Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Afgelopen week behaalde het 100e Brabantse, door bkkc ondersteunde crowdfundproject zijn doel. Tijd voor een feestje dachten wij. Daarom interviewt Maartje verschillende crowdfunders over hun projecten en kijkt ze samen met bkkc terug op vier jaar crowdfunding. De 100 gerealiseerde projecten haalden een totaalbedrag op van maar liefst €912.273!

Geschreven door Maartje Vos-Swinkels (Akina Art Projects)

Crowdfunding, het concept is eenvoudig: als initiatiefnemer plaats je een (kunst)project online met een wervende tekst, tegenprestaties en een aansprekend filmpje. Vervolgens vraag je aan jouw achterban je project te steunen door middel van een donatie. Iedere donateur krijgt een beloning in de vorm van een passende tegenprestatie. Je stelt jezelf een deadline om een bepaald doelbedrag te realiseren. Je richt je hierbij op een breed publiek van zowel particulieren als bedrijven.

Een van de grootste en bekendste Nederlandse platforms voor (culturele) crowdfunding is Voordekunst.nl. In september 2011 vond bij het brabants kenniscentrum kunst en cultuur (bkkc) de lancering van Brabant voordekunst plaats. Het was het officiële startsein van de samenwerking tussen het bkkc en voordekunst.

Bkkc heeft vanaf het begin met name een ondersteunende rol in het geheel genomen. Projectleiders kunnen met vragen terecht bij een adviseur die hen helpt het project tot een succes te maken. Daarnaast komen projecten die via bkkc crowdfunden in aanmerking voor een bijdrage van 30% van de begroting uit het impulsgeldenfonds dat bkkc beheert, mits de andere 70% op een andere manier via de crowdfunding wordt 'binnengehaald'.

Bkkc steunt projecten van professionele makers en instellingen uit Brabant die willen crowdfunden ongeachte het platform. Sinds juli 2015 zijn zij geen officieel partner meer van Voordekunst.nl. Zij ondersteunen nog steeds projecten via voordekunst maar je kunt je project ook crowdfunden via Cinecrowd, Kickstarter, Indiegogo, Pledgemusic enzovoort. Of gewoon via je eigen website.

Niet vanzelf

In 2012 publiceerde Claudette van de Rakt haar boek I AM A GIRL met behulp van crowdfunding via Voordekunst en bkkc. Via 129 donateurs bereikte Claudette haar doel van €12.500. Het boek is het eindresultaat van een fotografieproject waarbij ze gedurende twaalf jaar twaalf meisjes portretteerde, telkens met tussenpozen van vier jaar. Het crowdfunden heeft voor nieuwe inzichten gezorgd, aldus de kunstenares: "Het boek werd door de crowdfunding meerledig, ik hoorde erg mooie verhalen en kwam erachter dat overleden kinderen in leeftijd met de ouders meegroeien. Een foto van een specifieke leeftijd voldoet dan niet aan het beeld dat de ouders hebben. Daarom heb ik gekleurde vellen toegevoegd die elk een kindje representeren. Ik denk dat de crowdfunding voor het boek (I am a Girl) goed was om ook al een stuk publiciteit te krijgen voordat het product er was."

Claudette vond het crowdfunden best zwaar: "Vooral het steeds opnieuw onder de aandacht brengen van je project aan de mensen, ik dacht dan, jeetje, moet ik weer een mailtje gaan sturen. Ook was het een erg zuur idee dat al het opgehaalde geld terug moest als het eindbedrag niet gehaald zou worden.

Wat me daarnaast tegenviel, was het feit dat er maar een klein percentage kwam uit mensen die ik niet persoonlijk kende of via via. Ik had gedacht dat dat een groter percentage zou zijn." Maar het kan ook heel erg snel gaan. Dat bewijst het project van Eindhovense indie-pop band Hunting the Robot. Binnen vier uur tijd haalden zij hun doelbedrag, en gingen er zelfs overheen! Hoe het nu gaat met de heren en wat zij deden met het extra geld, lees je hier.

