Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Afgelopen week is de 250ste crowdfunding-campagne geslaagd die is ondersteund met impulsgelden en door Kunstloc Brabant. De eer was aan de campagne van Rogier de Nijs, genaamd BEAT Plastic Waste - Soundtrack of the Plastic Age. De 250 succesvolle projecten haalden een totaalbedrag op van maar liefst €2,5 miljoen. De adviseurs van Kunstloc Brabant adviseren en begeleiden Brabantse makers en organisaties bij het opzetten van een crowdfundingcampagne. We blikken terug op de successen van de afgelopen tijd.

Crowdfunding wordt al jaren succesvol ingezet om artistieke en culturele projecten te realiseren. Het concept is eenvoudig: als initiatiefnemer plaats je een project op een crowdfunding-platform met een wervende tekst, tegenprestaties en een aansprekend filmpje. Je stelt jezelf een deadline om een bepaald doelbedrag op te halen. Vervolgens vraag je aan jouw achterban je project te steunen door middel van een donatie. Iedere donateur krijgt een beloning in de vorm van een van de tegenprestaties die jij zelf hebt bedacht.

Crowdfunding wordt niet alleen ingezet om projecten te financieren, maar ook om een community van ambassadeurs te creëren. Het draagt namelijk bij aan het versterken van de band met je bestaande, of misschien zelfs nieuwe publiek. Daarmee kun je laten zien dat er draagvlak is voor je project én zorg je voor meer zichtbaarheid. Ook in de toekomst kan je misschien beroep doen op deze ambassadeurs. Crowdfunding kan dus een blijvend effect hebben, zoals in de praktijk ook vaak blijkt!

De mooiste voorbeelden

Sinds 2011 zijn er 276 campagnes online gegaan, waarvan er inmiddels 250 zijn geslaagd. Dat komt neer op een slagingspercentage van 90%. In totaal haalden deze campagnes meer dan 2,5 miljoen euro op voor hun projecten. Het ging om heel uiteenlopende projecten, zowel op het gebied van amateurkunst en cultuureducatie als op het gebied van de professionele kunsten en verspreid over diverse disciplines. We lichten graag een paar mooie voorbeelden uit.

BEAT Plastic Waste - Soundtrack of the Plastic Age

Rogier de Nijs haalde ruim €13.000,- op voor de realisatie van zijn nieuwe album dat opgenomen werd met instrumenten van plastic afval. Dit album is zijn muzikale commentaar op een groot maatschappelijk probleem: de wegwerpcultuur en de steeds groter wordende berg plastic afval.

BEAT Plastic Waste - Soundtrack of the Plastic Age

Meta Maze Doloris

Voor de realisatie en exploitatie van deze unieke kunstinstallatie in Tilburg haalde initiatiefnemer Joep van Gorp met zijn crowdfunding-campagne €70.000,- op. Met dit bedrag, naast de bijdragen van fondsen en ondernemers, kon Joep zijn droom verwezenlijken. Meer dan 800 donateurs droegen bij aan zijn campagne!

Meta Maze Doloris

Exempel

Drumfanfare Exempel heeft inmiddels al twee geslaagde crowdfunding-campagnes gevoerd. Daarmee kregen zij voldoende middelen bij elkaar om nieuwe instrumenten aan te schaffen voor het jeugdorkest én een CD uit te brengen voor hun 50-jarig jubileum.

Exempel

Dokter Kees

Een ander aansprekend voorbeeld is de campagne van Jesse van Venrooij voor zijn documentaire ‘Dokter Kees’. De documentaire snijdt een actueel maar ook gevoelig onderwerp aan, namelijk: euthanasie bij personen met gevorderde dementie. Aan de productie van deze film droegen ruim 400 donateurs bij. In totaal haalde hij met zijn crowdfunding €35.000,- op. Voor een eerdere documentaire(“t Is Goed Zo) haalde Jesse ook al ruim €15.000,- op via crowdfunding.

Dokter Kees

Klanken van oorsprong

Hetty Naaijkens-Retel Helmrich maakte een documentaire over de belangrijke rol die artiesten met een Nederlands-Indische achtergrond speelden in de Nederlandse popmuziek. Veel bekende artiesten passeren de revue. Daarnaast toont de documentaire de gedeelde geschiedenis rondom de oorlog, het vluchten en opnieuw beginnen in een ander land. Voor de productie van haar film haalde Hetty maar liefst €54.440,- op.

Klanken van oorsprong

Afstudeerprojecten

Afgelopen twee maanden hebben diverse film- en fotografiestudenten van AKV|St. Joost een crowdfunding-campagne opgezet voor de realisatie van hun afstudeerproject. Het wordt hun visitekaartje voor de professionele (Brabantse) cultuursector. Alle campagnes zijn geslaagd!

