Als kunstenaar al eens gedacht aan het tonen van je werk op een school? Of namens een school op zoek naar een kunstproject voor in de klas? Kunstloc Brabant heeft op dit gebied expertise én een groot netwerk. Die expertise en ons netwerk willen we met je delen.
Veel basisscholen in Noord-Brabant zijn jaar in jaar uit op zoek naar tentoonstellingskunst die ze op inspirerende wijze aan kinderen kunnen tonen. Denk aan visuele kunsten als fotografie, twee- en driedimensionale beeldende kunst, film of mediakunst. Scholen zijn niet allemaal in staat om naar musea te reizen vanwege een ongunstige combinatie van afstand, tijd en kosten. Dus zorgen we dat de kunst naar de school zelf komt.
Ontwikkeling kunstprojecten en begeleiding
Medio 2021 is er gestart met de eerste Brabantse kunstenaars om tentoonstellingen met educatie te ontwikkelen voor basisscholen. Sindsdien willen we jaarlijks een paar kunstopdrachten vanuit samenwerkende scholen (intermediairs) stimuleren zodat nieuwe makers de kans krijgen om een kunstproject te realiseren die van school naar school kan reizen. Kunstloc begeleidt en adviseert alle kunstenaars in zowel de keuze voor de kunst, de presentatie met verpakking als de educatie rondom het project.
In deze teaser een tipje van de sluier van de eerste drie makers die een reizende tentoonstelling hebben ontwikkeld.
Hieronder een beschrijving van de reeds ontwikkelde projecten en hun makers.
1, 2, 3… Ruimtemaatjes | Ton Lammers
Groep 1 t/m 4 primair onderwijs
Met het project 1,2,3…Ruimtemaatje maken kinderen kennis met de levendige 3-dimensionale wereld van Ton Lammers. Dat is niet plat als een tekening met opzij en naar voren, maar dan ook nog omhoog. Hij speelt met ruimte. Onderzoekt wat kan in meerdere modellen. De beelden zijn uit verschillende materialen gemaakt; hout, karton, rietjes, stokjes, touw... Alledaagse spullen die iedereen wel thuis heeft liggen. Daar gaan de kinderen zelf ook mee aan de slag.
Binnen het reizende kunstobject heeft Ton plaats gemaakt voor de onderzoekende maaksels van de kinderen zelf. Zodat hun ruimtelijke ontdekkingen en bouwsels onderdeel worden van de tentoonstelling.
Ton Lammers houdt van het creatieve proces van het maken en brengt die vonk dan ook graag over op anderen; zijn discipline is ruimtelijk. Hij heeft als zzp'er een jarenlange ervaring opgebouwd met het begeleiden van kinderateliers en schoolprojecten rond en in Tilburg.
Ton is trouw verbonden aan Kunstlab, Kunstencentrum Waalwijk, Het Pieck, Huis73, Museum De Pont en Trefpunt Heusden.
Licht in het donker | Linsey Kuijpers
Groep 5 t/m 8 primair onderwijs
In de klas komt het werk van Linsey Kuijpers. Linsey is fotograaf en filmmaker en is dol op het donker. Dan wordt het allemaal wat spannender! De klas gaat aan de slag met verhalen vertellen door middel van beeld. Met verschillende technieken en experimenten worden de mogelijkheden van licht verkent. Door te werken in het donker gaan de kinderen zelf hun foto’s belichten en kunnen zij het zo spannend maken als ze zelf willen!
De leerlingen krijgen op basis van de bijgeleverde foto’s opdrachten die hun beeldend vermogen stimuleren. Experimenteren, fantaseren en ontdekken zijn kernwoorden in deze lessen.
Linsey Kuijpers is freelance fotograaf en fotografie docent. Ze geeft o.a. de fotocursussen bij H19 en staat regelmatig voor de klas. Daarnaast organiseert ze mede de jaarlijkse CKV week voor het Curio Effent. Naast educatie projecten werkt zij aan documentaire projecten en in opdracht als fotograaf.