Vaardigheden voor de 21e eeuw

Maar bkkc wil meer dan alleen het financieel steunen van culturele projecten in onze provincie. Luc Begas, adviseur bij bkkc: "We willen handvatten geven waarmee de kunstenaars en creatieven ook na het project verder kunnen. Zo dwingt het crowfunden van een project je om na te denken over je strategie. Waarom doe je de dingen die je doet en hoe wil je ermee verder?" Volgens Luc Begas is crowdfunding een goede manier om je als maker te versterken. Je oefent je in 21st Century Skills: vaardigheden die steeds belangrijker worden in de huidige maatschappij. Voorbeelden hiervan zijn samenwerken, kennisconstructie, creativiteit, planmatig werken, onderzoeken, zelfreflectie, problemen oplossen, zelfsturing en analyseren.

Crowdfunding vraagt om een goede planning, het onderzoeken van de markt en je doelgroep en een flinke dosis zelfreflectie om te ontdekken hoe je project en je maakproces (nog) beter worden. Als maker word je ook marketeer, PR medewerker en boekhouder van je project. Crowdfunding heeft na het project hopelijk ook een langere werking. Bijvoorbeeld dat er een beter beeld ontstaat hoe je je werk, project en/of dienst beter te defini‘ren en beter te laten aansluiten bij de vraag of een geïnteresseerde doelgroep." aldus Luc Begas.

Spoedcursus Elevatorpitcherij

Muzikant Michiel van de Weerthof was de eerste die de financiering voor zijn project HOI, het opnemen van een album met mooie hoes en CD boek, via bkkc voltooide. Michiel: "Crowdfunding daagde me uit om in sneltreinvaart bepaalde drempels te overwinnen en vaardigheden aan te scherpen. Je moet plannen en anticiperen als een malle, een zichtbare menselijke aanraakbaarheid combineren met achter-de-schermen-slimmigheid (want particuliere en bedrijfsmatige sponsoring vragen een andere benadering), en niet bang zijn om je boodschap te herhalen-herhalen-herhalen. Het is een spoedcursus elevatorpitcherij en levert een fikse hoeveelheid exposure. Dit zijn natuurlijk allemaal handige skills om in je pakket te hebben." Michiel kijkt met grote dankbaarheid terug op zijn crowdfundingperiode, maar zegt ook: "Tegelijk krijg ik de neiging om weer m'n bed in te duiken, want tjonge jonge... wat een bult werk op vele fronten tegelijk. Daarbij heb ik ook een kritische noot bij de inzet van crowdfunding: voor sommige makers en projecten is het zeer geschikt, maar het is zeer zeker niet het gouden ei der financieringsvormen. Hoogstens een optioneel alternatief."

Nummer 100!

Het honderdste succesvolle project is Earth Alchemy Factory van Atelier NL. Nadine Sterk en Lonny van Ryswyck zetten aardse ingrediënten zoals zand en klei in een uniek proces om tot gebruiksmaterialen, waaronder keramiek, verf en glas. Dit doen zij in een voormalige kerk in Eindhoven. Maar na acht jaar mogen zij niet langer huren en moet het pand worden aangekocht. Het doel van hun project: zorgen dat zij op deze plek kunnen blijven (samen)werken met andere disciplines. Lonny is razend enthousiast over crowdfunding, hoewel ze in eerste instantie wel haar twijfels had. "Ik vond het een super spannend idee, crowdfunden, en eigenlijk niets voor mij. Wij zijn als maker gericht op onderzoek en niet zozeer op het verkopen van een product en crowdfunden draait juist om het verkoopaspect. Niet per se van je product, maar wel van je idee, het project waar je geld voor wil." Normaal gesproken zou Lonny nooit aan crowdfunding hebben gedacht, maar het bleek de ideale manier om snel aan het bedrag te kunnen komen voor behoud van hun werkplek. Ze heeft meegedaan aan de Summer School bij Voordekunst om te bekijken of crowdfunden iets voor haar kon zijn.

Het mooiste van het traject vindt Lonny dat het uiteindelijk niet gaat om het doelbedrag, maar veel meer over hoe je je boodschap naar buiten wil brengen en hoe je jezelf en je product in de markt kan zetten. "Je wordt gedwongen over een tegenprestatie na te denken, best lastig als je voornamelijk onderzoek doet en het vijf jaar duurt voor er een product uit het onderzoek vloeit. Nu hebben we het materiaal van ons onderzoek, gebakken tegels van Nederlandse klei, verkocht aan mensen. De meest gehoorde reactie was dan ook, 'eindelijk kunnen we iets van jullie kopen." Naast je online aanwezigheid is een fysiek product of een evenement erg belangrijk om je doelgroep te bereiken, stelt Lonny. Zij hebben tijdens Dutch Design Week erg veel reacties en donateurs gekregen, omdat meteen zichtbaar was waarvoor ze het deden. Lonny: "Mijn mening is echt 180 graden gedraaid, van mega eng naar vol lof! Je moet crowdfunden als een feestje zien, mensen enthousiasmeren en mobiliseren. Niet wachten tot mensen doneren, maar actief werven door een deel van jezelf te geven."

