Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

De term publiekswerking heeft de afgelopen twee jaar vleugels gekregen in Nederland. Deze werkwijze draait om verbinding maken met huidig én nieuw publiek en slaat daarmee een brug tussen het artistieke product, marketing en educatie. In het Regioprofiel Cultuur BrabantStad is de ambitie opgenomen om het culturele aanbod optimaal te laten aansluiten op de diversiteit van het (potentiële) publiek in de provincie. Op 14 november organiseerden Cultuurmarketing en Kunstloc Brabant hierover een inspiratiebijeenkomst.

Tijdens deze middag hebben professionals van Brabantse kunst- en cultuurorganisaties gesproken over welke meerwaarde publiekswerking kan creëren in de Nederlandse cultuursector. Ze leerden daarbij van culturele instellingen die hebben ervaren wat publiekswerking kan betekenen voor (potentieel) publiek, makers en de culturele instelling zelf.

In een kennisartikel hebben we de do's en dont's die deze dag zijn opgehaald op een rij gezet. Cultuurmarketing schreef een artikel over de middag, en voor niet-leden maakten we een ingekorte versie.

Meer weten over publiekswerking?

Neem contact met mij op.

publiekswerking

Theater De Schalm: "Niet met data werken is geen optie meer".

Werken met publieksdata in de culturele sector kan best ingewikkeld zijn. Theater De Schalm deelt haar ervaring.

18 juli 2023
Theater De Schalm: "Niet met data werken is geen optie meer".

Werken met Publieksdata

Samen met meerdere Brabantse culturele organisaties nemen we deel aan een landelijke pilot, en stimuleren we bewustwording, samenwerking en kennisdeling over het werken met publieksdata.

7 december 2022
Werken met Publieksdata

Regioprofiel | Publiekswerking

In het streven naar een inclusief aanbod voor iedere Brabander is publiekswerking een goede manier om te werken aan een gelijkwaardige dialoog tussen publiek, programmeur en maker.

4 november 2021
Regioprofiel | Publiekswerking

Voorbij de valkuilen van publiekswerking

Publiekswerking is een toverwoord geworden. Maar wat zijn nu de do's en dont's bij deze actieve zoektocht naar verbinding met publiek?

10 juni 2021
Voorbij de valkuilen van publiekswerking

Culturele Smaak van Brabanders

Hoe ziet het cultuurgedrag van Brabanders er tegenwoordig uit? Met een segmentatie van publieksgroepen, vertegenwoordigd door persona’s, krijgen we grip op de manier waarop mensen tegenwoordig cultuur consumeren.

20 maart 2020
Culturele Smaak van Brabanders

Landelijke presentatie segmentatiemodel Smaak van Brabant

Tijdens de jaarlijkse onderzoekconferentie van LKCA en Boekmanstichting hebben Het PON en Kunstloc Brabant een sessie verzorgd over het segmentatiemodel De culturele smaak van Brabanders.

10 februari 2020
Landelijke presentatie segmentatiemodel Smaak van Brabant

Werkconferentie Amateurkunst #8

Tijdens de achtste editie van de werkconferentie nodigden we mooie, bijzondere, inspirerende en opvallende sprekers nog een keer uit. Een ‘The best of’ op het gebied van amateurkunst.

3 december 2019
Werkconferentie Amateurkunst #8

Inspiratiemiddag publiekswerking

Publiekswerking draait om verbinding maken met huidig én nieuw publiek en slaat daarmee een brug tussen het artistieke product, marketing en educatie.

14 november 2019
Inspiratiemiddag publiekswerking

U vraagt, wij draaien: tegenwoordig staat de bezoeker centraal

Marketing? Vroeger was dat in de cultuursector een beetje een vies woord. Maar inmiddels wordt het belang ervan door vrijwel iedereen gezien: het publiek komt steeds centraler te staan. Vier Brabantse organisaties vertellen waarom dat helemaal niet zo erg is.

5 december 2017
U vraagt, wij draaien: tegenwoordig staat de bezoeker centraal

Blog | Publiek!

Zonder publiek wordt het draagvlak voor de cultuursector wel erg klein. Jenneke Harings blogt over de zoektocht naar publiek voor kunst en cultuur.

4 november 2016
Blog | Publiek!

Publiek: 10 dingen die je moet lezen, zien, horen

Omdat de positie van kunst en cultuur in de samenleving verandert en omdat het publiek zelf verandert, moeten we opnieuw kijken naar wie ons publiek is en wat het voor ons kan betekenen.

27 oktober 2016
Publiek: 10 dingen die je moet lezen, zien, horen

Wat brengt jouw culturele project, programma of activiteit teweeg?

Monitoren en evalueren is belangrijk om inzicht te krijgen in het doelbereik van je organisatie.

2 februari 2016
Wat brengt jouw culturele project, programma of activiteit teweeg?