Afstudeerprojecten
Afstudeerprojecten

Zelf aan het stuur

Sinds 2011 biedt Luc Begas, adviseur financiering en cultureel ondernemerschap, ondersteuning aan makers en instellingen bij het opzetten van crowdfunding-projecten. Ook hij is positief over de effecten van crowdfunding: “Door ondersteuning van crowdfunding probeerden we in 2011 nieuwe wegen te openen voor kunstenaars en instellingen om zelf meer invloed uit te oefenen op het inhoudelijk en financieel mogelijk maken van hun project. Bij een subsidieaanvraag ben je al snel afhankelijk van specifieke criteria en het oordeel van een commissie, maar bij crowdfunding kun je zelf bepalen hoe je project eruit gaat zien en hoe je het publiek enthousiast kan maken. Je zit zelf met de handen aan het stuur en maakt jezelf ook extra zichtbaar. Niet alleen je eigen kring krijgt je project te zien, ook een geheel nieuwe doelgroep kan aanhaken. Een crowdfunding-campagne vraagt veel van je, maar het levert ook veel nieuwe inzichten voor je dagelijkse praktijk, of zelfs vervolgprojecten op. Tien jaar later zien we nog steeds dat crowdfunding werkt om kunstenaar en publiek dichter bij elkaar te brengen”.

Crowdfunding met ondersteuning uit de impulsgelden

Al vanaf 2011 begeleidt Kunstloc Brabant (voorheen bkkc & Kunstbalie) Brabantse makers en organisaties bij crowdfunding-campagnes. We adviseren over wat er allemaal komt kijken bij het opstarten van een goede crowdfunding-campagne en hoe je een goede wervende tekst, overtuigende tegenprestaties en een gedegen publiciteits- en wervingsplan maakt. Daarnaast kunnen projecthouders mogelijk aanspraak maken op een subsidiebijdrage uit het impulsgeldenprogramma van Provincie Noord-Brabant. Ze ontvangen dan 30% van hun doelbedrag uit de impulsgelden, als ze zelf 70% ophalen met donaties van de crowd, via een onafhankelijk platform. Zo starten bijvoorbeeld veel projecthouders een campagne via het platform voordekunst of Cinecrowd.

De impulsgelden zijn beschikbaar gesteld door de Provinciale Staten van Noord-Brabant en zijn bestemd voor duurzame ontwikkeling van het Brabantse cultuursysteem. Kunstloc Brabant is in opdracht van Provincie Noord-Brabant onder meer verantwoordelijk voor de uitvoering van het impulsgeldenprogramma.

tips en advies voor crowdfunding

Impulsgeldenprogramma in de 2e helft van 2023

Ook in de tweede helft van 2023 kan er een beroep worden gedaan op het impulsgeldenprogramma.

30 augustus 2023
Impulsgeldenprogramma in de 2e helft van 2023

Successen van 10 jaar impulsgelden

Welke 3 succesfactoren van de impulsgelden geven we de provincie mee bij de ontwikkeling van een nieuwe subsidieregeling?

6 juni 2023
Successen van 10 jaar impulsgelden

Crowdfunding 2023

Deze makers zetten in 2023 een crowdfundingcampagne in om hun project te financieren en een community te creëren.

20 april 2023
Crowdfunding 2023

Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Hoe zet je film en documentaire in het sociale domein in? Welke mogelijkheden en kansen zijn er voor filmmakers?

18 april 2023
Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Impulsgelden stopt na 2023

De provincie zet in op de ontwikkeling van een nieuw investeringsprogramma.

11 april 2023
Impulsgelden stopt na 2023

Een boek uitgeven: deze Brabantse woordkunstenaars doen het zelf

Elmay Claassen deelt haar eigen ervaring met het uitgeven van een boek en spreekt met drie andere Brabantse self publishers!

21 december 2022
Een boek uitgeven: deze Brabantse woordkunstenaars doen het zelf

Crowdfunding 2022

Deze makers zetten in 2022 een crowdfundingcampagne in om hun project te financieren en een community te creëren.

12 oktober 2022
Crowdfunding 2022

Het verschil maken met film

Jesse van Venrooij, filmmaker én voormalig sociaal werker, helpt ons met zijn documentaires aan een bredere kijk op de samenleving.

30 mei 2022
Het verschil maken met film

Nieuwe entree LocHal

Deze zomer wordt de draaiende deur van Pien den Hollander in gebruik genomen. Met dit ontwerp won zij De Kunstopdracht van Kunstloc.

24 mei 2022
Nieuwe entree LocHal

Drie kunstenaars die hun project tot een succes brachten met crowdfunding

Muzikant Davy Knobel, fotograaf Tahné Kleijn en filmmaker Lilia Scheerder brachten hun project tot een succes met crowdfunding.

11 april 2022
Drie kunstenaars die hun project tot een succes brachten met crowdfunding

Crowdfunding 2021

Deze 19 makers voltooiden in 2021 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

12 december 2021
Crowdfunding 2021

Eenmalig extra budget impulsgeldenprogramma 2021 en 2022

Voor de subsidie impulsgelden is in 2021 ruim € 1 miljoen extra budget beschikbaar gekomen. Voor 2022 is er €2,4 miljoen beschikbaar

13 oktober 2021
Eenmalig extra budget impulsgeldenprogramma 2021 en 2022

Crowdfunding; een greep uit de mooiste projecten van 2020

In 2020 startten 28 Brabantse makers en culturele organisaties een crowdfunding. We lichten 8 mooie voorbeelden uit.

