Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Het traject (Je) Kunst in school geeft vier Brabantse makers de kans om reizende exposities te maken voor scholen, zonder dat zij zelf erbij hoeven te zijn. Zo kunnen kinderen kennismaken met kunst en hebben kunstenaars een extra publiek om hun werk aan tentoon te stellen. Maar hoe maak je zo’n tentoonstelling? 

Geschreven door: Marel van Andel

Kinderen als publiek

Judith Kuijpers is kunstenaar en werkt vanuit haar Atelier in Dongen. Ze vindt het maken van een expositie voor op scholen een mooie kans, daarom reageerde ze dan ook op de oproep voor het traject (Je) Kunst in school. “Als kunstenaar wil je publiek voor je werk, en kinderen zijn ook publiek. Het is heel leuk om in hun hoofd te komen en ze misschien wel anders na te laten denken over dingen. Dat vind ik eigenlijk nog veel belangrijker dan wat een museumdirecteur vindt.” 

De reizende expositie van Judith Kuijpers | Door: Judith Kuijpers

Van school naar school

Met (Je) Kunst in school krijgen scholen voor een periode een expositie, waarbij kinderen ermee aan de slag kunnen met opdrachten. “De expositie kan vervolgens op die school worden opgehaald door de volgende school. Daar hoeven wij dus niks meer aan te doen”, vertelt Judith. Op deze manier kunnen kunstenaars hun werk aan een nieuw publiek tonen, en kunnen ook scholen waarvoor het niet makkelijk is om naar een museum te gaan alsnog aan de slag met kunst, anders dan vanuit een boek of vanaf het digibord.  

Spullen om je heen gebruiken

Het werk dat Judith, ze noemt zichzelf ook wel Weefwijf, gemaakt heeft voor in de klas sluit helemaal aan bij haar normale werk dat ze maakt in haar atelier in Dongen: weven. Voor haar reizende expositie heeft Judith onder andere een bananenschil, een zaag en foto’s van Barbies verknipt en geweven. Aan de kinderen wil ze duidelijk maken dat je de spullen om je heen kunt gebruiken om dingen te maken. “Dat doe ik door mijn werk te laten zien, maar ik heb ook opdrachten gemaakt waar de kinderen zelf mee aan de slag kunnen in de klas. Ze kunnen bijvoorbeeld aan de slag met het weven van oude kleding, en met foto’s van zichzelf en die van een klasgenoot.” 

De expositie Licht in het donker van Linsey | Door: Linsey Kuijpers

Zelf aan de slag

Ook met de expositie van Bredase fotograaf Linsey Kuijpers kunnen de kinderen aan de slag met foto’s, maar dan met het zelf maken ervan. De basis van Linseys expositie is een donkere foto genomen in een leeg zwembad. Middenin staat een trap waarop iemand zit met een gele regenjas en een paraplu waar licht uit komt. “Ik wilde een foto gebruiken die tot de verbeelding zou spreken bij de kinderen. Ik heb daarbij nagedacht wat ik als kind interessant zou vinden en op basis daarvan een beeld gekozen.” 

De kinderen moeten dan ook echt zelf aan de slag. “Eerst kijken de kinderen goed naar mijn foto's, daarna gaan ze zelf aan de slag. Ik heb bij de expositie onder andere een groot wit doek gedaan, zodat de kinderen zelf een schaduwspel kunnen maken. Daarnaast kunnen ze zelf ook gaan fotograferen.” 

De expositie van Linsey in de reiskist | Door: Linsey Kuijpers

Hufterproof

Een expositie die rondreist langs scholen, zonder dat de maker er zelf bij is, vraagt om andere manieren van maken. “Alles moest bijvoorbeeld in een auto passen”, zegt Linsey. “Zodat scholen het zelf makkelijk kunnen ophalen bij de vorige school. Daarom zit alles bij mij in een kist. Daarnaast moest alles hufterproof zijn. Dus het moest niet makkelijk kapot of vies te krijgen zijn. Zo moet je als kunstenaar dus over nog veel meer nadenken. Ik heb mijn foto’s dan ook af laten drukken met speciaal papier dat afneembaar is en ik heb wel zes soorten gele jassen besteld voordat ik er een vond waarvan ik dacht dat hij het zou kunnen overleven.” 

Transportkisten

De expositie van Niels Hoebers is ook niet makkelijk kapot te krijgen. De basis van zijn werk is namelijk een transportkist. “De bedoeling is dat de kinderen heel nieuwsgierig worden naar wat erin zit”, vertelt Niels, die werkt vanuit zijn atelier in Sectie-C in Eindhoven. “Daarom komen er bijvoorbeeld dierengeluiden uit en staat er op de zijkant dat er een levend dier in zit.” In werkelijkheid zit in de transportkist nóg een transportkist, en daarin nóg een. Op de kisten zijn animaties te zien, waardoor kinderen meer leren over emoties en optische illusies.  

Niels vindt het idee van de reizende exposities een mooi gegeven. “Het was voor mij een eye-opener dat je op deze manier je werk naar een school kunt krijgen, zonder dat je er zelf bij hoeft te staan. En dat hetzelfde werk op die manier ook nog vaker ingezet kan worden. Ik ben altijd een voorstander van kennis delen, en dit is een hele mooie manier daarvan.” 

Transportkisten

(Je) Kunst in school 

(Je) Kunst in school is een traject van Kunstloc in samenwerking met twee intermediairs die contact hebben met scholen. Zo worden de kunstenaars geholpen hun werk in de school te krijgen. Voor (Je) Kunst in school hebben Judith Kuijpers, Linsey Kuijpers, Niels Hoebers en Ton Lammers een expositie gemaakt. Voor meer informatie over exposeren op scholen kun je kijken op de website van Kunstloc,

Meer informatie

Marel van Andel

Freelance redacteur

Cultuureducatie

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO en PRO)? Welk aanbod is er voor hen?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Goed nieuws voor cultuureducatie binnen het mbo. Er komt structureel meer geld voor educatie beschikbaar.

26 februari 2025
Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Op deze kennispagina onderzoeken we betekenisvolle verbindingen tussen burgerschap en cultuureducatie.

22 januari 2025
Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Jaaroverzicht 2024 met opvallend kunst- en cultuurnieuws én culturele lichtpuntjes.

30 december 2024
De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

Blog | Dansen tussen chaos en orde

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen met Art of Hosting.

6 december 2024
Blog | Dansen tussen chaos en orde

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!