Diversiteit is een gegeven. Alle mensen verschillen van elkaar. De verschillen betekenen iets voor ieders positie in de samenleving en de kansen die men gedurende de opvoeding krijgt. Ze sturen ons gedrag en hoe wij denken. Niet iedereen is zich daar altijd van bewust. Het is ons streven om cultuureducatie toegankelijk te maken voor iedereen, zodat ieder kind zich gezien voelt en zijn blik kan verbreden.
In de derde periode van de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit is er extra ruimte voor kansengelijkheid. Op deze pagina houden we je op de hoogte van alle ontwikkelingen.
Vervoersproblematiek
Uit gesprekken met culturele instellingen, scholen en ouders over kansengelijkheid binnen cultuureducatie heeft de Brabantbrede themagroep CmK3 een terugkerend geluid gehoord: We moeten terecht nadenken over divers en inclusief aanbod voor leerlingen, maar er ligt vaak een ander (praktisch) probleem aan de basis: het ontbreken van het vervoer om überhaupt bij cultureel aanbod te komen.
De themagroep heeft de handen in één geslagen om dit belangrijke thema op de kaart te (blijven) zetten. Dit resulteerde in een bijeenkomst waarin kennis werd gedeeld over dit thema en een prent van kunstenaar Jan Rothuizen, over de vervoersproblematiek binnen cultuureducatie. Daarnaast werd er brandbrief opgesteld.
De prent en de brief kunnen door het werkveld gebruikt worden om met elkaar in gesprek te gaan, en om meer bewustwording te creeeren bij belangrijke stakeholders, zoals bestuurders.
Wil je hier meer over weten?
Neem contact met ons op.