Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

“Muziek brengt samen, waar je ook vandaan komt en welke achtergrond je ook hebt”, vertelt Vinus Al Ramou (18) uit Heesch. Ze volgde afgelopen vier jaar keyboard-en pianoles bij leraar Johnny Steenbergen. Die lessen werden via het Jeugdfonds Cultuur Brabant mogelijk gemaakt. “Als ik geen subsidie had gekregen, dan had ik de lessen niet kunnen volgen. Ik vind het fijn dat het zo kon.”

Geschreven door: Simone Vos

Waardevolle kunst

Die muziekles was voor Vinus heel waardevol. Maar waarom is het in aanraking komen met kunst zo belangrijk voor kinderen? En hoe ondersteunt het Jeugdfonds daarin? Intermediair Freek Bijnen in de Kempen, relatiebeheerder Marjolein van den Akker in Heusden, pianoleraar Johnny en leerling Vinus in Heesch aan het woord.

Johnny Steenbergen geeft Vinus Al Ramou les | Door: Simone Vos

Leven lang leren

“Het mooie aan muziek is dat het universeel is; voor iedereen zit er iets in. Daarom vind ik het fijn om te merken dat Vinus veel aan de lessen heeft gehad”, vertelt Johnny. Vinus vluchtte zes jaar geleden vanuit Syrië naar Nederland en kwam met haar ouders en zusjes in Heesch terecht. De coördinator van Vluchtelingenwerk (die samenwerkt met het Jeugdfonds) bracht haar in contact met pianoleraar Johnny. Zo ging ze op keyboardles. Het Jeugdfonds subsidieerde haar lessen. “Mijn zusjes en ik konden kiezen tussen sport of cultuur. Ik wilde graag op muziekles”, vertelt Vinus. “Als je nu zoiets leert, heb je daar je hele leven wat aan. Ook mijn ouders waren blij dat ik op les kon, mijn vader houdt erg van kunst.”

In contact met emoties

Marjolein van den Akker is relatiebeheerder en ambassadeur van het Jeugdfonds in Heusden. Vanuit haar Trefpunt Heusden, het loket voor alles rondom cultuureducatie, coördineert ze de kunstlessen. “Ik zie dat er tijdens een muziekles, bij kleien of schilderen, wat loskomt bij kinderen. Ze worden geraakt, komen in contact met hun emoties en komen uit hun hoofd en in hun lijf”, vertelt Marjolein. “Dat gun ik ieder kind zo erg.”

In contact met emoties

Wat doet het Jeugdfonds Cultuur Brabant?

Het Jeugdfonds Cultuur Brabant maakt het samen met gemeenten mogelijk dat ook kinderen in armoede actief mee kunnen doen aan culturele activiteiten. Het fonds is er voor kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar die graag willen dansen, muziek maken, toneelspelen of zingen, maar waar daar thuis geen geld voor is. De bijdrage van het Jeugdfonds Cultuur is €450,- per kind, per jaar voor lessen of attributen zoals een instrument of balletschoenen.

Johnny Steenbergen geeft Vinus Al Ramou les | Door: Simone Vos

Samenwerken

In de gemeente Heusden is Stichting Leergeld en vooral de bevlogen vrijwilliger Trees Oudshoorn, het aanspreekpunt voor het Jeugdfonds. Bij deze stichting zijn alle financiële regelingen gebundeld waarop inwoners recht hebben die een inkomen hebben onder het bestaansminimum. Marjolein houdt contact met kunstaanbieders over die regelingen. In 2020 kregen veertig kinderen in de gemeente kunstlessen, gesubsidieerd uit het fonds. Dit jaar organiseerden Trees en Marjolein samen een atelierdag voor kinderen uit gezinnen die onder het bestaansminimum leven.

“Vanuit Stichting Leergeld heeft Trees de kinderen in beeld die in deze doelgroep vallen. Zij heeft 45 kinderen persoonlijk benaderd en ik heb de atelierdag opgezet. Uiteindelijk kwamen er 26 kinderen op af. Dat was een hele goede opkomst”, zegt Marjolein. “Tijdens de atelierdag konden kinderen verschillende kunstlessen volgen. Ons doel was om ze daarna structureel op een kunstles te krijgen, met subsidie vanuit het Jeugdfonds. Dat is bij acht kinderen gelukt. Heel mooi”, zegt Marjolein.

'Ik denk echt dat muziek het leven van een kind kan veranderen' Marjolein van den Akker

Juweeltje

“Er was één jongetje, echt een stuiterbal. Hij kon zich niet concentreren totdat hij één op één met de muzieklerares ging zitten en zij hem een viool gaf. Hij heeft gewoon een uur geconcentreerd gespeeld”, zegt Marjolein. “Kijk, dat is precies wat muziek, en kunst dus, kan doen. Ik denk echt dat het zijn leven kan veranderen. Het raakte iets bij hem. Hij kon z’n gevoel kwijt en kwam even in een andere wereld. Dat zijn de juweeltjes. Trees heeft een aanvraag gedaan bij het fonds en de viooldocent die hij heeft, sponsort ook een deel van de lessen. Hij krijgt nu een jaar lang vioolles. Dat is prachtig.”

“Als je het niet zo breed hebt, is kunst niet het eerste waar je mee bezig bent. Je wilt je eerste levensbehoeften op orde hebben en misschien is daarnaast dan ruimte voor sport. Maar cultuur speelt daarin veel minder een rol”, zegt Marjolein. “Terwijl met kunst bezig zijn, zo waardevol is. Die geestelijke bagage die je erdoor meekrijgt, hoe je er sterker door wordt als persoon; dat is super wezenlijk.”

