Smart Connections helpt drie Brabantse culturele instellingen concrete stappen te zetten
Veel culturele organisaties hebben het in hun plannen staan: ze willen nieuwe doelgroepen bereiken, nieuwe verdienmodellen bedenken of zien graag een verjonging van het publiek. In de meeste gevallen vraagt dat ook om nieuwe proposities, die zijn afgestemd op de behoeften van de gewenste doelgroep. Maar hoe zorg je ervoor dat je nieuwe aanbod een succes wordt? Dat het aanslaat bij de doelgroep, dat het past bij je profiel en dat het meer geld oplevert dan dat het kost?
Kracht van je waardepropositie
Met een nieuwe waardepropositie bedoelen we alles wat we de klant bieden aan waarde. Hierbij kijk je breder dan alleen het product of de dienst. Je denkt bijvoorbeeld vanuit klantbehoeften na over vragen als service, aanvullende diensten of mogelijkheden voor klanten om zelf invloed uit te oefenen op het product. In het traject denken we daarnaast na over vragen als het businessmodel, mogelijke partners, de positionering en de marketing aanpak. Alles gebaseerd op de juiste mix tussen inspelen op klantbehoeften en het realiseren van je organisatiedoelen.
Kunstloc wil hierbij helpen door culturele organisaties uit Brabant de kans te geven een innovatietraject onder professionele begeleiding van ervaren coaches van Smart Connections te doorlopen. Smart Connections en senior adviseur Pim Halkes hebben bij vooraanstaande culturele instellingen laten zien dat hun aanpak inspireert en succesvol is.
Drie organisaties aan de slag
Na een openbare oproep in oktober 2020 zijn de drie organisaties uitgekozen die gaan deelnemen aan het traject. Dat zijn Theaterwerkplaats Tiuri uit Breda, Cultuurcentrum Deurne en het STRP festival uit Eindhoven. Drie hele diverse organisaties, dus het is heel interessant om hen te volgen en te zien welke opbrengsten dit traject hen brengt.
Webinar Kracht van je waardepropositie
Op 12 november vond de officiële aftrap van het traject plaats met een webinar. De drie organisaties stelden zichzelf voor, gaven inzicht in hun motivatie om mee te doen en wat ze uit het traject hopen te halen. Coach Pim Halkes van Smart Connections gaf een minicollege over wat een waardepropositie inhoudt en hoe je daar mee aan de slag kunt gaan. Interessant voor een ieder die daar meer over wil weten.
Kennisdeling
We gaan de drie instellingen op de voet volgen. Op deze pagina zullen we frequent updates plaatsen hoe ver de instellingen in hun traject zijn, welke kwesties ze tegenkomen en hoe ze stappen gaan zetten om tot mooie resultaten te komen. Bezoek dus regelmatig deze pagina of meld je aan voor de nieuwsbrief van Kunstloc Brabant om op de hoogte te blijven.
Over Smart Connections
Smart Connections helpt organisaties met het verkrijgen en vertalen van klantinzichten naar succesvolle en onderscheidende proposities en klantervaringen.
Het traject voor Kunstloc is opgezet in samenwerking met Pim Halkes, die als senior-adviseur bij Smart Connections organisaties als Muziekgebouw aan het IJ, kunstencentrum RiCK en meerdere bibliotheken in Utrecht heeft begeleid bij het ontwikkelen van nieuwe proposities voor nieuwe doelgroepen. Hiervoor was hij onder meer marketingmanager bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Wil je meer weten over het innovatietraject Waardepropositie?
Of zou je in de toekomst misschien met jouw organisatie aan een vergelijkbaar traject mee willen doen? Neem dan contact met mij op.