Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Een lobby ontstaat vaak op het moment dat er iets mis dreigt te gaan. Op zo’n urgent moment komen we gelijk in actie. Dat is heel goed, maar lobbyen kan lang duren en stressvol zijn. Daarom is het verstandig om een moment te nemen, samen na te denken over hoe je lobbyplan eruitziet en welke acties er nodig zijn om succesvol te zijn. Dat kun je doen aan de hand van het lobbystappenplan. Het is goed om eens per half jaar te evalueren hoe het gaat en de plannen waar nodig aan te passen. In dit kennisartikel lichten we het lobbystappenplan verder toe. 

Stap 1: Kies een lobbydoel

Dat klinkt als een logische en makkelijk stap. Maar let op dat je deze twee valkuilen vermijdt: 

1. Het lobbydoel dient alleen het eigenbelang

Een lobbydoel dat alleen het belang van een individu of organisatie dient is minder succesvol dan een lobbydoel dat gericht is op een algemeen belang. Voor de gemeente is het voortbestaan van een specifieke organisatie meestal niet zo relevant. Het gaat altijd om de maatschappelijke waarde die je toevoegt. Dus een lobby voor je eigen atelier (eigenbelang) heeft minder kans van slagen dan een lobby voor het behoud van ruimte voor makers in de stad (algemeen belang). Denk dus goed na over de maatschappelijke waarde van je werk voor de gemeente en haar inwoners. 

2. Het lobbydoel te algemeen formuleren

Dat je lobbydoel een algemeen belang moet dienen zorgt er nog wel eens voor dat de lobbydoelen heel algemeen worden. Denk aan lobbydoelen die vragen om meer aandacht voor de culturele en creatieve sector. Dat is een prachtig doel en je zult weinig weerstand ervaren, maar vraag je ook af wat het je oplevert. Wat betekent meer aandacht concreet? Je geeft de gemeente op deze manier heel veel ruimte om dat zelf in te vullen. Wees dus concreet. Je kunt daarbij aanhouden dat een lobbydoel om één actie van de gemeente vraagt, die bijdraagt aan het oplossen van het probleem. Het kan zijn dat je meerdere lobbydoelen hebt die samen een groter probleem moeten oplossen.

Stap 2: Bepaal wie de macht heeft

In deze stap breng je in kaart hoe het speelveld eruitziet. Welke spelers houden zich in de gemeente bezig met het onderwerp van je lobby en wat voor invloed hebben zij op de keuzes die de gemeente maakt? Als lobbyist wil je degene die de beslissing neemt overtuigen. In deze stap bepaal je wie dat is en hoe je deze persoon of personen het beste overtuigt. Het lukt niet altijd om dit vooraf aan de tekentafel te bedenken, dat moet je in de praktijk ondervinden. 

Stap 3: Bepaal wanneer je gaat lobbyen

Timing is een belangrijke succesfactor. Kom je in actie voor Fair Pay dan helpt het als je dat doet op het moment dat de gemeente de subsidie- voorwaarden voor de culturele en creatieve sector herziet of ontwikkelt. Dan is het nog mogelijk om Fair Pay op te nemen in de voorwaarden.

Stap 4: Zorg dat je relevante informatie hebt

Bedenk dat je beschikt over waardevolle informatie. Je ervaart hoe het beleid van de gemeente in de praktijk werkt en waar het aan ontbreekt. Die informatie is altijd waardevol voor ambtenaren, raadsleden en wethouders. Zeker als je deze informatie duidelijk kunt overbrengen. 

Stap 5: Trek samen op

Zorg dat je niet in je eentje lobbyt. In de eerste plaats is dat belangrijk voor jezelf. Lobbyen duurt vaak lang en kost veel tijd. Het is fijn om af en toe even rust te kunnen nemen, zonder dat de lobby gelijk stilligt. Daarnaast ga je merken dat iedereen goed is in andere onderdelen van het lobbyen. Sommige mensen zijn heel goed in het schrijven van brieven, de ander in het mobiliseren van andere kunstenaars en weer iemand anders is een echte netwerker. Al die rollen dragen bij aan de lobby, dus zorg dat je team uit verschillende soorten mensen bestaat. Een manier om samen te werken is door een vast overleg op te zetten binnen de sector. 

Een tweede reden om samen op te trekken is omdat je ermee laat zien dat er draagvlak is voor je lobbydoel. Dat maakt het interessanter voor de gemeente. Hoe breder de groep die samenwerkt, hoe duidelijker het is dat er breed draagvlak is. Dus denk niet alleen aan organisaties uit de creatieve en culturele sector, maar ook aan andere organisaties welke hetzelfde belang hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat sportverenigingen tegen dezelfde problemen aanlopen, werk dan dus samen. 

Stap 6: Maak een actieplan

Bedenk welke acties je de komende tijd wilt ondernemen en plan deze in. Je kunt daarbij denken aan allerlei verschillende acties. Van klassieke lobbyactiviteiten zoals een brief schrijven of koffiedrinken met een raadslid, tot ludieke acties die ervoor zorgen dat je het onderwerp onder de aandacht brengt bij een breed publiek. Het is ook handig om naar je eigen kalender te kijken. Er zijn vast activiteiten waar je ook beleidsmakers bij kunt uitnodigen. Zo sla je twee vliegen in een klap.