Ook Mari Sanders, die samen met Jasper Knol de film Rue des Invalides maakte is positief: "Heel positief! We hebben meer opgehaald dan we hadden beoogd en veel media-aandacht gekregen. Het is wel een bloedspannend traject, en je hebt pas echt rust wanneer het volledige bedrag binnen is."

Maartje Vos-Swinkels

Cultureel ondernemer De Museumdocent

crowdfunding

Impulsgeldenprogramma in de 2e helft van 2023

Ook in de tweede helft van 2023 kan er een beroep worden gedaan op het impulsgeldenprogramma.

30 augustus 2023
Impulsgeldenprogramma in de 2e helft van 2023

Successen van 10 jaar impulsgelden

Welke 3 succesfactoren van de impulsgelden geven we de provincie mee bij de ontwikkeling van een nieuwe subsidieregeling?

6 juni 2023
Successen van 10 jaar impulsgelden

Crowdfunding 2023

Deze makers zetten in 2023 een crowdfundingcampagne in om hun project te financieren en een community te creëren.

20 april 2023
Crowdfunding 2023

Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Hoe zet je film en documentaire in het sociale domein in? Welke mogelijkheden en kansen zijn er voor filmmakers?

18 april 2023
Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Impulsgelden stopt na 2023

De provincie zet in op de ontwikkeling van een nieuw investeringsprogramma.

11 april 2023
Impulsgelden stopt na 2023

Een boek uitgeven: deze Brabantse woordkunstenaars doen het zelf

Elmay Claassen deelt haar eigen ervaring met het uitgeven van een boek en spreekt met drie andere Brabantse self publishers!

21 december 2022
Een boek uitgeven: deze Brabantse woordkunstenaars doen het zelf

Crowdfunding 2022

Deze makers zetten in 2022 een crowdfundingcampagne in om hun project te financieren en een community te creëren.

12 oktober 2022
Crowdfunding 2022

Het verschil maken met film

Jesse van Venrooij, filmmaker én voormalig sociaal werker, helpt ons met zijn documentaires aan een bredere kijk op de samenleving.

30 mei 2022
Het verschil maken met film

Nieuwe entree LocHal

Deze zomer wordt de draaiende deur van Pien den Hollander in gebruik genomen. Met dit ontwerp won zij De Kunstopdracht van Kunstloc.

24 mei 2022
Nieuwe entree LocHal

Drie kunstenaars die hun project tot een succes brachten met crowdfunding

Muzikant Davy Knobel, fotograaf Tahné Kleijn en filmmaker Lilia Scheerder brachten hun project tot een succes met crowdfunding.

11 april 2022
Drie kunstenaars die hun project tot een succes brachten met crowdfunding

Crowdfunding 2021

Deze 19 makers voltooiden in 2021 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

12 december 2021
Crowdfunding 2021

Eenmalig extra budget impulsgeldenprogramma 2021 en 2022

Voor de subsidie impulsgelden is in 2021 ruim € 1 miljoen extra budget beschikbaar gekomen. Voor 2022 is er €2,4 miljoen beschikbaar

13 oktober 2021
Eenmalig extra budget impulsgeldenprogramma 2021 en 2022

Crowdfunding; een greep uit de mooiste projecten van 2020

In 2020 startten 28 Brabantse makers en culturele organisaties een crowdfunding. We lichten 8 mooie voorbeelden uit.

23 december 2020
Crowdfunding; een greep uit de mooiste projecten van 2020

Crowdfunding 2020

Deze 33 makers voltooiden in 2020 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

12 december 2020
Crowdfunding 2020

Terugblik op de impulsgelden

Wat heeft het succesvolle impulsgeldenprogramma Brabant de afgelopen jaren opgeleverd?

10 november 2020
Terugblik op de impulsgelden

Laat studenten meedenken met jouw crowdfundcampagne

Crowdfund project gezocht! Spar met studenten van de Breda University of Applied Sciences over je campagne.

