Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Journalist Lisa Habets probeert het verleden van haar Indische voorouders – en dus dat van haarzelf – te begrijpen. Ze doet dit o.a. door zelf op onderzoek te gaan en door voorstellingen en exposities te bekijken van makers die net als zij vat proberen te krijgen op hun Indische identiteit. Voor MESTmag sprak ze met onderzoekend fotograaf Kim Pattiruhu, beeldend kunstenaar Yda Sinay en theatermaker Storm Boender om te vragen naar hun ervaringen. Hoe verwerken zij deze gedeelde geschiedenis in hun werk? 

Geschreven door: Lisa Habets

Als derde generatie Indische Nederlander probeer ik het verleden van mijn voorouders – en daarmee ook dat van mijzelf – te begrijpen. In schoolboeken op de basisschool werd het koloniale verleden van Nederland maar oppervlakkig besproken, waarbij de nadruk vooral lag op de VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie) en hoe Nederland floreerde dankzij de specerijenhandel. Maar wat is er gebeurd in Indonesië? Wat hebben mijn opa en oma gezien, gedaan, meegemaakt? En hoe leven deze – vaak traumatische – ervaringen in mij voort? Binnen Indische families wordt hier niet tot nauwelijks over gesproken. Het verdriet is te groot. Waar geen woorden aan gegeven kan worden, bestaat niet. Zoiets.

Als je antwoorden wilt, zal je dus zelf op onderzoek uit moeten. De afgelopen tijd heb ik verschillende voorstellingen gezien van makers die vat proberen te krijgen op hun Indische identiteit. Wat betekent het om ‘indo’ of Molukker te zijn? Hoe onderzoek je een geschiedenis waar niet over gepraat wordt? En (hoe) kun je breken met intergenerationeel trauma? Ik sprak onderzoekend fotograaf Kim Pattiruhu, beeldend kunstenaar Yda Sinay en theatermaker Storm Boender om te vragen naar hun ervaringen. Hoe verwerken zij deze gedeelde geschiedenis in hun werk? 

16799

Indisch zwijgen

Het zogeheten ‘Indisch zwijgen’ zorgt ervoor dat veel tweede, derde en vierde generatie Indische Nederlanders weinig weten over hun Indische familiegeschiedenis. Niet zo gek dus dat veel indo’s en Molukkers op een bepaald moment hun roots willen onderzoeken. Voor Kim begon haar zoektocht naar haar Molukse wortels op de kunstacademie. “Als kind heb ik veel informatie over mijn afkomst gemist omdat mijn ouders geen contact hadden met mijn Molukse familie. Dit heb ik aangegrepen als onderwerp voor mijn afstudeerproject.” 

"Als kind heb ik veel informatie over mijn afkomst gemist." Kim Pattiruhu

Yda herkent dit. “Tijdens mijn opleiding tot docerend beeldend kunstenaar kwam het thema ‘identiteit’ aan bod. Dit was voor mij de aanleiding om dieper in het verleden te duiken. Een verleden waar ik slechts fragmenten en flarden van heb meegekregen.” Ook Storm heeft het koloniale verleden van Nederlands-Indië gebruikt voor de voorstelling Senang die hij maakte tijdens zijn opleiding aan de FHK (Fontys Hogeschool voor de Kunsten). 

Beeld uit de voorstelling Senang van Storm Boender, foto: Rob ten Broek

Traumatische geschiedenis

Dat er binnen Indische families niet tot nauwelijks gepraat wordt over het verleden, heeft alles te maken met traumatische ervaringen. “Het koloniale verleden is een heel gevoelig onderwerp binnen de Indische gemeenschap. Ik durfde hier niet goed met mijn familie over in gesprek te gaan. Mijn voorstelling gaat dan ook niet zozeer over mijn familie, maar over mijn eigen zoektocht naar mijn Indische identiteit”, vertelt Storm.  

