
De mate van succes ligt voor een groot deel aan de timing van je lobby. Het moet voor de buitenwereld, zoals beleidsmakers, je achterban en de media, duidelijk zijn waarom je nu in actie komt. Het liefst kies je een moment waarop degene op wie je je richt ook iets kan doen met je oproep. Dat betekent dat je niet alleen intern kijkt naar een goede timing, maar je juist extern op zoek gaat naar goede momenten voor je lobby. In dit kennisartikel lees je meer over politiek-bestuurlijke processen. En hoe je daarmee om kunt gaan.
Van verkiezing tot verkiezing
Elke vier jaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen. In die periode moeten raadsleden en wethouders laten zien wat zij kunnen bijdragen aan de gemeente. Deze vierjarige cyclus zorgt ervoor dat beleidsmakers een bepaalde focus hebben per jaar. Daar kun je als lobbyist op inspelen.
De politieke fases
Jaar 1: Rol verkennen
- Bestuurders verkennen hun dossiers. Ze brengen kansen en risico’s in kaart en ontwikkelen een visie op de onderwerpen in hun portefeuille.
- Ambtenaren onderzoeken de mogelijkheden om deze nieuwe visie te realiseren.
- Volksvertegenwoordigers verdelen de portefeuilles en verdiepen zich in de onderwerpen, zodat zij goed aan de slag kunnen gaan met hun controlerende en kaderstellende rol.
Tip
Dit is het ideale moment om een netwerk op te bouwen. Feliciteer nieuwe raadsleden door een mail te sturen.
Jaar 2: Plannen maken
- Bestuurders bepalen welke zaken prioriteit hebben en presenteren de eerste grote beleidsplannen.
- Ambtenaren ondersteunen de wethouder in het voorbereiden van de beleidsplannen en de behandeling van de raad.
- Raadsleden krijgen het druk. De beleidsvoorstellen vliegen ze om de oren. Aan hun de taak om deze kritisch te bevragen, bij te sturen en te beoordelen.
Tip
Heb je een organisatie-overstijgend lobbydoel dat past bij de prioriteiten van de wethouder? Dan kun je erop inzetten dat de wethouder en diens ambtenaren je punt opnemen in een beleidsvoorstel. Ligt er al een beleidsvoorstel? Ga dan vooral in gesprek met raadsleden om te kijken of zij met een motie of kritische vraag het voorstel nog kunnen bijsturen.
Jaar 3: Resultaten binnenhalen
- De tijd dringt. Bestuurders en raadsleden willen in dit jaar graag resultaten zien.
- De bestuurder probeert te laten zien dat zijn beleid effect heeft.
- Ambtenaren zijn druk bezig met de uitvoering van de beleidsplannen en het zichtbaar maken van de effecten van het beleid.
- Raadsleden in de oppositie doen er alles aan om te laten zien dat het huidige beleid niet goed werkt (en dat hun plannen veel beter zijn).
Tip
Raadsleden en bestuurders zijn op zoek naar zichtbare snelle successen. Heb je een overzichtelijk lobbydoel dat binnen een jaar resultaat oplevert? Dan heb je grote kans van slagen dit jaar.
Jaar 4: Campagne aftrappen
- De verkiezingen komen eraan! Het is tijd om je successen te vieren.
- De wethouders laten het coalitieakkoord en elkaar een beetje los. De bestuurder profileert zich steeds minder als onderdeel van het college van B&W, maar als wethouder van partij X.
- De coalitiepartijen gaan zich weer profileren ten opzichte van elkaar.
- Raadsleden laten zien hoe ze hebben bijdragen aan de gemeente en zijn druk bezig met de voorbereidingen op de verkiezingen (als ze herkozen willen worden).
- Ambtenaren beginnen met de voorbereiding op de nieuwe cyclus.
Bron: De Creatieve Coalitie
Heb je vragen over lobbyen?
Neem contact met ons op.