26 augustus 2020
Laat studenten meedenken met jouw crowdfundcampagne

Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Met Sexual Healing pakt social designer Nienke Helder het probleem ‘seksuele disfuncties’ aan vanuit haar oogpunt als ervaringsdeskundige..

15 april 2020
Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Het succes van crowdfunding: 250 campagnes geslaagd

BEAT Plastic Waste is de 250ste geslaagde crowdfunding-campagne die is ondersteund met impulsgelden.

2 april 2020
Het succes van crowdfunding: 250 campagnes geslaagd

Doloris: het succesverhaal van drie enthousiaste ondernemers

In mei 2019 opende Doloris haar deuren. Het surrealistische kunstdoolhof en de rooftopbar ontpopte zich sindsdien tot één van de hotspots van Tilburg.

7 januari 2020
Doloris: het succesverhaal van drie enthousiaste ondernemers

Crowdfunding 2019

Deze makers voltooiden in 2019 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

27 december 2019
Crowdfunding 2019

Nieuw budget voor succesvol impulsgeldenprogramma 2020

Ook in 2020 kan er een beroep doen worden gedaan op het impulsgeldenprogramma. Daarvoor is ruim 1,8 miljoen euro beschikbaar gesteld door Provinciale Staten van Noord-Brabant.

12 december 2019
Nieuw budget voor succesvol impulsgeldenprogramma 2020

Goeikes; voor, door en over Helmonders

Met fotoproject Goeikes geven Helmonders de 'gewone' bewoners van hun stad een podium.

3 december 2019
Goeikes; voor, door en over Helmonders

Praktische tips voor succesvolle crowdfunding in de culturele sector

Tips en inspiratie voor iedereen die crowdfunding in wil zetten voor amateurkunst, onderwijs en andere culturele projecten.

30 november 2019
Praktische tips voor succesvolle crowdfunding in de culturele sector

Subsidiebudget crowdfunding 2019 volledig toegezegd

Er zijn dit jaar al 28 succesvolle crowdfunding-campagnes ondersteund. We kunnen in 2019 geen nieuwe toezeggingen meer doen.

27 november 2019
Subsidiebudget crowdfunding 2019 volledig toegezegd

Van crowdfunding naar crowdbinding

Met crowdfunding creëer je een community van fans rondom jouw project. Hoe behoud je hun betrokkenheid?

11 november 2019
Van crowdfunding naar crowdbinding

Wat kun je met impulsgelden? Deel 1

Wat Justine Kontou fascineert is hoe ruimtes waarin mensen zich begeven, van invloed kunnen zijn op hun gemoedstoestand.

20 maart 2019
Wat kun je met impulsgelden? Deel 1

Een passende entree voor de LocHal

Met crowdfunding realiseert Pien den Hollander als kunstopdracht een entree voor de LocHal. Haar ontwerp is geïnspireerd op de kranen die locomotieven deden zweven.

7 januari 2019
Een passende entree voor de LocHal

Crowdfunding 2018

Deze makers voltooiden in 2018 een succesvolle crowdfundingcampagne met een bijdrage uit de impulsgelden.

28 december 2018
Crowdfunding 2018

Tussen kunst en entertainment: Surrealistisch doolhof Doloris

Een groot surrealistisch doolhof genaamd Doloris. Kunst of puur entertainment? Mestmag.nl voelde de projectinitiator, , aan de tand.

4 oktober 2018
Tussen kunst en entertainment: Surrealistisch doolhof Doloris

Blog | Zeven jaar crowdfunding

Al zeven jaar geeft Luc Begas ondersteuning aan crowdfunding projecten. Iedere keer weer heeft hij ontzettend veel respect voor de projecthouder die lef toont door een crowdfunding campagne aan te gaan. Waarom? In zijn blog legt Luc het uit.

4 april 2018
Blog | Zeven jaar crowdfunding

Honderd projecten succesvol met crowdfunding

Maartje interviewde verschillende crowdfunders over hun projecten en ze kijkt samen met bkkc terug op vier jaar crowdfunding.

2 november 2015
Honderd projecten succesvol met crowdfunding

Blog | Waarom crowdfunding nog láng niet passé is

Toen wij jaren geleden zochten naar een manier om het publiek een stem te geven, kwamen we logischerwijs uit bij crowdfunding. Luc Begas blogt de lange adem van crowdfunding.

1 december 2014
Blog | Waarom crowdfunding nog láng niet passé is