Een stevigere internationale positie op het gebied van kunst en cultuur in Brabant. Hoe pak je dat aan? BrabantStad zette in het kader van het Regioprofiel Cultuur BrabantStad onder meer in op een online-marketingopleiding voor vijftien marketeers uit de Brabantse cultuursector. De focus: internationalisering versterken. Hoe hebben de deelnemers de opleiding ervaren en wat zijn hun internationale plannen? Op 22 juni 2020 presenteerden alle marketeers de case voor hun instelling. Een waardevolle dag vol reflectie, onderlinge herkenning én toekomstplannen voor Brabant op internationaal gebied.
tekst: Simone Vos, foto's: Margot de Heide, Studio Flabbergasted
“Niet alleen de artistiek inhoudelijke en professionele ontwikkeling van makers en instellingen in de culturele sector zijn belangrijk. Juist ook marketing is bij internationalisering essentieel. Je aanbod internationaal onder de aandacht brengen, zowel bij publiek als uitvoeringsplekken, dat is een grote kracht”, vertelt Paulien Dankers, coördinator Regioprofiel en Internationalisering bij Kunstloc Brabant. “Ik nodig de deelnemers van harte uit om vervolg te geven aan de opleiding. Ze vormen nu samen een BrabantStad-marketingnetwerk, waarin met veel enthousiasme kennis en ideeën zijn gedeeld. Het zou mooi zijn als de opleiding de eerste stap is in langere samenwerking en uitwisseling op het gebied van marketing in Brabant.”
Van beginnend marketeer met fotografieachtergrond tot aan doorgewinterde marketing-en communicatiecoördinatoren; de opleidingsgroep is divers. “Iedereen komt vanuit een andere discipline en heeft een specifieke doelgroep, dat maakt dit project leuk”, vertelt Maria Vermeer, verantwoordelijk voor pr en communicatie bij Bibliotheek Helmond-Peel, VVV Helmond. “Zo leer je van elkaar en krijg je nieuwe invalshoeken te zien.”
Focus door de online marketingopleiding
De case die Maria inbrengt, gaat over taal- en leesbevordering van Poolse inwoners in Helmond. “Er wonen heel veel Polen in Helmond en zij spreken vaak weinig Nederlands. Ik vind het belangrijk dat zij zich thuis voelen en bij de samenleving betrokken zijn. De bibliotheek speelt daar een belangrijke rol in.”
“Deze opleiding geeft mij focus, die blik op internationalisering in de culturele sector is goed. Onze website was helemaal in het Nederlands en nu zijn er Engelstalige pagina’s bijgekomen. We hebben ook promotiemateriaal in het Pools gemaakt. Daarnaast benaderen we de doelgroep nu direct via Facebookgroepen en met flyers bij Poolse kappers en garages. Dat heb ik in deze opleiding geleerd: mijn doelgroep vinden, meer video’s inzetten en ik ben een betere gesprekspartner bij het uitbesteden van online marketing.”
Online marketinglessen en een eindpresentatie
Afdeling Online verzorgde de tien online-marketinglessen (drie live en de rest online vanwege corona); van contentstrategie maken tot aan datavisualisatie en het inzetten van social adverteren. Iedere marketeer werkte aan een eigen case om die vervolgens op de eindpresentatie te laten zien en beoordelen. Tijdens de presentaties reflecteerden opleider Jaap Schepers en panelleden Bram van den Einden, beleidsmaker Cultuur bij gemeente Tilburg en Marjolein van Bommel, hoofd Mobility & Advice en Creative Europe Desk bij Dutch Culture op de bevindingen van de deelnemers. De focuspunten: bereiken van internationals,bijzonder internationaal aanbod onder de aandacht brengen bij Brabanders, trekken van buitenlandse toeristen naar Brabant en het ontwikkelen van een internationaal netwerk.
Strategischer denken
Eén van die marketeers is Maan Leo, manager marketing & communicatie bij het Design Museum Den Bosch. “Deze opleiding heeft mij de middelen gegeven om strategisch te werken met online marketing en internationalisering. De kracht ligt in de samenwerking. We doen allemaal geweldig werk alleen, maar juist door te delen wat we doen, krijgen we slagkracht”, vertelt Maan.
“De grootste winst van deze cursus is dat ik nu zie wat er op de website en socials gebeurt en weet hoe ik die cijfers moet interpreteren. Internationaal gezien, focust het Design Museum meer op inhoudelijke samenwerkingen met buitenlandse musea. Ik ben in gesprek gegaan met onze curatoren door deze cursus en het blijkt dat zij een groot internationaal netwerk hebben. Communiceren binnen je eigen instelling is van belang.”
Internationaal potentieel in Brabant
“In Brabant zit veel innovatie en potentie op het gebied van internationalisering van kunst en cultuur. Het Design Museum pakt dat mooi aan door de samenwerking met musea in het buitenland. Vaak helpt het ook om een publicatie in een buitenlands tijdschrift te krijgen”, vertelt Marjolein van Bommel. “Internationalisering is meer dan alleen de buitenlandse toerist aantrekken. Marketing is daarbij belangrijk. Het is ook een samenspel tussen alle afdelingen, de directie moet ook inzien dat het van belang is dat je toont wat je doet als organisatie.”
foto’s: Margot de Heide/Studio Flabbergasted
Data als uitgangspunt
Ingrid de Laat, marketeer bij Het Zuidelijk Toneel, ziet in expats een interessante, nieuwe doelgroep, bespreekt ze in haar case. “We hebben al veel voorstellingen in België en werken met Vlaamse regisseurs en acteurs. Ik vind de expats persoonlijk een interessante groep. Als je in Nederland woont, wil je als expat ook een keer naar het theater.”