Juweeltje

Laagdrempelige instroom

Dat sport en cultuur geen prioriteit zijn voor ouders die minder bedeeld zijn, merkt ook intermediair Freek Bijnen. Hij is in regio de Kempen intermediair en teamleider Sport en Combinatiefuncties en stuurt intermediairs in zijn gebied aan. “Het is belangrijk dat het voor ieder kind mogelijk is om te sporten of kunst te beoefenen, maar deze ouders hebben wel andere prioriteiten. Daarom is het fonds zo mooi en zitten wij er dicht bovenop.”

“Bij ons zijn de vakleerkrachten die gymlessen geven, de intermediairs. Zij zien al vrij snel welke kinderen wellicht in de doelgroep vallen. Te kleine schoenen, elke keer dezelfde kleding aan. Dan bespreken ze dat met de groepsleerkracht van die leerlingen en uiteindelijk met de ouders. De aanvraag bij het Jeugdfonds doen wij dan. Zo maken we het zo laagdrempelig mogelijk voor de ouders”, vertelt Freek.

Veilige plek en muziek

Die laagdrempeligheid was voor Vinus één van de redenen om muziekles te volgen bij Johnny. “Ik had het zelf niet kunnen betalen, maar doordat het werd geregeld via het fonds, kon ik starten. Ik wilde vooral graag een veilige plek en muziek kwam erbij. Ik raak best snel emotioneel als ik naar muziek luister of een tekst lees, maar het geeft me ook rust. Voor mij was het waardevol, want ik leerde een nieuwe cultuur kennen door muziekles en Johnny. Ik laat het muziek maken niet meer los.”

Veilige plek en muziek

Jeugdfonds Cultuur Brabant

Wil je meer weten over het Jeugdfonds Cultuur Brabant? Of ken je iemand die in aanmerking komt voor de regeling? Op de website van het Jeugdfonds vind je meer informatie:

Over het Jeugdfonds Cultuur Brabant

Simone Vos

Freelance journalist & schrijver
+31 6 22 15 14 30

Buitenschoolse cultuureducatie

Profielen cultuurcoach Brede SPUK

LKCA presenteerde in maart 2025 nieuwe functieprofielen voor cultuurcoaches.

27 februari 2025
Profielen cultuurcoach Brede SPUK

BredaPhoto in de klas: “Foto’s dichter naar de leerlingen brengen”

Breda staat in het teken van fotofestival BredaPhoto. Voor scholen een mooie kans om aan de slag te gaan met fotografie en maatschappelijke thema’s.

10 oktober 2024
BredaPhoto in de klas: “Foto’s dichter naar de leerlingen brengen”

Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren

Kunstloc Brabant heeft als doel om komende jaren de toegankelijkheid van kunst en cultuur voor jongeren (12 tot en met 29 jaar) te vergroten.

16 februari 2024
Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren

Podcast KunstKracht #3 | Cultuureducatie

Een gesprek tussen Kees de Heer, statenlid van CDA in Noord-Brabant en cultuurcoach Leonie Oomen.

8 februari 2024
Podcast KunstKracht #3 | Cultuureducatie

Aanvraag voor nieuwe periode Cultuureducatie met Kwaliteit in Noord-Brabant gaat van start

Voor CmK4 komt vanuit het Rijk jaarlijks 2 miljoen beschikbaar voor cultuuronderwijs in Noord-Brabant.

19 december 2023
Aanvraag voor nieuwe periode Cultuureducatie met Kwaliteit in Noord-Brabant gaat van start

Wicked Theaterlessen

Hoe kunnen theaterdocenten hun praktijk doorlopend relevant houden en vernieuwen?

30 oktober 2023
Wicked Theaterlessen

Cultuureducatie is een vanzelfsprekend onderdeel op scholen in Noord-Brabant

De monitor Cultuureducatie met Kwaliteit in Brabant laat een solide verankering rondom visie, draagvlak, financiën en opgeleide cultuurcoördinatoren zien.

26 mei 2023
Cultuureducatie is een vanzelfsprekend onderdeel op scholen in Noord-Brabant

Blog | Drempels voor cultuurdeelname

Evelien blogt over de drempels die ze zelf als 15-jarige voelde toen ze mee wilde doen aan een musical.

9 februari 2023
Blog | Drempels voor cultuurdeelname

Cultuur voor de mentale gezondheid van jongeren

Jongeren staan onder druk in onze prestatiemaatschappij. Hoe kunnen we kunst en cultuur inzetten voor hun mentale gezondheid?

17 januari 2023
Cultuur voor de mentale gezondheid van jongeren

Jongeren aan het woord over kunst en cultuur

Jongeren staan onder druk, en kunst en cultuur kunnen bijdragen aan hun welzijn en ontwikkeling. Daarom laten we vier jongeren aan het woord over wat kunst en cultuur voor hen betekent.

5 december 2022
Jongeren aan het woord over kunst en cultuur

Cultuur voor alle Brabantse Jeugd

Kinderen, tieners en jong volwassenen worstelen toenemend met stress en zwaarmoedigheid. Waarom is cultuur voor jonge mensen zo’n goed antigif tegen angst, onzekerheid en gebrek aan hoop?

8 november 2022
Cultuur voor alle Brabantse Jeugd

Ready to Rock maakt van muziekeducatie meer dan een succesverhaal

Het muziekproject Ready to Rock verzorgt gratis muzieklessen op basisscholen in de regio Helmond. Een verrijkende ervaring voor kinderen.

31 augustus 2022
Ready to Rock maakt van muziekeducatie meer dan een succesverhaal