"Het koloniale verleden is een heel gevoelig onderwerp binnen de Indische gemeenschap." Storm Boender

Kim heeft voor haar project samen met haar vader de militaire route van haar opa afgelegd in Indonesië. “Mijn opa is in 1959 als KNIL-militair (Koninklijk Nederlands-Indisch Leger) naar Nederland gekomen. Veel KNIL-militairen waren getraumatiseerd. De reis met mijn vader heb ik helemaal gefotografeerd. Ook hielden we allebei een dagboek bij. Schrijven was voor ons makkelijker dan erover praten.”

Indische identiteit

Wat is dan dat gevoel van Indisch zijn? “Mijn voorstelling is een poging om mijn Indische identiteit te vatten. Het is bijna ongrijpbaar, toch voel ik het heel sterk. De verbondenheid, de warmte, het eten en de gezelligheid. Door het maken van de voorstelling ben ik me nog meer Indisch gaan voelen”, vertelt Storm.  

"Mijn voorstelling is een poging om mijn Indische identiteit te vatten. Het is bijna ongrijpbaar, toch voel ik het heel sterk." Storm Boender

In Senang onderzoekt Storm de Indische cultuur, toch is het een breder verhaal dat hij vertelt. “Ik vind het belangrijk om stil te staan bij wie we als land zijn. Zelf geloof ik in een maatschappij met verschillende perspectieven en geluiden. De Indische geschiedenis is ook herkenbaar voor Nederlanders met een andere migratie-achtergrond, of voor mensen die zich herkennen in het niet-praten. De vraag ‘wie ben ik’ is universeel.” 

Yda gebruikt kruidnagel in haar beeldend werk om de link te leggen met haar verleden. “Kruidnagel heeft een heel specifieke geur die veel verschillende associaties oproept bij mensen. Als ik ze dan uitleg over het specerijenmonopolie van Nederland ten tijde van de VOC, moeten zij zich hier opnieuw tot verhouden. Toch gaat mijn werk niet alleen maar over het koloniaal verleden, het staat open voor allerlei interpretaties”, legt ze uit. 

"Zoals mijn vader opgroeide tussen twee culturen, deed ik dat eigenlijk ook." Kim Pattiruhu

Toekomstige generaties

Kim was op haar basisschool 1 van de 3 kinderen van buitenlandse afkomst. “Ondanks dat ik voor 75% Nederlander ben, werd ik in ons dorp gezien als de buitenlander. Molukkers zagen mij juist weer als de Nederlander. Zoals mijn vader opgroeide tussen 2 culturen, ben ik dat eigenlijk ook. Toen ik mijn afkomst ging onderzoeken, voelde ik die miskenning heel sterk. Op het moment dat een volgende generatie zich bewust wordt van de traumatische geschiedenis, voelt diegene de pijn alsnog. Dit is intergenerationeel trauma.” 

"Ik geef mijn kinderen de ruimte om hun afkomst zelf te ontdekken. Als ze wat ouder zijn, wil ik ze graag meenemen naar de Molukken." Yda Sinay

Toen Yda moeder werd, worstelde ze met de vraag of ze haar kinderen een Molukse opvoeding wilde geven net zoals zij zelf heeft gehad. “Ik geef mijn kinderen de ruimte om hun afkomst zelf te ontdekken als ze hier behoefte aan hebben. Als ze wat ouder zijn, wil ik ze graag meenemen naar de Molukken. Toen ik jaren geleden zelf met mijn ouders terugging, voelde het alsof ik een periode kon afsluiten. De cirkel was rond.” 

Senang

De voorstelling Senang speelt 9 en 10 augustus op Theaterfestival Boulevard in ’s-Hertogenbosch. 

Festival Boulevard

Lisa Habets

redacteur

Diversiteit

Inspiratie-artikelen rondom actuele thema's uit de cultuursector

Kunstloc Brabant richt spotlight op Brabantse voorbeelden uit kunst- en cultuursector die tot de verbeelding spreken.

27 augustus 2024
Inspiratie-artikelen rondom actuele thema's uit de cultuursector

Prikkelarm cultuuraanbod: Genieten van kunst op jouw tempo en volume

Met een prikkelarm aanbod zetten culturele instellingen in Brabant zich in voor optimale toegankelijkheid voor iedereen.