WeefWijf | Judith Kuijpers
Groep 1 t/m 4 primair onderwijs
In de klas staan twee grote kisten. Wat doen die hier? En wat zou erin zitten? Geopend ontvouwt zich de wereld van WeefWijf. In de ene kist bijzondere materialen, die de kunstenaar veel gebruikt. Dan gaat het ook over recycling en duurzaamheid. In de andere met deze ongewone materialen geweven kunstwerken door WeefWijf.
Wie ben ik en wie ben jij? En wat worden we samen? Met behulp van foto’s en afbeeldingen onderzoeken leerlingen hun zelfbeeld en dat van de ander.
Aan de hand van deze kunstwerken en met de opdrachten worden de kinderen zelf ‘weefwijven’. Alle zintuigen worden geprikkeld en de kinderen zullen verrast zijn over wat er allemaal mogelijk is met de ambachtelijke weeftechniek en met materiaal wat tot voor kort nog afval was.
Judith Kuijpers – alias WeefWijf - maakt zowel autonome kunst als in opdracht. Variërend van film, animatie, weefwerk, haakwerk, videoinstallaties, exposities, ontwikkelen van educatiemateriaal tot aan werk in de openbare ruimte.
Hoe kijk jij...? | Niels Hoebers
Groep 5 t/m 8 primair onderwijs
Hoe kijk jij nou eigenlijk? Kijk jij lang of kort? Naar details of naar het geheel? Gebruik jij ook nog andere zintuigen tijdens het kijken? Een transportkrat staat centraal in de klas. Waarom? Wat doet die daar? De vakkundig gemaakte krat beschermt wat erin zit en spreekt door zijn gesloten vorm tot de verbeelding, het wakkert de nieuwsgierigheid aan.
Eenmaal geopend blijken er meerdere transportkratten, net als de bekende Matroesjka-poppetjes, in te zitten. Één voor één van groot naar klein komen ze tevoorschijn. Elke krat wordt op een geheel eigen manier ervaren, want creativiteit wordt grotendeels gevormd door hoe je tegen dingen aankijkt. De ene krat maakt spannende geluiden, een volgende heeft weer rare kijkgaten en een andere beeldschermen met een animatie. Deze belevingen worden besproken in de klas. De kinderen krijgen uiteindelijk de opdracht zelf de laatste belevings-krat vorm te geven.
Niels Hoebers is een re-animator die door middel van stop-motion animatie voorwerpen tot leven brengt. Sinds 2010 creëert hij animatie projecten vanuit zijn studio in Eindhoven.
Voor Even | Noortje Haegens
Groep 5 t/m 8 primair onderwijs
In de tentoonstelling Voor even zijn foto's te zien waar Noortje Haegens experimenteert met grote zeepbellen in het landschap. Met deze foto's legt Noortje haar plek in beeld vast. "Mijn voortuin is mijn atelier. Ik experimenteer met grote zeepbellen. Het is super leuk om te doen, het is speels, kleurrijk en voor maar heel even... patssss". De heldere kleuren in deze dromerige landschappen zien er modern uit, maar het onderwerp is gebaseerd op een klassiek thema. Vanaf de zestiende eeuw worden bellenblazende kinderen door kunstenaars afgebeeld om de vergankelijkheid te symboliseren. De bijna uit elkaar spattende zeepbel refereert hieraan: nu is het mooi, maar dat kan zomaar voorbij zijn.
Naar aanleiding van deze tentoonstelling gaan de kinderen analyseren, experimenten en reflecteren. Door zelf reuzebellen te maken en te fotograferen brengen de kinderen hun eigen plek in beeld. Met de toverachtige techniek gaan ze op zoek naar de kracht van kleur en vorm.
Noortje Haegens haar werk was onderdeel van museale tentoonstellingen: het Stedelijk Museum Breda, Kunstmuseum Den Haag, het Zuiderzee Museum (Enkhuizen), het Van Abbemuseum (Eindhoven) en Het Noordbrabants Museum (Den Bosch).
Lidwien van Noorden | I don't like pink
Groep 5 t/m 8 primair onderwijs
De kinderen gaan aan de slag met afval en overbodige spullen. De school kiest een van de 3 opstellingen van de I don’t like pink, die in twee koffers en een kist aankomen op school. I don’t like pink is een installatie van Lidwien van Noorden met ongeveer duizend roze voorwerpen. Een verzameling ‘roze meuk’.
