Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Koningin Máxima is erevoorzitter van het ‘Platform Ambassadeurs Méér Muziek in de Klas’. Een landelijk project dat structureel muziekonderwijs voor alle 1,6 miljoen basisschoolkinderen wil bereiken. Ook in onze provincie doen basisscholen aan dit project mee. Maar waarom doen ze dat? En hoe zorgt dit project ervoor dat muziekonderwijs op de basisschool meer aandacht krijgt? We spraken erover met drie basisscholen en met Kunstbalie-adviseur Max.

- Geschreven door Iris van den Boezem

Het is natuurlijk hartstikke fijn dat de koningin zich inzet voor muziekonderwijs. Maar wat hebben we precies aan haar inzet? Wel, dat is een goede vraag. En het antwoord is eigenlijk verrassend simpel. Maxima’s inzet sluit namelijk naadloos aan bij één van de belangrijkste speerpunten van de stichting ‘Meer Muziek in de Klas’. Namelijk: goed muziekonderwijs moet meer aandacht krijgen. Meer aandacht van ouders, van overheden en van andere partijen. Dat is volgens de stichting een belangrijke stap in verbetering van het aanbod van muziekonderwijs in de klas.

Kwetsbaar

Als senior adviseur bij Kunstbalie ondersteunt Max van Alphen het Brabantse primair onderwijs met advies over kunsteducatie. Hij bevestigt dat er nu niet altijd genoeg aandacht is voor muziek in de klas. “Muziekonderwijs wordt gegeven door een paar enthousiaste leraren of er is een directeur die de kar trekt”, legt Max uit. “Maar als zij met pensioen gaan of naar een andere school vertrekken, zakt het muziekonderwijs op zo’n school vaak helemaal weg. De waan van alledag neemt de overhand en andere problemen vergen alle aandacht. Zonde! Het zou goed zijn als muziekonderwijs beter wordt ingebed in het lesprogramma van het primair onderwijs.”

Lang Leve de Muziekshow

Gonnie Verhagen van St. Trudo in Helmond - Stiphout, is een voorbeeld van zo’n directeur die met veel enthousiasme over het belang van muziekonderwijs in de klas vertelt. “Door muziek leren kinderen zich ook op andere manieren te uiten en het kan ook ontspannend werken. Voor ons is het dus een belangrijk onderdeel van ons lesaanbod.” Met haar school doet ze mee aan de Lang Leve de Muziekshow van stichting Meer Muziek in de Klas. Erg spannend, want drie basisschoolklassen uit iedere provincie gaan de strijd aan voor de ultieme hoofdprijs: optreden op Het Kerst Muziekgala waar Koningin Máxima komt kijken. Gonnie: “Het zou super leuk zijn als de kinderen doorgaan naar het televisieprogramma. Ik heb al vaker meegedaan aan een tv-programma en weet dat dit voor kinderen onvergetelijke ervaringen zijn. Ook creëer je hier een hoge betrokkenheid bij ouders mee.”

Muziekdocent Charles Bosters kwam vorig jaar met de leerlingen van Kindcentrum Octopus in Boekel bij Lang Leve de Muziek Show als winnaar uit de bus. Hij is zowel enthousiast als kritisch over het project. De kinderen mochten optreden tijdens het Kerst Muziekgala, onder toeziend oog van Maxima. “De in totaal driehonderd kinderen die daar stonden, waren vooral podiumvulling”, vindt hij. “Er waren een paar getalenteerde kinderen die muziek speelden en de rest stond er maar wat bij. Dat is jammer, die talentjes komen er toch wel. Meer Muziek In De Klas is een hele goede zaak en de aandacht ervoor belangrijk. Maar de invulling van de televisieprogramma’s zou er volgens mij anders uit mogen zien.” Ook basisschool Zonzeel uit Terheijden doet dit jaar mee aan de audities voor het televisieprogramma Lang Leve de Muziekshow. Vakleerkracht muziek Renate de Jong over haar ervaringen tot nu toe: “De kinderen leren samenwerken, zichzelf te durven laten zien, zelf initiatief te nemen en leren vooral hoe leuk het is om samen iets moois te maken en te musiceren en zingen. Zo regelde een meisje een keyboard voor een jongen die piano speelt, een ander meisje heeft bedacht dat het leuk is als iedereen blauwe plastic overschoenen draagt en die ook geregeld.”

Goede balans

Hoe zou muziekonderwijs er in een ideale wereld uitzien? Kunstbalie-adviseur Max heeft daar wel ideeën over. “Ik begrijp ook wel dat niet iedere school fulltime een kunstvakdocent muziek kan inhuren. Maar mijn advies aan basisscholen is: zorg in ieder geval dat je zo’n muziekdocent als expert kunt inzetten. Bijvoorbeeld om je eigen leerkrachten te inspireren met nieuwe ideeën voor lessen.” Muziekdocente Renate vult aan: “Veel leerkrachten vinden muziek een lastig vak om te geven en daardoor wordt het niet altijd wekelijks aangeboden. Als vakleerkracht kan ik daarbij helpen. Zo zijn we op dit moment samen met de kinderen en de leerkracht aan de slag om onze act (voor Lang Leve de Muziekshow, red.) te verbeteren.”  Volgens Max is een goede balans belangrijk: “Bedenk je wat een kunstvakdocent en een basisschoolleraar ieder kunnen doen. Zo wordt het voor docenten ook een stuk leuker om zo’n ‘lastig’ vak te geven. Voor muziek geldt: hoe leuker de docent het heeft, hoe leuker het voor de kinderen is.” Kunstvakdocent Charles Bosters vult aan: “Muziekles is belangrijk voor kinderen omdat het dicht bij henzelf ligt. Ik vind het zo mooi om te zien dat kinderen die moeite hebben met de meeste schoolvakken juist in muziek schitteren, toch zeker op het gebied van enthousiasme. Daarom is muziek belangrijk, wekelijks in de klas, acht jaar lang. Deze leerlingen hebben een basis die ze nooit meer kwijtraken en waar zij hun hele leven plezier aan beleven.”

Iris van den Boezem

Freelance redacteur en tekstschrijver

cultuureducatie

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers deelden hun succesmomenten, factoren en kernwaarden.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO en PRO)? Welk aanbod is er voor hen?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Goed nieuws voor cultuureducatie binnen het mbo. Er komt structureel meer geld voor educatie beschikbaar.

26 februari 2025
Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Op deze kennispagina onderzoeken we betekenisvolle verbindingen tussen burgerschap en cultuureducatie.

22 januari 2025
Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Jaaroverzicht 2024 met opvallend kunst- en cultuurnieuws én culturele lichtpuntjes.

30 december 2024
De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

Blog | Dansen tussen chaos en orde

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen met Art of Hosting.

6 december 2024
Blog | Dansen tussen chaos en orde

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!