11 juni 2024
Prikkelarm cultuuraanbod: Genieten van kunst op jouw tempo en volume

Dans stimuleert beweging, contact en zelfexpressie

Nana van Moergestel en Neel Brans, over de bijzondere werkwijze van Dansnest in het project De Ader.

26 maart 2024
Dans stimuleert beweging, contact en zelfexpressie

Met theater de echte verhalen uit je stad vertellen

Drie Brabantse theatergezelschappen vertellen op welke manier ze inwoners betrekken.

26 februari 2024
Met theater de echte verhalen uit je stad vertellen

Podcast KunstKracht #2 | Cultuur voor iedereen

Een gesprek tussen Saskia van Hulten, statenlid van PvdA in Noord-Brabant en kunstenaar Chilton Galimo.

27 december 2023
Podcast KunstKracht #2 | Cultuur voor iedereen

Iedereen is zanger bij het Participatiekoor

Het Participatiekoor brengt mensen met dementie en mantelzangers samen om te zingen.

19 december 2023
Iedereen is zanger bij het Participatiekoor

Theater De Lievekamp: Er als theater zijn voor je hele stad

Theater De Lievekamp is er vóór en dóór je hele stad!

5 december 2023
Theater De Lievekamp: Er als theater zijn voor je hele stad

Kunst als essentieel onderdeel van ieder mens bij Corpo Máquina

Choreografisch platform Corpo Máquina maakt kunst en dans toegankelijker voor iedereen.

21 november 2023
Kunst als essentieel onderdeel van ieder mens bij Corpo Máquina

Een jaar lang inspiratie: Kunst voor iedereen

Met een kalender zetten we twaalf bevlogen initiatiefnemers in de spotlight die kunst toegankelijk maken voor iedereen.

16 november 2023
Een jaar lang inspiratie: Kunst voor iedereen

Meer dan alleen je beperking bij Speels Collectief

Theatergezelschap Speels Collectief maakt theater toegankelijk voor iedereen.

7 november 2023
Meer dan alleen je beperking bij Speels Collectief

Kunst brengt veiligheid en vrolijkheid in azc’s

Kijk mee met organisatie De Vrolijkheid, wat kunstworkshops betekenen voor kinderen en jongeren in een azc!

17 oktober 2023
Kunst brengt veiligheid en vrolijkheid in azc’s

Kunstenaars breken het Indisch zwijgen en onderzoeken hun identiteit

Lisa Habets onderzoekt het verleden van haar Indische voorouders. Voor MESTmag sprak ze met Kim Pattiruhu, Yda Sinay en Storm Boender.

4 juli 2023
Kunstenaars breken het Indisch zwijgen en onderzoeken hun identiteit

Breken met oude kleding- en rolpatronen

In de tentoonstelling Nieuwe Patronen onderzoeken Paul van de Waterlaat en Haiko Sleumer het spanningsveld tussen kleding en identiteit.

8 juni 2023
Breken met oude kleding- en rolpatronen

Op naar een pluricultureel Brabant

Mounir Samuel schrijft over hoe kunst- en cultuurinstellingen een positieve bijdrage kunnen leveren aan de grote sociale vraagstukken van deze tijd.

6 juni 2023
Op naar een pluricultureel Brabant

Gehoor vinden bij een doof publiek

Voor doven en slechthorenden zijn er steeds meer initiatieven die (podium)kunsten toegankelijk maken. Vooral bij dans is er nog een wereld te winnen.

28 maart 2023
Gehoor vinden bij een doof publiek

Kunstenaars en nieuwkomers: “We zijn hetzelfde, we hebben alleen allemaal wat anders meegemaakt"

Ons land kent steeds meer nieuwkomers. Hoe is het om een volledig nieuw leven op te moeten bouwen in Nederland? En wat kan kunst hierin betekenen?

24 januari 2023
Kunstenaars en nieuwkomers: “We zijn hetzelfde, we hebben alleen allemaal wat anders meegemaakt"

Bo Diversity, een stichting die strijdt voor diversiteit en inclusie.

Eline Kouwenberg is medeorganisator van inclusief Bredaas festival: SameSame.

27 september 2022
Bo Diversity, een stichting die strijdt voor diversiteit en inclusie.

