De Brabantse festivals werken steeds intensiever samen. Op 17 augustus lanceerde een collectief van Brabantse Festivals, VisitBrabant en provincie Noord-Brabant een communicatiecampagne rondom het culturele festivalaanbod in Brabant. Wat houdt deze samenwerking precies in? Wie hebben er baat bij en wat zijn de doelen? Bijke Aarts sprak met twee festivaldirecteuren: Marc Eysink Smeets van Circo Circolo in Liempde en Geert Overdam van Theaterfestival Boulevard in 's Hertogenbosch.
Geschreven door Bijke Aarts
Wat is de aanleiding voor de campagne?
Geert Overdam: 'Er was al langer overleg tussen de festivals om te onderzoeken hoe we samen zouden kunnen innoveren. We wilden meer samenwerking op een viertal onderwerpen: ICT, marketing, duurzaamheid en het intensiveren van het verdienmodel.'
Marc Eysink Smeets: 'Circo Circolo was hier vanaf begin af aan bij betrokken. Als team hebben de verschillende festivals samengewerkt om innovaties toe te passen.' Toen de provincie gelden beschikbaar stelde voor gezamenlijke marketing, ontwikkelden de festivals het plan voor een gezamenlijke communicatiecampagne die zowel de festivals zelf als de provincie Brabant op de kaart zou zetten.
Er zijn meer interessante innovaties ontstaan uit de samenwerking. In samenwerking met een bedrijf uit Gent is een softwareprogramma ontwikkeld, waarmee je planning, communicatie, vrijwilligersbeheer en nog veel meer kunt bijhouden. Dit programma wordt nu op de markt gebracht.
Wat is het doel?
De samenwerkende festivals willen via de campagne natuurlijk meer publiek bereiken, vooral bezoekers van buiten de provincie. Meer bezoekers betekent meer toeristische bestedingen. Want al die mensen moeten toch ook ergens eten en slapen?
Zie daar de link met Visit Brabant, een organisatie die zichzelf tot doel heeft gesteld Brabant als toeristische bestemming stevig op de kaart te zetten en uit te laten groeien tot de meest gastvrije en innovatieve regio van Europa. Eysink Smeets: 'Festivals zijn enorme trekkers voor een toeristisch verblijf. Culturele partners zijn nog te weinig in contact met bijvoorbeeld hotels en restaurants. Daar liggen veel mogelijkheden. Het zou toch mooi zijn dat je, als je muziekfestival Incubate in Tilburg bezoekt, meteen ziet waar je lekker kunt eten en slapen'.
Overdam: 'Bijkomend doel is meer met elkaar na te denken hoe wij ons als Brabantse festivals profileren. Hoe dragen we bij aan de toeristische aantrekkelijkheid van Brabant? Dat helpt om het gesprek met Visit Brabant te kunnen blijven voeren en de samenwerking te continueren.'
Wat houdt de campagne in?
De festivals hebben een gezamenlijke website gelanceerd: www.brabantfestivals.nl. Abri's maken reizigers op treinstations in vijf grote steden attent op de festivals in Brabant. En vooral wordt er geadverteerd met banners op internet: volkskrant.nl, websites van Ster en google adwords. De festivals maken ook reclame voor elkaar: ze kondigen via hun eigen communicatiekanalen het festival aan dat volgt. Bovendien doen ze gezamenlijk onderzoek.
Marc Eysink Smeets: 'Er is een app ontwikkeld, Brabant festivals. Mensen die die app downloaden voor een bepaald festival, krijgen automatisch het programma van alle andere festivals. De app is nu onderdeel van Visit Brabant en wordt verder ontwikkeld.' Het geld voor de communicatiecampagne komt van de provincie Noord-Brabant, maar de festivals dragen zelf ook financieel bij.
Welke festivals doen mee?
De festivals die tot en met de zomer van augustus 2015 met de campagne worden gepromoot zijn Fabriek Magnifique, Theaterfestival Boulevard, Internationaal Vocalisten Concours, Incubate, Circo Circolo, November Music, Glow, DOCfeed, Festival Cement, STRP Biƫnnale, Gipsy Festival en Festival Mundial.
Wat heeft de campagne tot nu toe opgeleverd?
De campagne, vooral de online campagne, heeft al duidelijk effect op de zichtbaarheid van de festivals buiten de provincie Noord-Brabant. De CTR (click through rate), het aantal keer dat op een advertentie wordt geklikt, op Google en Volkskrant.nl is twee zo hoog dan gemiddeld. Geert Overdam: 'Het is nog te vroeg om te zeggen of de campagne ook invloed heeft op de omvang en samenstelling van het publiek.' Eysink Smeets bevestigt dit: 'Ik durf niet te zeggen dat door de campagne ook echt meer kaarten verkocht zijn. Die analyse moeten we nog maken.'
Hoe nu verder?
Geert Overdam: 'We willen de landelijke dagbladen en tv bereiken. Op termijn kun je bijvoorbeeld denken aan arrangementen, in samenwerking met Visit Brabant. Wellicht worden we zelfs een onderdeel van Visit Brabant. Daar wordt iedereen beter van.' Eysink Smeets: 'Het zou een logische stap zijn. De app en de website staan al in de huisstijl van Visit Brabant.'
'Sowieso leren we hier enorm veel van voor een eventueel vervolg,' zegt Eysink Smeets. Overdam vult aan: 'Onze marketeers leren hoe een festival landelijk beter zichtbaar gemaakt kan worden. Want, zegt hij met een glimlach: 'Er gebeurt veel in Brabant, maar dat is landelijk gezien nog geheim. Het geheim van Brabant mag onthuld worden.'
De website gaat doorontwikkeld worden, daar komt straks veel meer informatie op. Hetzelfde geldt voor de Brabant festival app: 'we zijn nu bezig om triggers te bedenken, waardoor mensen geprikkeld worden om ook eens naar een ander festival te gaan.'
Samenwerking
Brabant is uniek volgens Overdam: Je kunt elkaar hier snel vinden en er wordt vaak samengewerkt. Eysink Smeets benadrukt het belang van het aan elkaar verbinden van expertise. 'Bovendien willen we graag verschillende publieksgroepen met elkaar verbinden'.
Ook op inhoudelijk vlak werken de festivals steeds meer samen. Zo hebben meerdere festivals behoefte aan een internationale top in het programma. Overdam: 'We onderzoeken de mogelijkheden om die top aan te trekken. Dat trekt dan weer meer bezoek van buiten Nederland.'
Uitbreiding
Diverse andere Brabantse festivals hebben aangegeven graag te willen aansluiten bij dit initiatief. Dat kan op dit moment nog niet om budgettaire redenen, maar alle deelnemers willen graag een vervolg geven aan de samenwerking. Ze staan open voor aanmeldingen van nieuwe festivals.
Zijn alleen de culturele festivals welkom om aan te sluiten? Eysink Smeets: 'We moeten een profiel vaststellen. We hebben gezegd professionele kunstfestivals. Maar hoe scherp trek je de lijn?' Overdam: 'Persoonlijk vind ik dat ook de Brabantse dag in Heeze en Paaspop erbij horen.' De vraag is ook wat behapbaar is. 'We hebben er nu 12, worden dat er straks 20, 30? Deze samenwerking is een work in progress'.