“Voor mij is marketing compleet nieuw, ik kom uit de marktonderzoek-sector. Daarom begon ik met onze data te bekijken. ‘Laten we beginnen aan het einde’, dacht ik. Ik heb onderzocht wie onze doelgroep is en wie op onze website komt, naar aanleiding daarvan maak ik een plan om de nieuwe groep aan te trekken”, aldus Ingrid. “Deze opleiding stimuleert om meer te delen met je collega-instellingen. Ik ben een betere opdrachtgever en gesprekspartner geworden.”
Samenwerking essentieel
Niek Nellen, marketeer bij Graphic Matters, vertelt: “Elkaar inspireren en kennis uitwisselen is een belangrijk onderdeel van deze opleiding. Concrete ideeën bespreken is zo waardevol. Dat merkte ik vandaag weer, ik leer veel van de eindpresentaties van de anderen. En dit is pas het begin van een mooie onderlinge samenwerking in Brabant.”
Die samenwerking tussen instellingen is voor Bram van den Einden ook van belang: “Alle instellingen samen maken de stad. Daarin is samenwerken met de citymarketeers een goede optie. “Voor BrabantStad is een sterke visie op internationalisering belangrijk. Ik vind het goed dat Brabant zich op marketinggebied blijft verbeteren. Deze opleiding binnen de Proeftuin Internationalisering is daar een geslaagd voorbeeld van.”
Tips en inzichten van de deelnemers
- “De reflectie van anderen op jouw organisatie is belangrijk. Zoek de connectie met andere culturele instellingen en reflecteer op elkaar. Neem zelf ook een stapje terug bij het maken van een strategisch plan voor jouw instelling. Kijk kritisch naar je planning en programmering en zorg voor goed beeld (foto en video), zodat je publiek weet waar ze naar toe gaat”, vertelt Moniek Simons, marketeer bij De Mus in Tilburg.
- “Wanneer je als culturele instelling een ANBI-status hebt, kijk dan of het mogelijk is om Google Grants in te zetten. Met een gratis budget van $10.000 per maand, kun je adverteren op Google. Juist ook in de taal die past bij jouw internationale doelgroep”, tipt Maria Vermeer, verantwoordelijk voor de pr en communicatie bij Bibliotheek Helmond- Peel, VVV Helmond.
- “Werk je met vrijwilligers die goed zijn in social media posts maken? Deel je contentkalender met hen en beleg de socials bij die personen die jou geschikt lijken. Scheelt je heel veel werk!”, vertelt Marije van den Oever, marketeer bij Stichting The Loods H.O.F. in Roosendaal.
- “Zorg ervoor dat je Google Analytics inzet. Ik weet nu veel beter uit welke landen mijn bezoekers komen en op welke pagina’s ze daardoor kijken. Dat helpt me verder in mijn strategie voor Willem Twee Studio’s”, aldus Chris Verheijen, hij doet de marketing en communicatie bij Willem Twee muziek en beeldende kunst.
- “Maak duidelijke keuzes in het publiek dat je wilt bereiken. Je kunt niet ‘iedereen’ bereiken, dus kies voor een bepaalde leeftijdscategorie, de landen waaruit je denkt dat je publiek komt en maak daar je content voor”, zegt Ditte Ooms, marketing en communicatiemanager bij BredaPhoto.
- “Ken je data. Nog voordat je aan de slag gaat met je strategische communicatieplan. Weet wat er op je social media, website en in je emailmarketing gebeurt en daarna begin je pas met je plan. Je hebt een beginpunt nodig van waaruit je naar een doel werkt”, vertelt Maan Leo, marketing & communicatie manager bij het Design Museum Den Bosch.
- “Veel marketeers zitten nog op offline communicatie, zoals flyers en posters. Wij gaan vooral over op online marketing. De inhoud van je website moet goed zijn. En je bereikt je internationale doelgroep veel makkelijker online. Zeker met adverteren, focus je gemakkelijk op een bepaalde doelgroep en heb je een beter bereik. En je hebt sneller resultaat”, tipt Ingrid de Laat, marketeer bij Het Zuidelijk Toneel.
- “Spar met andere marketeers binnen de culturele sector. De meesten van ons werken in een klein team of zelfs alleen, dan is het heel fijn om ervaringen en kennis te delen. Daar was deze opleiding perfect voor”, zegt Niek Nellen, marketeer bij Graphic Matters.
Deelnemers
Niek Nellen, Graphic Matters
Maan Leo, Design Museum Den Bosch
Ditte Ooms, BredaPhoto
Katja Wevers, Beaux Jazz
Max Majorana, De Link
Ingrid de Laat, Het Zuidelijk Toneel
Kim van Zwietering, De Stilte
Carlijn Engelhart, De Nieuwe Vorst
Otis Overdijk, Dutch Design Foundation
Jessica van der Werf, Mezz Breda
Maria Vermeer, Bibliotheek Helmond-Peel + VVV Helmond
Kyki Vermaire, AIR platform Brabant | Witte Rook
Chris Verheijen, Willem Twee muziek en beeldende kunst
Marije van den Oever, Stichting The Loods HOF & Creative Lab
Regioprofiel Cultuur Brabant
Deze opleiding voor online marketeers is onderdeel van de programmalijn Internationalisering van Regioprofiel Cultuur Brabant en gefinancierd vanuit de proeftuin Internationalisering. Het opleidingstraject is opgezet en uitgevoerd door Afdeling Online .
Meer weten over internationalisering?
Neem contact met mij op.