Stemming: Eerst gendergelijk, dan neutraal

Documentalist Ton van der Linden vraagt zich af hoe het staat met de gendergelijkheid in de beeldende kunst en de theatersector.

20 september 2022
Stemming: Eerst gendergelijk, dan neutraal

Brabantse theatermakers maken meer ruimte in hokjes

Theatermakers zijn als geen ander in staat om groepen mensen met elkaar te verbinden. MEST sprak met vier Brabantse theatermakers.

8 juni 2022
Brabantse theatermakers maken meer ruimte in hokjes

De kunstenaar als spiegel van de maatschappij

Een aantal ambitieuze Brabantse kunstenaars vertellen hoe zij een positieve impact maken.

19 mei 2022
De kunstenaar als spiegel van de maatschappij

De kracht van kunst: “Wanneer ik iets moois zie, heb ik de behoefte om dat vast te leggen"

Het vijfde portret in een reeks waarin Brabanders vertellen wat het maken van kunst met ze doet.

17 maart 2022
De kracht van kunst: “Wanneer ik iets moois zie, heb ik de behoefte om dat vast te leggen"

‘Om er voor iedereen te zijn, moeten we zelf ook iedereen zijn’

Willem Twee, poppodium 013, T*Agency en Schouwburg Concertzaal Tilburg over diversiteit en inclusie in de culturele sector. Hoe staat het ervoor?

15 maart 2022
‘Om er voor iedereen te zijn, moeten we zelf ook iedereen zijn’

Blog | En nu actie!

Liesbeth Jans wordt steeds bozer rond 8 maart. Kunstenaars worden uitgenodigd om mee te denken over van alles. En dan?

11 maart 2022
Blog | En nu actie!

Blog | Gemengde salade

Gisèle Mambre was gespreksleider bij het NICE café over kansengelijkheid in cultuureducatie, en schreef daarover deze gastblog.

10 maart 2022
Blog | Gemengde salade

Hoe divers en inclusief is de Brabantse cultuursector?

Tijd voor actie is het allang. Gesprekken en bevindingen van de Werkplaats Op Verkenning.

9 maart 2022
Hoe divers en inclusief is de Brabantse cultuursector?

Blog | Nu! Nu springen!

Adviseur Liesbeth Jans merkt dat de roep om creativiteit en verbeeldingskracht - waar juist de cultuursector in uitblinkt - luider is dan ooit.

25 januari 2022
Blog | Nu! Nu springen!

Blog | Een zoektocht naar antwoorden

Hoe kunnen we werken aan vernieuwing in en met de cultuursector? Adviseur Liesbeth Jans schrijft over deze zoektocht en licht een voorbeeld uit.

9 december 2021
Blog | Een zoektocht naar antwoorden

Stemming: een vrouwelijke blik in de kunst?

Bestaat de vrouwelijke blik in de kunst? Welke positie hadden én hebben vrouwen in de kunstwereld? Een terug-en vooruitblik op gender(on)gelijkheid.

30 november 2021
Stemming: een vrouwelijke blik in de kunst?

Waar is het podium voor onze gevorderde kunstenaars?

Podium en aandacht genoeg voor jong talent in de cultuursector, maar hoe is dat voor de gevorderde makers? Welke ruimte mogen zij innemen?

13 oktober 2021
Waar is het podium voor onze gevorderde kunstenaars?

De verkenners gaan op pad

De eerste verkenners zijn Joy’s van Lieshout, Jacques Jeannau Jean Louis en Mandela Wee Wee en zij starten met het thema Diversiteit & Inclusie.

27 september 2021
De verkenners gaan op pad

Op Verkenning | Diversiteit & inclusie

Hoe kan de cultuursector diverser en inclusiever? Wij vroegen Joy’s van Lieshout, Jacques Jeannau Jean Louis en Mandela Kunta Wee Wee om op pad te gaan met deze vraag.

12 juli 2021
Op Verkenning | Diversiteit & inclusie

De urban scene a man’s world? Of toch niet?

Breaking, popping, hiphop, skaten; de urban culture in Brabant is ‘here to stay’. Drie vrouwen uit de urban scene aan het woord over hun passie.

