsgelden van provincie Noord-Brabant.
Meer weten over de doorlopende leerlijn filmeducatie?
Neem contact met mij op.