23 december 2020
Crowdfunding; een greep uit de mooiste projecten van 2020

Crowdfunding 2020

Deze 33 makers voltooiden in 2020 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

12 december 2020
Crowdfunding 2020

Terugblik op de impulsgelden

Wat heeft het succesvolle impulsgeldenprogramma Brabant de afgelopen jaren opgeleverd?

10 november 2020
Terugblik op de impulsgelden

Laat studenten meedenken met jouw crowdfundcampagne

Crowdfund project gezocht! Spar met studenten van de Breda University of Applied Sciences over je campagne.

26 augustus 2020
Laat studenten meedenken met jouw crowdfundcampagne

Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Met Sexual Healing pakt social designer Nienke Helder het probleem ‘seksuele disfuncties’ aan vanuit haar oogpunt als ervaringsdeskundige..

15 april 2020
Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Het succes van crowdfunding: 250 campagnes geslaagd

BEAT Plastic Waste is de 250ste geslaagde crowdfunding-campagne die is ondersteund met impulsgelden.

2 april 2020
Het succes van crowdfunding: 250 campagnes geslaagd

Doloris: het succesverhaal van drie enthousiaste ondernemers

In mei 2019 opende Doloris haar deuren. Het surrealistische kunstdoolhof en de rooftopbar ontpopte zich sindsdien tot één van de hotspots van Tilburg.

7 januari 2020
Doloris: het succesverhaal van drie enthousiaste ondernemers

Crowdfunding 2019

Deze makers voltooiden in 2019 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

27 december 2019
Crowdfunding 2019

Nieuw budget voor succesvol impulsgeldenprogramma 2020

Ook in 2020 kan er een beroep doen worden gedaan op het impulsgeldenprogramma. Daarvoor is ruim 1,8 miljoen euro beschikbaar gesteld door Provinciale Staten van Noord-Brabant.

12 december 2019
Nieuw budget voor succesvol impulsgeldenprogramma 2020

Goeikes; voor, door en over Helmonders

Met fotoproject Goeikes geven Helmonders de 'gewone' bewoners van hun stad een podium.

3 december 2019
Goeikes; voor, door en over Helmonders

Praktische tips voor succesvolle crowdfunding in de culturele sector

Tips en inspiratie voor iedereen die crowdfunding in wil zetten voor amateurkunst, onderwijs en andere culturele projecten.

30 november 2019
Praktische tips voor succesvolle crowdfunding in de culturele sector

Subsidiebudget crowdfunding 2019 volledig toegezegd

Er zijn dit jaar al 28 succesvolle crowdfunding-campagnes ondersteund. We kunnen in 2019 geen nieuwe toezeggingen meer doen.

27 november 2019
Subsidiebudget crowdfunding 2019 volledig toegezegd

Van crowdfunding naar crowdbinding

Met crowdfunding creëer je een community van fans rondom jouw project. Hoe behoud je hun betrokkenheid?

11 november 2019
Van crowdfunding naar crowdbinding

Wat kun je met impulsgelden? Deel 1

Wat Justine Kontou fascineert is hoe ruimtes waarin mensen zich begeven, van invloed kunnen zijn op hun gemoedstoestand.

20 maart 2019
Wat kun je met impulsgelden? Deel 1

Een passende entree voor de LocHal

Met crowdfunding realiseert Pien den Hollander als kunstopdracht een entree voor de LocHal. Haar ontwerp is geïnspireerd op de kranen die locomotieven deden zweven.

7 januari 2019
Een passende entree voor de LocHal

Crowdfunding 2018

Deze makers voltooiden in 2018 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

28 december 2018
Crowdfunding 2018

Tussen kunst en entertainment: Surrealistisch doolhof Doloris

Een groot surrealistisch doolhof genaamd Doloris. Kunst of puur entertainment? Mestmag.nl voelde de projectinitiator, , aan de tand.

4 oktober 2018
Tussen kunst en entertainment: Surrealistisch doolhof Doloris

Blog | Zeven jaar crowdfunding

Al zeven jaar geeft Luc Begas ondersteuning aan crowdfunding projecten. Iedere keer weer heeft hij ontzettend veel respect voor de projecthouder die lef toont door een crowdfunding campagne aan te gaan. Waarom? In zijn blog legt Luc het uit.

4 april 2018
Blog | Zeven jaar crowdfunding

Honderd projecten succesvol met crowdfunding

Maartje interviewde verschillende crowdfunders over hun projecten en ze kijkt samen met bkkc terug op vier jaar crowdfunding.

2 november 2015
Honderd projecten succesvol met crowdfunding

Blog | Waarom crowdfunding nog láng niet passé is

Toen wij jaren geleden zochten naar een manier om het publiek een stem te geven, kwamen we logischerwijs uit bij crowdfunding. Luc Begas blogt de lange adem van crowdfunding.

1 december 2014
Blog | Waarom crowdfunding nog láng niet passé is