Lidwien nodigt je uit om met de kinderen te gaan kijken op welke manieren afval en verzamelingen in de kunst voorkomen en gebruikt worden. In de educatiehandleiding vind je meerdere opdrachten over compositie, ordenen, collages en assemblages. Ook worden tips genoemd om met de kinderen een dialoog aan te gaan over milieu, en hoe we omgaan met onze aarde en met elkaar, maar ook opdrachten om zelf praktisch aan de slag te gaan.
Lidwien van Noorden is beeldend kunstenaar. Haar werk is soms grof, soms verfijnd, soms conceptueel. Zij maakt haar kunst met materiaal, indrukken en gedachten die ze ‘vindt’. Vanuit een vrije, open fantasie werkt ze met afgedankt materiaal en gevonden voorwerpen. Met anderen werkt zij regelmatig samen in projecten en multidisciplinaire uitvoeringen. Haar werk varieert van sculpturen en schilderijen tot performances en films.
Lidwien was docent beeldende vakken en adviseur voor het onderwijs. Tegenwoordig is ze verbonden aan kunstenaarscollectief Ongekend en De nieuwe kunstruimte in ‘s-Hertogenbosch.
Ingrid Simons | Natuuravontuur
Groep 1 t/m 4 primair onderwijs
Natuuravontuur gaat in op de wisselwerking tussen natuurbeleving aan de ene en het bekijken én maken van kunst aan de andere kant. In het project zitten zes prachtige pasteuze schilderijen geïnspireerd op de natuur van Ingrid Simons. De kinderen gaan elke les eerst een kunstwerk bekijken en daarna zelf een werk maken. Per kunstwerk zijn er handvatten voor een gesprek en aansluitend een praktische opdracht met steeds een andere techniek en invalshoek.
Ingrid heeft de zes schilderijen voorzien van stevige perspex lijsten. Deze passen in een groene flightcase op wielen. In de educatiekoffer zit onder andere een palet olieverf zodat de kinderen de verf kunnen voelen en ruiken. De lerarenhandleiding is voorzien van veel kunst-kijkvragen bij de kunstwerken, een filmpje met een bezoek aan Ingrid's atelier en de doe-opdrachten zijn gekoppeld aan kunst en natuur.
Ingrid Simons is voornamelijk een schilder, die werkt met olieverf op linnen, maar ze werkt ook in lithografie, zeefdruk, fotopolymeerdruk, keramiek, en werkt af en toe met korte film en performance. Werken van Simons werden gepresenteerd in musea, biënnales, galeries en kunstbeurzen in o.a. Nederland, Portugal, Duitsland, België, Italië, U.S.A, Rusland en Japan.
Fillip Studios | De Zandraket Symfonie
Groep 3 t/m 6 primair onderwijs
In dit mediakunstproject maken leerlingen kennis met het augmented reality kunstwerk ‘Zandraket Symfonie’. Dit kunstwerk is geïnspireerd op het leven van het plantje de Zandraket (Arabidopsis Thaliana). Met iPads en een augmented reality-app gaan kinderen ervaren hoe de zandraket groeit en hoe deze zou klinken als ze een stem heeft. Door de invloed van o.a. het weer en de temperatuur ziet de zandraket er steeds anders uit. Tijdens het project zijn er open gesprekken naar aanleiding van het kunstwerk, verdiepen de kinderen zich in de groei van een eigen plant en duiken ze in het thema kunst, natuur en klimaat. Het project bestaat o.a. uit een installatie met qr-code, ipads met koptelefoons en lesmateriaal met zaadjes van de zandraket.
Fillip Studios is een art & design studio in Arnhem. De studio gebruikt hun innovatieve creativiteit om verwondering om te zetten in impact - want alle vooruitgang begint met verwondering. Fillip Studios werkt samen met universiteiten, instellingen, musea en commerciële bedrijven. De kunstwerken van Fillip Studios worden over de hele wereld getoond.
Wil je zelf een reizende tentoonstelling voor scholen maken?
Of ben je juist op zoek naar een kunstproject voor scholen? Maak gebruik van onze expertise.