Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Vind jij zelf steeds het wiel uit, of kijk je ook weleens naar de buren? En andersom: zijn jouw kunsteducatieve projecten ook bruikbaar voor organisaties in een andere wijk, een ander dorp of zelfs een andere provincie? Goede ideeën moet je delen, vinden we. En daarom vroegen we aan een aantal organisaties voor buitenschoolse cultuureducatie naar hun ervaringen met het wel of niet overdraagbaar maken van projecten.

Heldere structuur

Als je een helder organisatiemodel hebt  dan zit het met de overdraagbaarheid van je projecten wel snor, in eerste instantie dan. Zo is de werkwijze van de Stichting Brede Scholen Boxtel goed toepasbaar op andere organisaties, meent directeur Ghislaine de Brouwer. “Ik denk dat onze aanpak zeker overdraagbaar is. We hebben een heldere structuur, maar we proberen daar ook weer niet te star mee om te gaan.” Haar organisatie stemt regelmatig af met de verschillende locaties. Alles wordt goed vastgelegd: dat zijn naast de organisatiestructuur ook de plannen van aanpak voor projecten die in samenspraak met de Stichting Brede Scholen Boxtel vorm krijgen. “Dat maakt ons flexibel. Zo passen we de plannen zonder problemen voor iedere locatie hier en daar wat aan.”

Neem struikelblokken weg

De mate waarin jouw aanpak bruikbaar is voor andere organisaties, is dus afhankelijk van hoe transparant je bent over wat je doet en hoe je dat doet. Maar dat alleen is niet genoeg. Stel dat je met jouw aanpak sterk afhankelijk bent van andere partijen voor financiering: dat maakt je benadering kwetsbaarder. Dat is één van de redenen waarom de aanpak van de Regionale Muziekschool ’s-Hertogenbosch makkelijk en snel in de markt gezet kan worden. “Wij zijn niet afhankelijk van subsidie, dus dat zou voor anderen ook geen struikelblok moeten zijn,” zegt Han Hubben, voorzitter van de Regionale Muziekschool. “Bovendien heeft onze school qua locatie geen bijzondere positie waardoor de aanpak makkelijk te kopiëren is.”

Succes = afhankelijk van de context

Neem een succesvol organisatiemodel of een tof educatief project nooit klakkeloos over van een andere organisatie. Een plan kan dan nog zo overdraagbaar zijn, de kans van slagen is altijd afhankelijk van factoren die je zelf invult. De plannen van het Cultuurbedrijf Bergen op Zoom zijn prima toepasbaar op andere locaties, vertelt directeur Cees Meijer. “Maar pas op: in Bergen op Zoom is het klimaat ook heel cultureel. Onze relatie met de gemeenteraad is goed en daar hebben we zelf aan gewerkt. Neem onze plannen als voorbeeld of als inspiratiebron, maar vergeet niet dat je zelf ook nog werk te doen hebt.” Ghislaine van de Stichting Brede Scholen Boxtel vult aan: “Onze structuur is overdraagbaar, maar het zijn de mensen die het verschil maken - de docenten, de leerkrachten. Het ligt wel aan de mensen in je organisatie of het plan dat je uitvoert succesvol is. Daar moet je altijd in het oog blijven houden.”

Succesfactoren bij buitenschoolse cultuureducatie

Profielen cultuurcoach Brede SPUK

LKCA presenteerde in maart 2025 nieuwe functieprofielen voor cultuurcoaches.

27 februari 2025
Profielen cultuurcoach Brede SPUK

BredaPhoto in de klas: “Foto’s dichter naar de leerlingen brengen”

Breda staat in het teken van fotofestival BredaPhoto. Voor scholen een mooie kans om aan de slag te gaan met fotografie en maatschappelijke thema’s.

10 oktober 2024
BredaPhoto in de klas: “Foto’s dichter naar de leerlingen brengen”

Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren

Kunstloc Brabant heeft als doel om komende jaren de toegankelijkheid van kunst en cultuur voor jongeren (12 tot en met 29 jaar) te vergroten.

16 februari 2024
Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren

Podcast KunstKracht #3 | Cultuureducatie

Een gesprek tussen Kees de Heer, statenlid van CDA in Noord-Brabant en cultuurcoach Leonie Oomen.

8 februari 2024
Podcast KunstKracht #3 | Cultuureducatie

Aanvraag voor nieuwe periode Cultuureducatie met Kwaliteit in Noord-Brabant gaat van start

Voor CmK4 komt vanuit het Rijk jaarlijks 2 miljoen beschikbaar voor cultuuronderwijs in Noord-Brabant.

19 december 2023
Aanvraag voor nieuwe periode Cultuureducatie met Kwaliteit in Noord-Brabant gaat van start

Wicked Theaterlessen

Hoe kunnen theaterdocenten hun praktijk doorlopend relevant houden en vernieuwen?

30 oktober 2023
Wicked Theaterlessen

Cultuureducatie is een vanzelfsprekend onderdeel op scholen in Noord-Brabant

De monitor Cultuureducatie met Kwaliteit in Brabant laat een solide verankering rondom visie, draagvlak, financiën en opgeleide cultuurcoördinatoren zien.

26 mei 2023
Cultuureducatie is een vanzelfsprekend onderdeel op scholen in Noord-Brabant

Blog | Drempels voor cultuurdeelname

Evelien blogt over de drempels die ze zelf als 15-jarige voelde toen ze mee wilde doen aan een musical.

9 februari 2023
Blog | Drempels voor cultuurdeelname

Cultuur voor de mentale gezondheid van jongeren

Jongeren staan onder druk in onze prestatiemaatschappij. Hoe kunnen we kunst en cultuur inzetten voor hun mentale gezondheid?

17 januari 2023
Cultuur voor de mentale gezondheid van jongeren

Jongeren aan het woord over kunst en cultuur

Jongeren staan onder druk, en kunst en cultuur kunnen bijdragen aan hun welzijn en ontwikkeling. Daarom laten we vier jongeren aan het woord over wat kunst en cultuur voor hen betekent.

5 december 2022
Jongeren aan het woord over kunst en cultuur

Cultuur voor alle Brabantse Jeugd

Kinderen, tieners en jong volwassenen worstelen toenemend met stress en zwaarmoedigheid. Waarom is cultuur voor jonge mensen zo’n goed antigif tegen angst, onzekerheid en gebrek aan hoop?

8 november 2022
Cultuur voor alle Brabantse Jeugd

Ready to Rock maakt van muziekeducatie meer dan een succesverhaal

Het muziekproject Ready to Rock verzorgt gratis muzieklessen op basisscholen in de regio Helmond. Een verrijkende ervaring voor kinderen.

31 augustus 2022
Ready to Rock maakt van muziekeducatie meer dan een succesverhaal