19 mei 2021
De urban scene a man’s world? Of toch niet?

Musea Bekennen Kleur: hoe gaat het in Brabant?

Musea Bekennen Kleur is een initiatief voor diversiteit en inclusie in de museale wereld. De Pont, Van Abbemuseum en Stedelijk Museum Breda doen mee.

20 april 2021
Musea Bekennen Kleur: hoe gaat het in Brabant?

Culturele pioniers over expressie, innovatie en sociale verbinding

Rinse Staal en Tyrone Tjon a Loi, twee pioniers in de urban scene, vertellen meer over hun boodschap over hoe zij de toekomst zien.

14 januari 2021
Culturele pioniers over expressie, innovatie en sociale verbinding

Stemming: I am deliberate and afraid of nothing

In de maandelijkse column 'Stemming' schrijft Ton van der Linden, documentalist bij Kunstloc Brabant, over diversiteit en inclusie in de cultuursector.

10 december 2020
Stemming: I am deliberate and afraid of nothing

Modellen zélf aan zet in foto-expositie Power to the models

Voor zijn nieuwe expositie Power to the models geeft Jan de fotomodellen de macht in handen.

25 augustus 2020
Modellen zélf aan zet in foto-expositie Power to the models

Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

Een stevigere internationale positie op het gebied van kunst en cultuur in Brabant. Hoe pak je dat aan?

14 juli 2020
Brabantse marketeers verleggen hun grenzen

iktoon: Margriet danst door heel Europa

Margriet heeft het syndroom van Down. Ze doet aan moderne dans en wordt door gezelschappen uit heel Europa uitgenodigd om te dansen.

25 juni 2020
iktoon: Margriet danst door heel Europa

Sekswerkers vragen met Human Rights Tattoo aandacht voor misstanden

Op Internationale Sekswerkersdag vraagt Human Rights Tattoo aandacht voor de discriminatie en ongelijkheid waarmee sekswerkers geconfronteerd worden.

18 juni 2020
Sekswerkers vragen met Human Rights Tattoo aandacht voor misstanden

Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Met Sexual Healing pakt social designer Nienke Helder het probleem ‘seksuele disfuncties’ aan vanuit haar oogpunt als ervaringsdeskundige..

15 april 2020
Nienke Helder strijdt voor de maatschappelijke positie van vrouwen

Trends in events in festivalprovincie Brabant

Duurzaamheid, inclusiviteit, technologie, purpose-driven en een totaalbeleving zijn de trends in onze snelgroeiende festivalprovincie.

6 februari 2020
Trends in events in festivalprovincie Brabant

Zoektocht naar inclusiviteit en diversiteit bij Parktheater Eindhoven

Inclusiviteit realiseren is een constante zoektocht nodig naar ideeën en inzichten, vooral uit noodzaak om te overleven.

19 september 2019
Zoektocht naar inclusiviteit en diversiteit bij Parktheater Eindhoven

Durf jij je nog bloot te geven?

De Brabantse kunstenaar Charissa van Dijk vond een ingenieuze manier om de censuur op naaktheid online te ondermijnen.

27 augustus 2019
Durf jij je nog bloot te geven?

Wat kun je met impulsgelden? Deel 4

Samen met Het Zuidelijk Toneel onderzoekt New Dutch Connections hoe ze jonge vluchtelingen in Brabant met theater op weg kunnen helpen.

29 mei 2019
Wat kun je met impulsgelden? Deel 4

Succesverhalen als inspiratie voor nieuwe Nederlanders

Zeventien jaar geleden kwam Diana J. Banks vanuit Suriname naar Nederland. Ze wilde graag aan het werk, maar liep tegen talloze obstakels aan.

22 november 2018
Succesverhalen als inspiratie voor nieuwe Nederlanders

Jeugdfonds Cultuur Brabant vergroot kansen voor alle kinderen

Sanne Hans, aka Miss Montreal is de nieuwste ambassadeur van het fonds dat kunst- en sportbeoefening mogelijk maakt kinderen en jongeren uit gezinnen die hiervoor te weinig geld hebben. Want ondanks dat Nederland een van de rijkste landen ter wereld is, toch groeien ruim 378.000 kinderen op in een gezin dat moet rondkomen van een bestaansminimum. We nemen een kijkje bij de jonge Mitchell, die het podium mocht delen met de Nederlandse singer-songwriter.

