“Muziek brengt samen, waar je ook vandaan komt en welke achtergrond je ook hebt”, vertelt Vinus Al Ramou (18) uit Heesch. Ze volgde afgelopen vier jaar keyboard-en pianoles bij leraar Johnny Steenbergen. Die lessen werden via het Jeugdfonds Cultuur Brabant mogelijk gemaakt. “Als ik geen subsidie had gekregen, dan had ik de lessen niet kunnen volgen. Ik vind het fijn dat het zo kon.”
Geschreven door: Simone Vos
Waardevolle kunst
Die muziekles was voor Vinus heel waardevol. Maar waarom is het in aanraking komen met kunst zo belangrijk voor kinderen? En hoe ondersteunt het Jeugdfonds daarin? Intermediair Freek Bijnen in de Kempen, relatiebeheerder Marjolein van den Akker in Heusden, pianoleraar Johnny en leerling Vinus in Heesch aan het woord.
Leven lang leren
“Het mooie aan muziek is dat het universeel is; voor iedereen zit er iets in. Daarom vind ik het fijn om te merken dat Vinus veel aan de lessen heeft gehad”, vertelt Johnny. Vinus vluchtte zes jaar geleden vanuit Syrië naar Nederland en kwam met haar ouders en zusjes in Heesch terecht. De coördinator van Vluchtelingenwerk (die samenwerkt met het Jeugdfonds) bracht haar in contact met pianoleraar Johnny. Zo ging ze op keyboardles. Het Jeugdfonds subsidieerde haar lessen. “Mijn zusjes en ik konden kiezen tussen sport of cultuur. Ik wilde graag op muziekles”, vertelt Vinus. “Als je nu zoiets leert, heb je daar je hele leven wat aan. Ook mijn ouders waren blij dat ik op les kon, mijn vader houdt erg van kunst.”
In contact met emoties
Marjolein van den Akker is relatiebeheerder en ambassadeur van het Jeugdfonds in Heusden. Vanuit haar Trefpunt Heusden, het loket voor alles rondom cultuureducatie, coördineert ze de kunstlessen. “Ik zie dat er tijdens een muziekles, bij kleien of schilderen, wat loskomt bij kinderen. Ze worden geraakt, komen in contact met hun emoties en komen uit hun hoofd en in hun lijf”, vertelt Marjolein. “Dat gun ik ieder kind zo erg.”
Wat doet het Jeugdfonds Cultuur Brabant?
Het Jeugdfonds Cultuur Brabant maakt het samen met gemeenten mogelijk dat ook kinderen in armoede actief mee kunnen doen aan culturele activiteiten. Het fonds is er voor kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar die graag willen dansen, muziek maken, toneelspelen of zingen, maar waar daar thuis geen geld voor is. De bijdrage van het Jeugdfonds Cultuur is €450,- per kind, per jaar voor lessen of attributen zoals een instrument of balletschoenen.
Samenwerken
In de gemeente Heusden is Stichting Leergeld en vooral de bevlogen vrijwilliger Trees Oudshoorn, het aanspreekpunt voor het Jeugdfonds. Bij deze stichting zijn alle financiële regelingen gebundeld waarop inwoners recht hebben die een inkomen hebben onder het bestaansminimum. Marjolein houdt contact met kunstaanbieders over die regelingen. In 2020 kregen veertig kinderen in de gemeente kunstlessen, gesubsidieerd uit het fonds. Dit jaar organiseerden Trees en Marjolein samen een atelierdag voor kinderen uit gezinnen die onder het bestaansminimum leven.
“Vanuit Stichting Leergeld heeft Trees de kinderen in beeld die in deze doelgroep vallen. Zij heeft 45 kinderen persoonlijk benaderd en ik heb de atelierdag opgezet. Uiteindelijk kwamen er 26 kinderen op af. Dat was een hele goede opkomst”, zegt Marjolein. “Tijdens de atelierdag konden kinderen verschillende kunstlessen volgen. Ons doel was om ze daarna structureel op een kunstles te krijgen, met subsidie vanuit het Jeugdfonds. Dat is bij acht kinderen gelukt. Heel mooi”, zegt Marjolein.
Juweeltje
“Er was één jongetje, echt een stuiterbal. Hij kon zich niet concentreren totdat hij één op één met de muzieklerares ging zitten en zij hem een viool gaf. Hij heeft gewoon een uur geconcentreerd gespeeld”, zegt Marjolein. “Kijk, dat is precies wat muziek, en kunst dus, kan doen. Ik denk echt dat het zijn leven kan veranderen. Het raakte iets bij hem. Hij kon z’n gevoel kwijt en kwam even in een andere wereld. Dat zijn de juweeltjes. Trees heeft een aanvraag gedaan bij het fonds en de viooldocent die hij heeft, sponsort ook een deel van de lessen. Hij krijgt nu een jaar lang vioolles. Dat is prachtig.”
“Als je het niet zo breed hebt, is kunst niet het eerste waar je mee bezig bent. Je wilt je eerste levensbehoeften op orde hebben en misschien is daarnaast dan ruimte voor sport. Maar cultuur speelt daarin veel minder een rol”, zegt Marjolein. “Terwijl met kunst bezig zijn, zo waardevol is. Die geestelijke bagage die je erdoor meekrijgt, hoe je er sterker door wordt als persoon; dat is super wezenlijk.”
Laagdrempelige instroom
Dat sport en cultuur geen prioriteit zijn voor ouders die minder bedeeld zijn, merkt ook intermediair Freek Bijnen. Hij is in regio de Kempen intermediair en teamleider Sport en Combinatiefuncties en stuurt intermediairs in zijn gebied aan. “Het is belangrijk dat het voor ieder kind mogelijk is om te sporten of kunst te beoefenen, maar deze ouders hebben wel andere prioriteiten. Daarom is het fonds zo mooi en zitten wij er dicht bovenop.”
“Bij ons zijn de vakleerkrachten die gymlessen geven, de intermediairs. Zij zien al vrij snel welke kinderen wellicht in de doelgroep vallen. Te kleine schoenen, elke keer dezelfde kleding aan. Dan bespreken ze dat met de groepsleerkracht van die leerlingen en uiteindelijk met de ouders. De aanvraag bij het Jeugdfonds doen wij dan. Zo maken we het zo laagdrempelig mogelijk voor de ouders”, vertelt Freek.
Veilige plek en muziek
Die laagdrempeligheid was voor Vinus één van de redenen om muziekles te volgen bij Johnny. “Ik had het zelf niet kunnen betalen, maar doordat het werd geregeld via het fonds, kon ik starten. Ik wilde vooral graag een veilige plek en muziek kwam erbij. Ik raak best snel emotioneel als ik naar muziek luister of een tekst lees, maar het geeft me ook rust. Voor mij was het waardevol, want ik leerde een nieuwe cultuur kennen door muziekles en Johnny. Ik laat het muziek maken niet meer los.”
Jeugdfonds Cultuur Brabant
Wil je meer weten over het Jeugdfonds Cultuur Brabant? Of ken je iemand die in aanmerking komt voor de regeling? Op de website van het Jeugdfonds vind je meer informatie:
Simone Vos
Freelance journalist & schrijver+31 6 22 15 14 30