Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

... doe je samen met een kunstenaar of social designer

De creatieve kracht van een kunstenaar kan mensen activeren. Ontmoetingen tussen buren die elkaar amper kennen kunnen ontstaan en de wijk wordt een fijnere plek voor iedereen. 

Hartstikke ambitieus natuurlijk, maar hoe bereik je zoiets? In dit boekje geven we je een aantal gereedschappen voor een slimme, effectieve en doelgerichte aanpak.

Gereedschap voor sociaal artistieke projecten

Een boekje vol tips, handvatten en goede voorbeelden.

Start elk project met een goede basis en stel jezelf de volgende vier vragen:

  • Wat willen we veranderen?
  • Op welke manier biedt kunst hier een oplossing of antwoord voor?
  • Welke partijen (kunstenaars, maatschappelijke organisaties, burgers) hebben we daarbij nodig?
  • Wat levert deze aanpak op?

Wat willen we veranderen?

Neem voldoende tijd voor een analyse van de maatschappelijke vraag:

  • Wat is het probleem?
  • Waarom is dit een probleem?
  • Voor wie is dit een probleem?
  • Hoe ziet de ideale situatie eruit?

Onze tips:

  • Betrek de doelgroep en achterhaal de vraag achter de vraag
  • Betrek maatschappelijke expertise in je projectteam

Op welke manier biedt kunst een oplossing of antwoord?

Hoe krijgt het project artistiek vorm en hoe draagt dit bij aan de maatschappelijke vraag?

Onze tips:

  • Een geschikte kunstenaar of designer stimuleert de creativiteit van deelnemers en begeleidt het proces.
  • Denk na over je aanpak en wees flexibel.
  • Zorg voor plezier in het project.

Welke partijen hebben we daarbij nodig?

Wat zijn de relevante partijen en personen die iets te maken hebben met het thema?

Zorg voor co-creatie en gelijkwaardigheid:

  • Laat deelnemers het project mee uitvoeren en gebruik hun praktijkervaring, dat zorgt voor betrokkenheid.
  • Betrek lokale instellingen en organisaties bij je project voor borging en continuïteit op de lange termijn.

Verbind de doelgroep aan je project:

  • Op welke plaatsen komt je doelgroep vaak? Zoek ze daar op.
  • Spreek de taal van je doelgroep en sluit aan bij onderwerpen die zij belangrijk vinden. Zorg dat je weet op welke manier ze zichzelf informeren.
  • Houd oog voor de diversiteit in de buurt.
  • Neem hen serieus en laat zien dat je iets met de input doet.

Wat levert deze aanpak op?

Een project kan effect hebben op vier verschillende niveaus:

  • Je werkt aan publieke beeldvorming, bijvoorbeeld door het imago van een wijk op te vijzelen.
  • Je werkt aan fysieke leefbaarheid, bijvoorbeeld door de veiligheid in de wijk te verbeteren.
  • Je werkt aan persoonlijke ontwikkeling, bijvoorbeeld door het zelfvertrouwen van deelnemers te stimuleren of door ze te helpen bepaalde vaardigheden te ontwikkelen.
  • Je werkt aan sociale cohesie, bijvoorbeeld door begrip tussen deelnemers tot stand te brengen.

Meer weten?

Tilburgs stads-tapijt van Denim winnaar De Kunstopdracht Kaapstad

Milo Visser wil jeans inzamelen om een monumentaal stads-tapijt te maken tijdens festival Kaapstad deze zomer.

24 februari 2025
Tilburgs stads-tapijt van Denim winnaar De Kunstopdracht Kaapstad

Studio Public Takeover 2025 van start

Dertien ArtCoDe studenten werken aan een kunstopdracht in de openbare ruimte als concept voor Kaapstad.

20 december 2024
Studio Public Takeover 2025 van start

Water als inspiratiebron voor de toekomst

Tijdens de Dutch Design Week werden de vijf winnende ontwerpen voor de Design Challenge gepresenteerd.

1 november 2024
Water als inspiratiebron voor de toekomst

Gemeente Breda en Kunstloc lanceren routekaart stadsnatuur Breda

Met de routekaart stadsnatuur willen Breda en Kunstloc Brabant bewoners en professionals actief betrekken bij de ontwikkeling van stadsgroen.

17 september 2024
Gemeente Breda en Kunstloc lanceren routekaart stadsnatuur Breda

Kunstwerk Eenwoud ontkiemt op Landpark Assisië

Een bijzonder kunstwerk krijgt duizend jaar de tijd om zich te ontwikkelen: Eenwoud.

26 juni 2024
Kunstwerk Eenwoud ontkiemt op Landpark Assisië

Kunstenaars en ondernemers komen samen tot nieuwe kijk op Van Gogh Nationaal Park

Vier deelnemers die met de kunstvouchers werken, aan het woord over hun projecten en de toekomst ervan.

9 april 2024
Kunstenaars en ondernemers komen samen tot nieuwe kijk op Van Gogh Nationaal Park

Met theater de echte verhalen uit je stad vertellen

Drie Brabantse theatergezelschappen vertellen op welke manier ze inwoners betrekken.

26 februari 2024
Met theater de echte verhalen uit je stad vertellen

Podcast KunstKracht #1 | Kunst heeft de toekomst

Een gesprek tussen Jos van der Horst, gedeputeerde Energie en Cultuur in Noord-Brabant en kunstenaar Sjaak Langenberg.

11 december 2023
Podcast KunstKracht #1 | Kunst heeft de toekomst

KunstUnlocked Omgevingsvisie

Hoe maak je meer impact op klimaatvraagstukken met creatieve ontwerpkracht?

21 november 2023
KunstUnlocked Omgevingsvisie

Kunst en Klimaat

Klimaatvraagstukken vragen om een gezamenlijke aanpak waarbij creativiteit niet mag ontbreken. Hóe pak je dat aan?

22 september 2023
Kunst en Klimaat

Gemeente Tilburg en Kunstloc Brabant lanceren eerste stadsnatuur routekaart

Met de routekaart stadsnatuur willen Tilburg en Kunstloc Brabant bewoners en professionals prikkelen zelf nog actiever in te springen op de ontwikkeling van stadsgroen.

6 juli 2023
Gemeente Tilburg en Kunstloc Brabant lanceren eerste stadsnatuur routekaart

Blog | Bestemming onbekend

Charlotte Hopmans blogt over hoe we samen tot een duurzame toekomst kunnen komen.

19 oktober 2022
Blog | Bestemming onbekend