7 november 2018
Jeugdfonds Cultuur Brabant vergroot kansen voor alle kinderen

Dans met kwetsbare jongeren: vier vragen aan Corpo Máquina

Corpo Máquina brengt kwetsbare jongeren op verschillende vlakken in beweging.

7 november 2018
Dans met kwetsbare jongeren: vier vragen aan Corpo Máquina

More Than Refugees: ‘Vluchteling zijn is niet je identiteit’

'More Than Refugees’ is een organisatie die jonge statushouders uit Den Bosch coacht bij de integratie in de Nederlandse samenleving.

5 oktober 2018
More Than Refugees: ‘Vluchteling zijn is niet je identiteit’

Zijn Brabantse musea toegankelijk genoeg?

Om musea toegankelijker en inclusiever te maken, zijn het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Abbemuseum gestart met het project STUDIO i.

22 maart 2018
Zijn Brabantse musea toegankelijk genoeg?

Geef een Toegift: verzacht armoede met een festivalticket

Podiumkunsten? Daar moet iedereen van kunnen genieten. Ook degenen die geen geld hebben voor een toegangskaartje.

20 maart 2018
Geef een Toegift: verzacht armoede met een festivalticket

Nee, bedankt!

Nadat Mabel Zwaan tijdens een concert werd lastiggevallen en dit deelde op Twitter, haakten binnen mum van tijd vier andere vrouwen uit de muziekindustrie aan en ontstond NO THANKS!

30 januari 2018
Nee, bedankt!

Take Me To The Sea

Vier vluchtelingen uit Syrië en drie uit Eritrea vertellen hun persoonlijke verhaal met behulp van poëtische teksten voor de tentoonstelling Take Me To The Sea in het Stedelijk Museum Breda.

22 januari 2018
Take Me To The Sea

Kunst en de acceptatie van transgenders

Hoe kunnen kunstenaars bijdragen aan de acceptatie van transgenders? In dit artikel zetten we zes voorbeelden op een rij.

21 september 2017
Kunst en de acceptatie van transgenders

De nieuwe Brabander: wegwijs gemaakt door bibliotheken en culturele partijen

Bibliotheken en culturele partijen spelen een belangrijke rol in het wegwijs maken van de 'Nieuwe Brabanders'.

18 mei 2017
De nieuwe Brabander: wegwijs gemaakt door bibliotheken en culturele partijen

Kunst als bindmiddel: culturele initiatieven met vluchtelingen

Nu onze samenleving door het vluchtelingenvraagstuk steeds meer polariseert, blijkt kunst wederom een uitermate geschikt middel om uiteenlopende groepen met elkaar te verbinden.

28 juni 2016
Kunst als bindmiddel: culturele initiatieven met vluchtelingen

10 voorbeelden van hoe culturele instellingen super specifieke doelgroepen bedienen

Er zijn steeds meer culturele instellingen die zich op specifieke doelgroepen richten.

4 februari 2016
10 voorbeelden van hoe culturele instellingen super specifieke doelgroepen bedienen

5 dingen die je moet weten over cultureel Brabant, volgens Marleen Hartjes

Maartje Vos-Swinkels vroeg dit keer Marleen Hartjes naar wat zij heeft geleerd over cultureel Brabant in haar functie als projectleider Special Guests bij het Van Abbemuseum in Eindhoven

30 november 2015
5 dingen die je moet weten over cultureel Brabant, volgens Marleen Hartjes

Expats en cultuur: werk aan de winkel

Welke rol kunnen culturele instellingen spelen om expats zich meer thuis te laten voelen? Deze vraag stelt Parktheater Eindhoven zich.

17 maart 2015
Expats en cultuur: werk aan de winkel

6 inspirerende voorbeelden van social innovation

Kristel en Simon zetten een aantal inspirerende voorbeelden van social innovation op een rij.

13 juni 2014
6 inspirerende voorbeelden van social innovation