Koningin Máxima is erevoorzitter van het ‘Platform Ambassadeurs Méér Muziek in de Klas’. Een landelijk project dat structureel muziekonderwijs voor alle 1,6 miljoen basisschoolkinderen wil bereiken. Ook in onze provincie doen basisscholen aan dit project mee. Maar waarom doen ze dat? En hoe zorgt dit project ervoor dat muziekonderwijs op de basisschool meer aandacht krijgt? We spraken erover met drie basisscholen en met Kunstbalie-adviseur Max.
- Geschreven door Iris van den Boezem
Het is natuurlijk hartstikke fijn dat de koningin zich inzet voor muziekonderwijs. Maar wat hebben we precies aan haar inzet? Wel, dat is een goede vraag. En het antwoord is eigenlijk verrassend simpel. Maxima’s inzet sluit namelijk naadloos aan bij één van de belangrijkste speerpunten van de stichting ‘Meer Muziek in de Klas’. Namelijk: goed muziekonderwijs moet meer aandacht krijgen. Meer aandacht van ouders, van overheden en van andere partijen. Dat is volgens de stichting een belangrijke stap in verbetering van het aanbod van muziekonderwijs in de klas.
Kwetsbaar
Als senior adviseur bij Kunstbalie ondersteunt Max van Alphen het Brabantse primair onderwijs met advies over kunsteducatie. Hij bevestigt dat er nu niet altijd genoeg aandacht is voor muziek in de klas. “Muziekonderwijs wordt gegeven door een paar enthousiaste leraren of er is een directeur die de kar trekt”, legt Max uit. “Maar als zij met pensioen gaan of naar een andere school vertrekken, zakt het muziekonderwijs op zo’n school vaak helemaal weg. De waan van alledag neemt de overhand en andere problemen vergen alle aandacht. Zonde! Het zou goed zijn als muziekonderwijs beter wordt ingebed in het lesprogramma van het primair onderwijs.”
Lang Leve de Muziekshow
Gonnie Verhagen van St. Trudo in Helmond - Stiphout, is een voorbeeld van zo’n directeur die met veel enthousiasme over het belang van muziekonderwijs in de klas vertelt. “Door muziek leren kinderen zich ook op andere manieren te uiten en het kan ook ontspannend werken. Voor ons is het dus een belangrijk onderdeel van ons lesaanbod.” Met haar school doet ze mee aan de Lang Leve de Muziekshow van stichting Meer Muziek in de Klas. Erg spannend, want drie basisschoolklassen uit iedere provincie gaan de strijd aan voor de ultieme hoofdprijs: optreden op Het Kerst Muziekgala waar Koningin Máxima komt kijken. Gonnie: “Het zou super leuk zijn als de kinderen doorgaan naar het televisieprogramma. Ik heb al vaker meegedaan aan een tv-programma en weet dat dit voor kinderen onvergetelijke ervaringen zijn. Ook creëer je hier een hoge betrokkenheid bij ouders mee.”
Muziekdocent Charles Bosters kwam vorig jaar met de leerlingen van Kindcentrum Octopus in Boekel bij Lang Leve de Muziek Show als winnaar uit de bus. Hij is zowel enthousiast als kritisch over het project. De kinderen mochten optreden tijdens het Kerst Muziekgala, onder toeziend oog van Maxima. “De in totaal driehonderd kinderen die daar stonden, waren vooral podiumvulling”, vindt hij. “Er waren een paar getalenteerde kinderen die muziek speelden en de rest stond er maar wat bij. Dat is jammer, die talentjes komen er toch wel. Meer Muziek In De Klas is een hele goede zaak en de aandacht ervoor belangrijk. Maar de invulling van de televisieprogramma’s zou er volgens mij anders uit mogen zien.” Ook basisschool Zonzeel uit Terheijden doet dit jaar mee aan de audities voor het televisieprogramma Lang Leve de Muziekshow. Vakleerkracht muziek Renate de Jong over haar ervaringen tot nu toe: “De kinderen leren samenwerken, zichzelf te durven laten zien, zelf initiatief te nemen en leren vooral hoe leuk het is om samen iets moois te maken en te musiceren en zingen. Zo regelde een meisje een keyboard voor een jongen die piano speelt, een ander meisje heeft bedacht dat het leuk is als iedereen blauwe plastic overschoenen draagt en die ook geregeld.”
Goede balans
Hoe zou muziekonderwijs er in een ideale wereld uitzien? Kunstbalie-adviseur Max heeft daar wel ideeën over. “Ik begrijp ook wel dat niet iedere school fulltime een kunstvakdocent muziek kan inhuren. Maar mijn advies aan basisscholen is: zorg in ieder geval dat je zo’n muziekdocent als expert kunt inzetten. Bijvoorbeeld om je eigen leerkrachten te inspireren met nieuwe ideeën voor lessen.” Muziekdocente Renate vult aan: “Veel leerkrachten vinden muziek een lastig vak om te geven en daardoor wordt het niet altijd wekelijks aangeboden. Als vakleerkracht kan ik daarbij helpen. Zo zijn we op dit moment samen met de kinderen en de leerkracht aan de slag om onze act (voor Lang Leve de Muziekshow, red.) te verbeteren.” Volgens Max is een goede balans belangrijk: “Bedenk je wat een kunstvakdocent en een basisschoolleraar ieder kunnen doen. Zo wordt het voor docenten ook een stuk leuker om zo’n ‘lastig’ vak te geven. Voor muziek geldt: hoe leuker de docent het heeft, hoe leuker het voor de kinderen is.” Kunstvakdocent Charles Bosters vult aan: “Muziekles is belangrijk voor kinderen omdat het dicht bij henzelf ligt. Ik vind het zo mooi om te zien dat kinderen die moeite hebben met de meeste schoolvakken juist in muziek schitteren, toch zeker op het gebied van enthousiasme. Daarom is muziek belangrijk, wekelijks in de klas, acht jaar lang. Deze leerlingen hebben een basis die ze nooit meer kwijtraken en waar zij hun hele leven plezier aan beleven.”